Suojatun sähkö­postin kautta voi ammat­ti­laisen pyynnöstä lähettää hoitoon liittyviä kuvia nyt kaikille terveys­a­se­mille

Hoitoon liittyvän valokuvan lähetys suojatun sähkö­postin kautta on nyt mahdol­lista kaikilla terveys­a­se­milla. Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote on laajen­tanut toiminnon kaikille terveys­a­se­mille, kun aiemmin sähköinen palvelu on ollut käytössä Siun soten erikois­sai­raan­hoi­dossa sekä pilottina Ranta­kylän ja Niini­vaaran terveys­a­se­milla.

Käytän­nössä Siun soten ammat­ti­lainen voi pyytää asiakasta lähet­tä­mään valokuvan hoitoa tai jatko­suun­ni­telmaa varten, mikäli arvioi sen tarpeel­li­seksi. Ylei­simmin valokuvan lähe­tys­pyyntö on tähän mennessä koskenut ihottumia ja silmä­tu­leh­duksia. Pyyntö valokuvan lähet­tä­mi­sestä tulee aina ammat­ti­lai­selta, joka samalla varmistaa, että asiak­kaalla on vahvan tunnis­tau­tu­misen väline käytet­tä­vis­sään. Lain mukaan asiakkaan on tunnis­tau­dut­tava vahvasti käyt­täes­sään sähköistä asiointia tervey­den­huol­lossa.

Asiakas saa teks­ti­vies­tillä linkin Siun soten netti­si­vus­tolle, josta hän pääsee lähet­tä­mään suojatun sähkö­postin. Asiakas saa samalla tarkat ohjeet valokuvan lähet­tä­mistä varten. Saapunut valokuva tallen­ne­taan poti­las­tie­toihin, minkä jälkeen ammat­ti­lainen katsoo kuvan ja suun­nit­telee jatko­hoidon. Jatko­hoi­dosta ilmoi­te­taan asiak­kaalle hänen kanssaan sovitulla tavalla. Suojatun sähkö­postin kautta voi lähettää vain ammat­ti­laisen pyytämiä valokuvia, joten kanavaa ei ole tarkoi­tettu muuhun asioin­tiin, kuten ajan­va­rauk­seen.

Esimer­kiksi Niini­vaaran terveys­a­se­malla on sekä asiak­kailla että henki­lös­töllä ollut pääosin hyviä koke­muksia suojatun sähkö­postin käytöstä. Valokuvan lähet­tä­minen suojatun sähkö­postin kautta on koettu auttavana apukei­nona. Muun muassa luomiin, ihot­tu­miin ja silmä­tu­leh­duk­siin liit­ty­vissä asioissa on kuvia voinut hyödyntää siten, että tarkas­tus­käyn­tien määrät ovat vähen­ty­neet. Asiak­kaalle on kuvan analy­soinnin jälkeen voinut suoraan varata ajan toimen­pi­tee­seen tai suun­ni­tella jatko­hoidon. Tarvit­taessa asiakasta on pyydetty käymään terveys­a­se­malla.

Lisä­tie­toja:

Terveys­a­se­mien ylihoi­taja Katja Ahonen, p. 013 330 7150, katja.ahonen(at)siunsote.fi