Yhteis­päi­vys­tyk­sessä on ruuhkaa – kiireet­tö­missä asioissa yhtey­denotto ensisi­jai­sesti terveys­a­se­malle tai sähköi­sesti Omaolo-palveluun

Haastava henki­lös­tö­ti­lanne eri Siun soten yksiköissä näkyy yhteis­päi­vys­tyksen ruuhkau­tu­misena. Elokuun tilan­netta vaikeuttaa erityi­sesti se, että lääkä­reiden ja hoitajien sijaisina toimineet opiske­lijat ovat palanneet opintojen pariin, mutta lomakausi jatkuu edelleen.

Tämä mm. vaikeuttaa potilaiden siirtä­mistä yhteis­päi­vys­tyk­sestä jatko­hoitoon muihin yksiköihin, joissa henki­lös­tö­ti­lanteen vuoksi paikkoja on jouduttu väliai­kai­sesti sulkemaan. Potilaat pyritään aina lähtö­koh­tai­sesti sijoit­tamaan erikois­sai­raan­hoi­dosta jatko­hoitoon omaan kuntaan tai sen lähelle. Tällä hetkellä potilas voidaan kuitenkin joutua siirtämään väliai­kai­sesti myös kauempana olevaan jatko­hoi­to­paikkaan.

Yhteis­päi­vys­tyk­sessä voi joutua myös odottamaan normaalia pidempään. Yhteis­päi­vys­tykseen tulevat potilaat hoidetaan hoidon kiireel­li­syys­jär­jes­tyk­sessä, mikä tarkoittaa sitä, että välitöntä hoitoa tarvit­sevat hoidetaan aina ensim­mäisenä.

Ennen yhteis­päi­vys­tykseen tuloa on aina soitettava ensin Päivys­tysapu 116 117 ‑palveluun. Päivys­ty­savun sairaan­hoitaja tekee puheli­messa hoidon tarpeen arvioinnin sekä antaa tarvit­taessa kotihoito-ohjeita. Jos puheluun ei vastata heti, on tärkeää kuunnella nauhoite loppuun, jotta takai­sin­soit­to­pyynnön jättä­minen onnistuu.

Kiireet­tömät asiat terveys­a­se­malla tai sähköi­sesti Omaolo-palvelun kautta

Yhteis­päi­vys­tyksen ruuhkien helpot­ta­mi­seksi on tärkeää, että kiireet­tömät asiat hoidetaan aina ensisi­jai­sesti omalla terveys­a­se­malla. Myös Omaolon oirear­vioiden kautta on mahdol­lista saada nopeas­tikin yhteys Siun soten ammat­ti­laisiin.

Omaolon oirearvio antaa vastausten perus­teella henki­lö­koh­taisen arvion siitä, millaista hoitoa vaiva vaatii ja kuinka kiireel­li­sesti. Jos kotihoito riittää, saa palvelun kautta itsehoito-ohjeet. Jos taas on syytä hakeutua hoitoon, palvelu kertoo, mihin ja miten pian.

Omaolossa on esimer­kiksi Muu yhtey­denotto ‑lomake. Lomakkeen avulla saa yhteyden tervey­den­huollon ammat­ti­laiseen. Lomakkeen kautta hoidet­tavia asioita ovat esimer­kiksi kontrol­li­la­bo­ra­to­rio­ko­keiden lähet­teiden pyytä­minen, labora­to­rio­vas­taukset, lievät allergia-asiat, lääki­tykseen liittyvä ohjaus ja neuvonta sekä vanhen­tuneen reseptin uusiminen.

Lisäksi Omaolossa on useita erilaisiin tilan­teisiin sopivia oirear­vioita. Osassa oirear­vioissa palveluun tunnis­tau­tu­malla saa suoraan yhteyden Siun soten ammat­ti­laiseen, osassa palvelu ohjaa soittamaan oikeaan paikkaan. Omaolon oirearvion voi täyttää seuraa­vissa oireissa: