Monipal­ve­luauton kokeilut saivat kiitosta asiak­kailta – myös kehit­tä­mis­koh­teita nousi esille mahdol­lista jatko­käyttöä ajatellen

Siun sote kokeili syksyllä 2022 uuden­laista tapaa tuottaa terveys­pal­veluja liikkuvan yksikön avulla. Kokeilua varten vuokrattiin auto kahdeksi neljän viikon jaksoksi. Ensim­mäi­sellä jaksolla auton sisätilat muokattiin koulu­laisten hammas­hoidon vastaan­ot­to­ti­laksi ja toisella jaksolla auto varus­teltiin sairaan­hoi­tajan vastaa­no­toksi.

Kahden erilaisen kokeilun avulla saatiin monipuo­lista tietoa monipal­ve­luauton mahdol­li­suuk­sista ja haasteista. Monipal­ve­luau­tossa asioi kokei­lujen aikana yhteensä reilut 400 asiakasta. Kokei­lujen aikana palau­tetta kerättiin sekä asiak­kailta että työnte­ki­jöiltä.

Kyselyiden perus­teella lähes kaikki monipal­ve­luau­tossa asioi­neista halusi asioida jatkos­sakin autossa. Asiakkaat kokivat palvelun vaivat­to­maksi. Auton hyvinä puolina mainittiin asioinnin nopeus ja helppous. Koulu­laisten hammas­tar­kas­tuk­sissa erityi­sesti lasten vanhemmat kokivat, että palvelu helpotti asiointia. Vanhemman ei tarvinnut lähteä kuljet­tamaan lasta kesken työpäivän, vaan lapsi pystyi käymään tarkas­tuk­sessa itsenäi­sesti.

Myös monipal­ve­luau­tossa työsken­nelleet sairaan­hoi­tajat antoivat kokei­lusta positii­vista palau­tetta. Sairaan­hoi­tajat kokivat autossa työsken­telyn mielek­käänä ja työer­go­nomia autossa koettiin hyvänä. Kokei­lussa mukana olleet sairaan­hoi­tajat haluai­sivat myös jatkossa työsken­nellä autossa.

Monipal­ve­luau­tossa työsken­te­lytila on rajal­linen, mikä näkyi erityi­sesti hammas­hoi­dossa, jossa autossa työskenteli kaksi ammat­ti­laista. Suuhy­gie­nistit kokivat tilan ahtaaksi, mikä heikensi työer­go­nomiaa. Työvä­li­neille kaivattiin myös lisää lasku­tilaa.

- Kokei­lujen perus­teella auton tila toimi hyvin sairaan­hoi­tajan vastaa­no­tolla, kun autossa työskenteli vain yksi henkilö, kertoo projek­ti­suun­nit­telija Jonna Konttinen Tulevai­suuden sotekeskus ‑hankkeesta.

Kokei­luilla onnis­tuttiin nostamaan esille myös kehit­tä­mis­kohtia

Yksi kokei­lujen tärkein asia oli selvittää, miten monipal­ve­luauto voisi osaltaan tukea ja tehostaa Siun soten palve­lujen saata­vuutta ja saavu­tet­ta­vuutta. Tärkeää on myös huomioida monipal­ve­luauton kannat­tavuus palve­lujen järjes­tä­mi­sestä.

Kokeilun aikana monipal­ve­luauto kulki erilai­sissa kohteissa, pääpaino oli kuitenkin kunta­kes­kusten ulkopuo­lella. Pitkät välimatkat ja talviset tiet nostivat esille reitti­va­lin­tojen suunnit­telun tärkeyden. Kokeilun aikana monipal­ve­luauto siirtyi lähes päivittäin uuteen paikkaan. Auton liikkeistä tiedot­ta­minen korostui, kun kyse ei ollut vielä tutusta toimin­nasta.

- Palvelun tavoit­ta­vuuden, ajanva­rauksen ja hoidon jatku­vuuden kannalta olisi tärkeää, että monipal­ve­luauto kulkisi säännöl­li­sesti samaa reittiä. Näin auton aikataulu tulisi tutuksi asukkaille ja ajanva­rausta voisi suunni­tella säännöl­liset aikataulun mukaan. Toki tämä riippuu myös siitä, että mitä palve­luita autossa tarjotaan. Voihan autoa käyttää myös erilaisiin yksit­täisiin tilai­suuksiin, kuten vaikka influens­sa­ro­ko­tuksiin, Konttinen pohtii monipal­ve­luauton mahdol­li­suuksia.

Kokei­lujen aikana saatiin myös arvokasta kokemusta hyvin käytännön lähei­sistä asioista. Esimer­kiksi tiestön kunto oli paikoin huonoa ja auraa­ma­tonta. Talvella myös odotus­ti­lojen merkitys korostui.

- Autoon ei mahdu asiak­kaita odottamaan, joten pysäh­dys­paikka pitää miettiä niin, että siinä on vieressä odotustila. Oli hyvä, että ensim­mäinen kokei­lumme oli syksyllä ja toinen talvella, jolloin saimme hyvin laajan kuvan toiminnan mahdol­li­suuk­sista ja kehitys­tar­peista, Konttinen sanoo.

Monipal­ve­luauton jatkoa selvi­tetään

Siun sote on saanut kokei­lujen kautta arvokasta tietoa monipal­ve­luau­tosta liikkuvien palve­lujen tuotta­mi­sessa. Saatujen kokemusta purkua jatketaan. Samalla tehdään myös laskelmia ja selvi­tyksiä siitä, onko monipal­ve­luauton käyttö kannat­tavaa ja tarpeel­li­sesta jatkuvana palveluna.

- Siun sotessa on parhaillaan käynnissä palve­lustra­tegia- ja palve­lu­verk­kotyö. Työssä keskiössä on palve­lu­tuo­tannon tasapai­not­ta­minen ja strate­giamme mukai­sesti palve­lujen saata­vuuden ja saavu­tet­ta­vuuden paran­ta­minen sekä oikea-aikaisuus. Monipal­ve­luauto on yksi palvelu, jonka toimi­vuutta mietimme osana hyvin laajaa koko Siun soten palve­lustra­tegiaa ja palve­lu­verkkoa, kehit­tä­mis­johtaja Heli Aalto kertoo.

Palve­lustra­te­gia­työtä tehdään yhteis­työssä aluehal­li­tuksen, alueval­tuuston, hyvin­voin­tia­lueen lauta­kuntien ja vaikut­ta­mis­toi­mie­limien sekä Siun soten henki­löstön ja eri sidos­ryhmien kanssa. Valmis­te­lu­työtä tehdään kevään aikana. Päätök­sen­tekoon palve­lustra­tegia ja palve­lu­verk­ko­tu­levat kesäkuussa 2023.