Siun sote keräsi asiakaspalautetta vammaispalvelujen tuetun asumisen asiakkailta. Tuettua asumista järjestetään kehitysvammaisille henkilöille, jotka tarvitsevat tukea itsenäiseen asumiseen.
Asiakaskysely toteutettiin loppuvuodesta 2022. Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä, jota tuettiin kuvatuetulla materiaalilla. Kyselyyn vastasi yhteensä 136 asiakasta, mikä on 48 % vammaispalvelujen tuetun asumisen asiakkaista. Vastauksia saatiin jokaisen kunnan alueelta.
Asiakaskyselyn tulokset osoittavat, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Lisäksi kyselyn tulokset auttavat kehittämään toimintaa yhä asiakaslähtöisemmäksi.
Tukikäyntien määrä koetaan riittäväksi – tuen sisältöä tulisi pohtia enemmän yhdessä asiakkaan kanssa
Kyselyssä pyydettiin asiakkailta palautetta tuetun asumisen käyntien määrästä ja saadusta tuesta, etäohjauksesta, asiakkaan turvallisuuden ja yksinäisyyden kokemuksesta, vapaa-ajasta sekä itsemääräämisoikeudesta.
Asiakaskyselyn tulosten mukaan 89 % kyselyyn vastanneista kokee tukikäyntien määrän sopivaksi. Vastaajista 62 % toivoisi kuitenkin enemmän tukea ohjaajilta. Tukea toivottiin lisää muun muassa asiointiasioihin, mieltä painavista asioista keskusteluun, muutostilanteisiin, digiasioihin, arjen kotitöihin sekä ystävyyssuhteisiin ja vapaa-ajan suunnitteluun.
Tulosten mukaan 23 % vastanneista haluaisi kokeilla tuetun asumisen ohjausta etäyhteydellä. Jo etäohjauksessa olevista asiakkaista 69 % oli tyytyväisiä ohjauksen määrään. Etäohjauksella tarkoitetaan asiakkaan ohjausta, neuvontaa ja tukea älylaitteen välityksellä.
Kyselyyn vastanneista asiakkaista 89 % kokee saavansa tarpeeksi tietoa siitä, mitä voisi tehdä vapaa-ajalla ja loma-aikoina. Lähes yhtä moni (86 %) kokee, että vapaa-ajalla ja loma-aikoina on riittävästi mielekästä tekemistä. Tuloksista käy kuitenkin ilmi, että lähes puolet (48 %) vastanneista asiakkaista kokee yksinäisyyden tunteita joko viikoittain (24 %) tai harvemmin kuin viikoittain (24 %).
Kyselytulosten mukaan 87 % asiakkaista kokee, että voi vaikuttaa joko yksin tai yhdessä toisen henkilön kanssa omaan elämäänsä liittyviin asioihin. Vastanneista 13 % kertoi, ettei päätä itse omaan elämäänsä liittyvistä asioista.
Suurin osa (84 %) tuetun asumisen asiakkaista kokee olonsa turvalliseksi kotonaan. Kokonaisuudessaan 90 % vastanneista asiakkaista suosittelisi Siun sotea muille.
– Kyselytulokset olivat kokonaisuudessaan myönteiset. Asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä tukikäyntien ja etäohjauksen määrään, kokevat olonsa turvalliseksi kotonaan ja saavat tukea sekä mielekästä tekemistä vapaa-ajalleen. Lisäksi on merkittävää, että suurin osa asiakkaista kokee voivansa vaikuttaa elämäänsä liittyviin asioihin, palvelusuunnittelija Tarja Huotari kertoo.
– Tulokset antavat meille arvokasta tietoa, minkä pohjalta pystymme kehittämään toimintaamme. Tulokset osoittavat, että etäohjausta tulisi lisätä sekä tukikäyntien sisältö suunnitella niin, että asiakas kokisi saavansa tukea tarvitsemissaan asioissa. Lisäksi yksinäisyyden vähentämiseksi tarvitaan toimenpiteitä, Huotari pohtii.
Kyselytulokset on käsitelty ensin esihenkilöiden ja henkilöstön keskuudessa. Tällä hetkellä ohjaajat keskustelevat tukikäyntien yhteydessä kyselytuloksista asiakkaiden kanssa. Asiakkailta kerätään kehittämisideoita, jotka ohjaavat tulevia jatkotoimenpiteitä.