Sähköisten palve­lujen kysyntä kasvaa – Siun sotessa kehitetään digitaa­lisen sosiaali- ja terveys­kes­kuksen toimin­ta­mallia

Sosiaali- ja terveys­pal­ve­luihin kaivataan yhä enemmän sähköisen asioinnin mahdol­li­suuksia fyysisten palve­lujen rinnalle. Siun sotessa vuonna 2020 käynnis­ty­neessä Tulevai­suuden sosiaali- ja terveys­keskus ‑hankkeessa on kehitetty hyvin­voin­tia­lueen sähköistä asiointia ja etäpal­ve­luita. Etäpal­ve­luita on pilotoitu eri kohde­ryh­mille mm. mielen­ter­veys­pal­ve­luissa, terapia­pal­ve­luissa ja terveys­a­se­milla sekä ammat­ti­laisten välistä konsul­tointia erikois­sai­raan­hoidon ja perus­ter­vey­den­huollon välillä.

Tulevai­suuden sote-keskus ‑hankkeessa kehitetään parhaillaan toimin­ta­mallia uuden­lai­selle digitaa­li­selle sosiaali- ja terveys­kes­kuk­selle eli digiso­te­kes­kuk­selle. Tavoit­teena on, että fyysisten sosiaali- ja terveys­a­semien rinnalle saataisiin luotua digitaa­linen sote-asema, joka palvelee asiak­kaita mm. reaaliai­kaisen chat-keskus­telun avulla. Digiso­te­kes­kuk­sessa asiakasta palvelisi sosiaali- ja terveys­pal­ve­lujen ammat­ti­laiset, kuten fyysi­sellä asemal­lakin, mutta asiointi tapah­tuisi digitaa­lisia välineitä käyttäen. Chat-keskus­telun lisäksi asioin­nissa voidaan hyödyntää esimer­kiksi video­yh­teyttä.

- Siun sotessa on parhaillaan käynnissä palve­lustra­tegian ja palve­lu­verk­ko­suun­ni­telman valmis­te­lutyö. Riippu­matta tämän työn tulok­sesta ja tulevista suunni­tel­mista, hyvin­voin­tia­lueen sähköistä asiointia on kehitettävä. Eriityi­sesti nuorilta on tullut palau­tetta, että sähköisten asioin­ti­ka­navien puute on suurin este hoitoon hakeu­tu­miseen. Tähän tarpeeseen meidän on vastattava. Eikä sähköinen asiointi katso vain ikää, myös iäkkäämmät toivovat parempia ja jousta­vampia sähköisen asioinnin tapoja, hyvin­voin­tia­lue­johtaja Kirsi Leivonen toteaa.

- Sähköisen asioinnin lisää­minen ei tarkoita sitä, että siitä tulisi ainoa asioin­titapa. On paljon asioita, joita ei etäyh­tey­dellä voi hoitaa ja on asiak­kaita, jotka eivät pysty käyttämään digitaa­lisia laitteita. Tarvit­semme erilaisia tapoja asioida, kuten puheli­mitse, chatilla, paikan päällä käymällä ja etäyh­tey­dellä. Monipuo­liset asioin­ti­ka­navat ja ‑tavat tukevat palve­lu­lu­paus­tamme ”oikea palvelu, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa”, Leivonen jatkaa.

Tavoit­teena helpottaa yhtey­den­saantia ja pääsyä palve­luihin

Uuden­lainen digitaa­linen sosiaali- ja terveys­keskus tulee olemaan vaihtoehto taval­li­sessa terveys­kes­kuk­sessa asioi­mi­selle. Digiso­te­kes­kuksen palvelut ovat kaikille avoimia ja siellä voi asioida ajasta ja paikasta riippu­matta. Uuden asioin­ti­ka­navan tavoit­teena on helpottaa asiak­kaiden yhtey­den­saantia ja pääsyä sote-palve­luihin.

- Digitaa­linen asiointi vähentää palve­lujen ruuhkau­tu­mista. Kun osa asioin­nista tapahtuu sähköi­sesti, työnte­ki­jöillä on enemmän aikaa keskittyä palve­lemaan niitä asiak­kaita, jotka tarvit­sevat kasvokkain kohtaa­mista. Myös takai­sin­soit­to­palvelu toimii paremmin, kun yhtey­denotto ei enää tapahdu vain puheli­mitse, kehit­tä­jäy­li­lääkäri Kristian Taipale sanoo.

- Osaltaan digiso­te­kes­kuk­sella pyritään vastaamaan myös haasteel­liseen työvoi­ma­ti­lan­teeseen sote-alalla. Digitaa­linen asiointi mahdol­listaa ammat­ti­lai­sille myös etätyön tekemisen. Myös asiakas voi asioida paikasta riippu­matta esimer­kiksi kotoaan, töistä tai vaikka mökiltä, Taipale jatkaa.

Siun soten digiso­te­keskus käynnis­telee toimin­taansa

Digitaa­lisen sosiaali- ja terveys­kes­kuksen kehit­tä­minen on parhaillaan käynnissä. Kehitys­työtä tehdään yhdessä sosiaali- ja tervey­salan ammat­ti­laisten kesken. Jo nyt esimer­kiksi Siun soten alueella tehdyistä Omaolo-palvelun oirear­vioista suurin osa käsitellään digiso­te­kes­kuk­sesta. Samoin terveys­a­semien lääkärien ja sairaan­hoi­tajien aikojen teksti­vies­ti­pe­ru­miset käsitellään keskuk­sessa.

Digiso­te­kes­kuk­sessa tullaan kokei­lemaan video­vä­lit­teisiä sairaan­hoi­tajan etävas­taan­ottoja jo kesäkuun aikana. Myöhemmin tavoit­teena on käynnistää asiointi myös chat-palveluna. Asioin­ti­ka­navia ja tapoja kehitetään parhaillaan ja niiden käynnis­ty­mi­sestä tiedo­tetaan, kun asioinnin aloit­ta­minen on mahdol­lista.

- Digitaa­li­sessa asioin­nissa on valtavat mahdol­li­suudet ja nyt tämä kehit­tä­mistyö on aloitettu.  Palve­luille etsitään uuden­laista digitaa­lista alustaa, jotta asiointi olisi asiak­kaalle aiempaa helpompaa. Pyrimme siihen, että palvelut löytyi­sivät yhdestä paikasta vaivat­to­masti, Taipale sanoo.

Digiso­te­kes­kuksen perus­pe­ri­aat­teena on, että asiakkaan asia hoidetaan loppuun yhdellä yhtey­de­no­tolla, tai asiakkaan asia ohjataan eteenpäin oikealle ammat­ti­lai­selle. Digitaa­lisia palveluja kehitetään vaiheittain. Ensim­mäi­sessa vaiheessa palve­luita ja asiak­kaiden asioita hoitavat sairaan­hoi­tajat, fysio­te­ra­peutit ja lääkärit, jotka arvioivat hoidon tarvetta ja toteut­tavat hoitoa etänä.

- Uusi digitaa­linen asioin­ti­väylä ei poista kivijal­ka­pal­ve­luiden eli esimer­kiksi sote-asemien tarvetta tai kilpaile niiden kanssa. Digisote-keskus voi vähentää perin­teisiin sote-asemiin kohdis­tuvaa kuormi­tusta, kun osa asioin­neista voidaan hoitaa osittain tai täysin digitaa­lista palve­lu­ka­navaa hyödyntäen, kertoo digiso­te­kes­kuksen apulai­sy­li­lääkäri Nora Tarvus.

- Tavoit­teena on kehittää toimintaa siten, että jos asia ei sovellu digitaa­li­sesti hoidet­ta­vaksi tai se edellyttää arviota kivijal­ka­pal­ve­luissa, asiakas ohjataan heti ensim­mäi­sellä yhtey­den­ot­to­ker­ralla oikeaan paikkaan, täydentää digiso­te­kes­kuksen palve­lue­si­henkilö Elisa Raati­kainen.