Tuetun asumisen asiakkaat tyyty­väisiä saamiinsa palve­luihin vammais­pal­ve­luissa – 90 % vastan­neista suosit­telisi Siun sotea muille

Siun sote keräsi asiakas­pa­lau­tetta vammais­pal­ve­lujen tuetun asumisen asiak­kailta. Tuettua asumista järjes­tetään kehitys­vam­mai­sille henki­löille, jotka tarvit­sevat tukea itsenäiseen asumiseen.

Asiakas­kysely toteu­tettiin loppu­vuo­desta 2022. Kysely toteu­tettiin Webropol-kyselynä, jota tuettiin kuvatue­tulla materi­aa­lilla. Kyselyyn vastasi yhteensä 136 asiakasta, mikä on 48 % vammais­pal­ve­lujen tuetun asumisen asiak­kaista. Vastauksia saatiin jokaisen kunnan alueelta.

Asiakas­ky­selyn tulokset osoit­tavat, että asiakkaat ovat pääosin tyyty­väisiä saamiinsa palve­luihin. Lisäksi kyselyn tulokset auttavat kehit­tämään toimintaa yhä asiakas­läh­töi­sem­mäksi.

Tukikäyntien määrä koetaan riittä­väksi – tuen sisältöä tulisi pohtia enemmän yhdessä asiakkaan kanssa

Kyselyssä pyydettiin asiak­kailta palau­tetta tuetun asumisen käyntien määrästä ja saadusta tuesta, etäoh­jauk­sesta, asiakkaan turval­li­suuden ja yksinäi­syyden kokemuk­sesta, vapaa-ajasta sekä itsemää­rää­mi­soi­keu­desta.

Asiakas­ky­selyn tulosten mukaan 89 % kyselyyn vastan­neista kokee tukikäyntien määrän sopivaksi. Vastaa­jista 62 % toivoisi kuitenkin enemmän tukea ohjaa­jilta. Tukea toivottiin lisää muun muassa asioin­ti­asioihin, mieltä paina­vista asioista keskus­teluun, muutos­ti­lan­teisiin, digiasioihin, arjen kotitöihin sekä ystävyys­suh­teisiin ja vapaa-ajan suunnit­teluun.

Tulosten mukaan 23 % vastan­neista haluaisi kokeilla tuetun asumisen ohjausta etäyh­tey­dellä. Jo etäoh­jauk­sessa olevista asiak­kaista 69 % oli tyyty­väisiä ohjauksen määrään. Etäoh­jauk­sella tarkoi­tetaan asiakkaan ohjausta, neuvontaa ja tukea älylaitteen välityk­sellä.

Kyselyyn vastan­neista asiak­kaista 89 % kokee saavansa tarpeeksi tietoa siitä, mitä voisi tehdä vapaa-ajalla ja loma-aikoina. Lähes yhtä moni (86 %) kokee, että vapaa-ajalla ja loma-aikoina on riittä­västi miele­kästä tekemistä. Tulok­sista käy kuitenkin ilmi, että lähes puolet (48 %) vastan­neista asiak­kaista kokee yksinäi­syyden tunteita joko viikoittain (24 %) tai harvemmin kuin viikoittain (24 %).

Kysely­tu­losten mukaan 87 % asiak­kaista kokee, että voi vaikuttaa joko yksin tai yhdessä toisen henkilön kanssa omaan elämäänsä liittyviin asioihin. Vastan­neista 13 % kertoi, ettei päätä itse omaan elämäänsä liitty­vistä asioista.

Suurin osa (84 %) tuetun asumisen asiak­kaista kokee olonsa turval­li­seksi kotonaan. Kokonai­suu­dessaan 90 % vastan­neista asiak­kaista suosit­telisi Siun sotea muille.

– Kysely­tu­lokset olivat kokonai­suu­dessaan myönteiset. Asiakkaat ovat pääosin tyyty­väisiä tukikäyntien ja etäoh­jauksen määrään, kokevat olonsa turval­li­seksi kotonaan ja saavat tukea sekä miele­kästä tekemistä vapaa-ajalleen. Lisäksi on merkit­tävää, että suurin osa asiak­kaista kokee voivansa vaikuttaa elämäänsä liittyviin asioihin, palve­lusuun­nit­telija Tarja Huotari kertoo.

– Tulokset antavat meille arvokasta tietoa, minkä pohjalta pystymme kehit­tämään toimin­taamme. Tulokset osoit­tavat, että etäoh­jausta tulisi lisätä sekä tukikäyntien sisältö suunni­tella niin, että asiakas kokisi saavansa tukea tarvit­se­missaan asioissa. Lisäksi yksinäi­syyden vähen­tä­mi­seksi tarvitaan toimen­pi­teitä, Huotari pohtii.

Kysely­tu­lokset on käsitelty ensin esihen­ki­löiden ja henki­löstön keskuu­dessa. Tällä hetkellä ohjaajat keskus­te­levat tukikäyntien yhtey­dessä kysely­tu­lok­sista asiak­kaiden kanssa. Asiak­kailta kerätään kehit­tä­mi­si­deoita, jotka ohjaavat tulevia jatko­toi­men­pi­teitä.