Tilan­ne­keskus sujuvoittaa asiakkaan palve­lujen saata­vuutta ja tehostaa ammat­ti­laisten yhteis­työtä

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen yhteinen tilan­ne­keskus aloittaa toimin­tansa 3.4.2023. Tilan­ne­kes­kuksen keskei­simpänä tavoit­teena on parantaa Siun soten eri toimia­lojen ammat­ti­laisten yhteis­työtä ja siten nopeuttaa sekä sujuvoittaa hyvin­voin­tia­lueen asukkaiden avun saantia.​

Tilan­ne­keskus tukee ammat­ti­laisia työssään ja parantaa tiedon kulkua eri toimi­joiden välillä. Tavoit­teena on, että tulevai­suu­dessa tilan­ne­keskus koordinoi sosiaali- ja terveys­pal­ve­lujen, pelas­tus­lai­toksen sekä ympäris­tö­ter­vey­den­huollon tilan­ne­kuvia koko maakunnan alueella niin työnte­ki­jöiden kuin johdonkin tarpeisiin.

Keskukseen ei ole asiakas­pal­ve­lu­nu­meroa, vaan yhtey­de­notot tulevat lähes aina ammat­ti­laisten kautta. Poikkeuksena tästä on sosiaali- ja kriisi­päi­vys­tyksen asiak­kaille suunnattu puhelin­palvelu. Asiak­kaiden palve­lu­numero pysyy ennallaan.

- Esimerkkinä tilan­ne­kes­kuksen toimin­nasta voisi olla sellainen tilanne, jossa ensihoito kuljettaa omais­hoi­tajan jatko­hoitoon ja omais­hoi­dettava tarvitsee apua. Omais­hoi­to­perheen tilanne käsitellään tilan­ne­kes­kuk­sessa moniam­ma­til­li­sesti mm. sosiaali- ja kriisi­päi­vys­tyksen työnte­ki­jöiden kanssa. Omais­hoi­det­ta­valle järjes­tetään tarvit­tavat palvelut kuten asumis­pal­ve­lu­paikka omais­hoi­tajan sairas­tu­misen ajaksi, projek­ti­asian­tuntija Heikki Kärki kertoo.

Yhteinen tila mahdol­listaa monia­laisen asiakas­läh­töisen työsken­telyn

Toiminnan käynnis­tyessä pääpaino on yhtei­sessä tilassa työsken­te­lyssä ja monia­lai­sessa yhteis­työssä eri viran­omaisten kesken. Hyvin­voin­tia­lueen yhteinen tilan­ne­keskus sijaitsee fyysi­sesti Nolja­kassa entisissä hätäkes­kuksen tiloissa. Tilan­ne­keskus toimii ympäri­vuo­ro­kau­ti­sesti viikon jokaisena päivänä. Tilan­ne­kes­kuksen toivotaan lisäävän työhön sujuvuutta etenkin iltaisin ja viikon­lop­puisin.

Ensi vaiheessa huhtikuun alussa tilan­ne­kes­kukseen siirtyy työsken­te­lemään päivystävä palomestari, ensihoidon kenttä­johtaja ja kaksi muuta ensihoidon työnte­kijää sekä sosiaali- ja kriisi­päi­vystys. Sosiaali- ja kriisi­päi­vys­tyk­sellä on yhteensä 12 työnte­kijää, jotka työsken­te­levät ympäri­vuo­ro­kau­ti­sesti.

- Tilan­ne­kes­kuksen tilarat­kaisut ja uusi näyttö­tek­niikka mahdol­lis­tavat muun muassa yhteis­teh­tävien seurannan sekä hallinnan. Saamme näkymän yhtei­sestä tilan­ne­ku­vasta isolle näytölle. Resurssien käyttö ja tilan­ne­joh­ta­minen monivi­ran­omais­teh­tä­vissä tehostuu, sanoo ensihoidon kenttä­johtaja Jyrki Jaaranen.

- Jatkamme sosiaali- ja kriisi­päi­vys­tyksen päivit­täistä toimintaa yhtei­sissä tilan­ne­kes­kuksen tiloissa, joka tuo synergiaa ja näin opimme tuntemaan toistemme työtä ja tarpeita paremmin sekä työsken­te­lemään moniam­ma­til­li­sesti ja asiakas­läh­töi­sesti. Tämä myös mahdol­listaa toiminnan yhteisen kehit­tä­misen jatkossa, kertoo palve­lu­johtaja Tuuli Ollila perhe- ja sosiaa­li­pal­ve­luista.

Uutena toimintana tilan­ne­kes­kuk­sessa aloittaa puheli­messa tehtävä ensihoidon kiireet­tömien tehtävien hoidon tarpeen arviointi. Hätäkeskus välittää tilan­ne­kes­kukseen kiireet­tömiä ensihoi­to­teh­täviä. Tilan­ne­kes­kuk­sessa työsken­televä sairaan­hoitaja soittaa asiak­kaalle ja kartoittaa avuntarpeen sekä järjestää asiak­kaalle tarvit­taessa avun ja hoidon. Toimin­nalla tuetaan resurssien tarkoi­tuksen mukaista käyttöä.

Parhaillaan tilan­ne­kes­kuk­sessa käynnis­tetään rekry­tointia myös ikäih­misten palve­lujen ammat­ti­laisen osalta, erityi­sesti osaamista tarvitaan asiakkaan kotiut­ta­miseen ja palve­lu­tarpeen arviointiin.

- Hyvin­voin­tia­lu­eemme väestö ikääntyy ja ikäih­miset asuvat usein kotona ilman palve­luita, tai ovat kotihoidon- tai omais­hoi­don­pal­ve­luiden piirissä. Ikäih­mi­sille tulee paljon tarpeita, jotka vaativat moniam­ma­til­lista yhteis­työtä iäkkään tilanteen selvit­tä­mi­seksi akuutisti. Usein tarvit­tavat palvelut ovat muuta kuin tervey­den­huollon palve­luita. Esimer­kiksi tarvetta voi tulla akuutisti tilapäi­selle asumis­pai­kalle tai kotona asumista tukeville palve­luille, kertoo palve­lu­johtaja Hannele Komu ikäih­misten palve­luista.

Myös terveys- ja sairaa­la­pal­velut ovat nimenneet työnte­kijän suunnit­te­lemaan toimia­lueen palve­luita osana tilan­ne­kes­kuksen toimintaa.

Tilan­ne­kes­kuksen toiminnan kehit­tä­minen jatkuu

Tilan­ne­kes­kuksen toimin­ta­mallia on valmis­teltu ja raken­nettu yhteis­työssä Siun soten ammat­ti­laisten kanssa. Valmis­te­lu­työtä on viety eteenpäin monia­lai­sessa kehit­tä­mis­työ­ryh­mässä.

Toimin­ta­mallin tukena ovat olleet konkreet­tiset asiakas­ta­paukset, joita tilan­ne­keskus voisi jatkossa hoitaa.

- Tilan­ne­kes­kuksen toiminnan kehit­tä­misen jatkuu edelleen. Toimintaa kehitettään jatkos­sakin kette­rästi saatujen kokemusten ja esille nousevien tarpeiden mukaan, Kärki sanoo.