Siun soten lapsiperheiden palvelujen ja lastensuojelun palvelutarpeen arvioinnin yhteydenottokanavat muuttuvat 1.5.2023 alkaen.
Jatkossa keskitetty puhelinpalvelu palvelee koko hyvinvointialueen lapsiperheitä palvelutarpeen arvioinnin asioissa. Puhelinpalvelu palvelee asiakkaita arkisin klo 9–12 numerossa 013 330 2806. Muutoksen myötä aiemmin käytössä olleet perhe- ja sosiaalipalvelujen paikalliset palvelutarpeen arvioinnin puhelinnumerot lakkaavat toimimasta.
Maakunnalliseen lapsiperheiden palvelutarpeen arviointiin keskitetään sosiaalihuoltolainmukaiset yhteydenotot ja ilmoitukset, lastensuojelulainmukaiset ilmoitukset ja ennakolliset lastensuojeluilmoitukset. Palvelutarpeen arviointiin voi ottaa yhteyttä myös tekemällä sähköisen ilmoituksen sosiaalihuollon tarpeesta tai olemalla sähköpostitse yhteydessä palvelutarpeenarviointitiimiin [email protected].
Uudistuksen tavoitteena on sujuvoittaa yhteydenottoa lapsiperhepalveluihin. Lapsille, nuorille ja perheille halutaan tarjota yksi yhteinen reitti, joka mahdollistaa ohjautumisen tuen äärelle.
Jo asiakkuudessa olevat voivat jatkossakin olla yhteydessä suoraan omaan työntekijäänsä lapsiperheiden palveluissa tai lastensuojelussa.
Mikä on palvelutarpeen arviointi?
Jos toivot tukea ja apua lapsesi tai perheesi tilanteeseen, voit ottaa yhteyttä sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi. Voit soittaa keskitettyyn puhelinpalveluumme, tehdä sähköisen ilmoituksen sosiaalihuollon tarpeesta tai lähettää sähköpostia.
Yhteydenoton jälkeen käynnistyy tarvittaessa palvelutarpeen arviointi. Arvioinnissa sosiaalihuollon ammattilainen selvittää yhdessä perheesi, läheisverkostosi ja muiden perheesi kanssa toimivien tahojen kanssa tuen, ohjauksen ja palvelun tarvetta.
Äkillisissä sosiaalihuollon hätä- ja kriisitilanteissa ota aina yhteyttä sosiaali- ja kriisipäivystykseen, puh. 013 330 9002. Sosiaali- ja kriisipäivystys auttaa ympärivuorokautisesti koko Pohjois-Karjalan alueella.