Virtu­aa­linen ensi­hoi­to­yk­sikkö on aloit­tanut toimin­tansa

Siun soten yhtei­sessä tilan­ne­kes­kuk­sessa toimiva ensi­hoidon virtu­aa­liyk­sikkö eli etäar­viointi on aloit­tanut toimin­tansa huhtikuun puoli­vä­lissä. Virtu­aa­liyk­si­kössä työs­ken­te­levät hoitajat eivät mene poti­laiden luokse vaan tekevät ensi­hoidon etäar­vioinnin. He neuvovat ja opastavat apua tarvit­sevia puhelimen väli­tyk­sellä tietyissä kiireet­tö­missä ensi­hoi­to­teh­tä­vissä.

– Vastaa­van­laiset virtu­aa­liset yksiköt ovat jo käytössä muun muassa Pohjois-Savossa, Sata­kun­nassa, Pohjois-Pohjan­maalla ja Etelä-Karja­lassa. Toimin­nasta on hyviä koke­muksia ja näistä on haettu oppeja myös tänne Pohjois-Karjalaan, toteaa ensi­hoidon palve­lu­pääl­likkö, ylihoi­taja Päivi Heikkinen.

Miten virtu­aa­liyk­sikkö toimii käytän­nössä?

Apua tarvit­seva soittaa hätä­kes­kuk­seen, jossa päivys­täjä tekee riskiar­vion. Jos kyseessä on kiireetön ensi­hoi­to­teh­tävä ja virtu­aa­linen ensi­hoi­to­yk­sikkö on vapaana, hätä­kes­kus­päi­vys­täjä voi ohjata tehtävän virtu­aa­li­selle yksikölle. Tällöin hätä­kes­kus­päi­vys­täjä kertoo soit­ta­jalle, että hänelle soitetaan takaisin. Virtu­aa­liyk­si­kössä työs­ken­te­levä sairaan­hoi­taja soittaa apua tarvit­se­valle, kartoittaa hänen tarpeensa ja ohjaa hänet oikean avun pariin. Tarvit­taessa ensi­hoidon kent­tä­joh­taja voi liittää virtu­aa­liyk­sikön hoita­malle tehtä­välle myös perin­teisen, kumi­pyö­rillä kulkevan ensi­hoi­to­yk­sikön.

– Mikäli potilasta ei saada linjan päähän tai hän ei ole tunnis­tet­ta­vissa, kohtee­seen häly­te­tään aina perin­teinen ambu­lanssi, kertoo palve­lu­vas­taava Mari Auvinen.

Sairaan­hoi­tajat Anu Piiroinen ja Katja Laava ovat aloit­ta­neet työs­ken­telyn virtu­aa­liyk­si­kössä. Molem­milla on sairaan­hoi­ta­ja­kou­lu­tuksen lisäksi hätä­kes­kus­päi­vys­täjän koulutus ja kokemusta hätä­kes­kus­päi­vys­täjän työstä. Virtu­aa­liyk­sikön toimin­nassa molempia kiehtoo se, että pääsee hyödyn­tä­mään omaa osaa­mis­taan erilai­sesta näkö­kul­masta ja tekemään apua tarvit­se­vien eteen jotain uutta. Molemmat toteavat, että ihmeitä ei tule tapah­tu­maan yhden päivän aikana, mutta pikku­hiljaa yksikön toiminta tulee helpot­ta­maan ensi­hoi­ta­jien työkuormaa.

– Ehdot­to­masti tärkeintä tässä on se, että apua tarvit­sevat ohjataan suoraan oikean avun piiriin, kun tarve on jokin muu kuin ensihoito. Toimimme yhteis­työssä eri toimi­joiden kanssa asiakkaan parhaaksi, toteavat Piiroinen ja Laava.

Virtu­aa­liyk­sikön toiminnan käyn­nis­tä­misen taustalla on ensi­hoi­to­re­surssin oikean­mu­kainen kohden­tu­minen.

– Paik­ka­kun­nilla, joissa virtu­aa­liyk­sikkö on käytössä, on kiireet­tö­mien ensi­hoi­to­teh­tä­vien määrä vähen­tynyt jopa 40 prosenttia. Näin ensi­hoi­to­yk­si­köiden tärkeä työ saadaan kohdis­tu­maan sinne, missä sitä eniten tarvitaan eli tehtä­ville, joissa potilaan perus­e­lin­toi­minnot vaativat jatkuvaa seurantaa ja kuljet­ta­mista sairaa­la­hoi­toon, kertoo Mari Auvinen.

Ensi­hoidon virtu­aa­liyk­sikkö on osa Siun soten yhteistä tilan­ne­kes­kusta, joka aloitti toimin­tansa huhtikuun alussa. Virtu­aa­liyk­sikkö toimii joka päivä kello 8.00–20.45 välisenä aikana. Ensi­hoidon virtu­aa­liyk­sikön lisäksi Siun soten yhtei­sessä tilan­ne­kes­kuk­sessa työs­ken­telee tällä hetkellä sosiaali- ja krii­si­päi­vystys, päivys­tävä palo­mes­tari, ensi­hoidon kent­tä­joh­taja ja ensi­hoidon palve­lu­vas­taava. Lisäksi Tule­vai­suuden sote-keskus ‑hank­keessa kehi­tet­tä­vään tilan­ne­kes­kuk­seen ollaan rekry­toi­massa asia­kas­oh­jaajaa, jonka työ painottuu iäkkäiden hoidon- ja tuen­tar­peen arvioin­tiin ja lyhyt­kes­toisten palve­lujen järjes­tä­mi­seen nopeissa kotiu­tus­ti­lan­teissa joko asiakkaan kotiin tai asumis­pal­ve­luihin.