Siun soten verkkosivujen palautelomakkeen sisältö on päivitetty. Asiakaspalaute-sivulle pääsee verkkosivujen ylälaidassa olevan Anna palautetta ‑linkin kautta. Palautelomakkeella hyvinvointialueen asukkaat voivat antaa palautetta ja kehittämisehdotuksia milloin tahansa. Palautteen antaminen on yksi osallisuuden muoto, ja osallisuus on asukkaan ja asiakkaan oikeus. Siun soten sivujen kautta on jo aiemminkin pystynyt antamaan palautetta.
Uudistuneen palautekanavan myötä Asiakaspalaute-sivun sisältö on myös päivitetty. Palautteen voi kohdistaa suoraan tiettyyn yksikköön tai koko toimialueelle. Toimialueet ja niiden sisältämät palvelut esitellään Asiakaspalaute-sivulla. Esittelytekstit ohjaavat palautteenantajan oikealle palautelomakkeelle. Palautetta voi kuitenkin aina antaa, vaikkei osaisi kohdistaa sitä oikeaan yksikköön. Palautteen käsittelijä siirtää tarvittaessa palautteen oikeaan paikkaan. Lomakkeelta löytyy hakutoiminto, jonka avulla oikeaa yksikköä voi etsiä.
Siun sote jatkaa edelleen palautteen kysymistä myös reaaliaikaisesti asioinnin jälkeen. Palautteen antamisen mahdollisuutta voidaan tarjota myös palvelutapahtuman yhteydessä. Siun soten verkkosivujen palautelomake palvelee asiakasta erityisesti silloin, kun asioinnin jälkeen ei kysytä palautetta tai kun hän ei ole päässyt palveluiden piiriin. Verkkosivujen palautelomake tarjoaa palautteen antamisen mahdollisuuden myös läheiselle.
Mikäli palautteen antaja jättää yhteystietonsa, voidaan verkkosivujen kautta annettuun palautteeseen vastata.
Asiakkaan ja läheisen vaaratilanneilmoitus
Siun sote on uudistanut vaaratilanneraportointijärjestelmänsä. Uudistuksen myötä myös asiakkaiden, potilaiden tai heidän läheistensä on mahdollista ilmoittaa hoidossa, hoivassa tai palvelussa havaitsemastaan vaaratilanteesta tai turvallisuushavainnosta. Ilmoituksia hyödynnetään, kun toimintaa kehitetään turvallisemmaksi.
Siun sote kannustaa palveluja käyttäviä tekemään ilmoituksia, sillä asiakkaat ja heidän läheisensä tarkastelevat toimintaa toisenlaisesta näkökulmasta. Näin muodostuu monipuolinen kuva toiminnan kehittämistarpeista.
Asiakas- ja potilasturvallisuus on yhteinen asia!