Aluehal­litus yksimie­linen palve­lustra­te­giasta – täyden­netty esitys alueval­tuuston päätet­tä­väksi 22.kesäkuuta

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen aluehal­litus käsitteli kokouk­sessaan 13. kesäkuuta hyvin­voin­tia­lue­joh­tajan esityksen palve­lustra­te­giasta ja palve­lu­verk­ko­suun­ni­tel­masta. Aluehal­litus hyväksyi yksimie­li­sesti esityksen, jota esittelijä täydensi kokouksen aikana. Palve­lustra­te­giasta ja palve­lu­verk­ko­suun­ni­tel­masta päättää lopulta alueval­tuusto 22. kesäkuuta.

Alueval­tuuston päätet­tä­väksi lähte­vässä esityk­sessä maakun­nassa olisi tulevai­suu­dessa seitsemän laajan palvelun sote-asemaa, joilta käsin toteu­tetaan liikkuvat lähipal­velut kaikkiin niihin kuntiin, joissa laajan palvelun sote-asemaa ei ole. Näitä kuntia ovat Heinävesi, Juuka, Polvi­järvi, Rääkkylä ja Tohma­järvi. Esitys sisältää lisäksi Joensuussa sijait­sevan ns. sote-palve­lu­kes­kuksen, joka vastaisi laajan palvelun sote-asemaa, mutta palvelisi tietyissä asioissa koko maakuntaa.

– Palve­lustra­tegian ja palve­lu­verkon valmistelu on ollut erinomaisen hyvää, tästä suuret kiitokset virka­kun­nalle. Nähdäkseni meillä Pohjois-Karja­lassa päätök­senteon pohjaksi laaditut aineistot ovat valta­kun­nal­li­sessa vertai­lus­sakin ainut­laa­tuisen laajat ja perin­poh­jaiset, kiittää aluehal­li­tuksen puheen­johtaja Juha Mustonen.

– Palve­lustra­tegia on yksi tärkeim­mistä päätök­sistä hyvin­voin­tia­lu­eemme tulevai­suu­delle ja myös pohjois­kar­ja­lai­sille ihmisille, ja siitä pitääkin käydä vilkasta keskus­telua. Aluehal­li­tuksen pöydän ympärillä kävimme monipuo­lista ja konsen­sukseen pyrkivää dialogia, jossa korostui erityi­sesti lähipal­ve­lujen turvaa­minen. Tärkeää on, että päädyimme lopulta yksimie­liseen ratkaisuun, Mustonen jatkaa.

Liikku­valla lähipal­ve­lulla tarkoi­tetaan palvelua, joka järjes­tetään asukkaiden tarpeita vastaa­vasti tarkoi­tuk­sen­mu­kai­sissa toimi­ti­loissa ja toimin­ta­mal­leilla. Liikkuvat lähipal­velut tarkoit­tavat esimer­kiksi ammat­ti­laisen vastaan­ottoa tiettyinä viikon­päivinä toimintaan sovel­tu­vissa tiloissa, rokotus­ta­pah­tumia, monipal­ve­luautoa sekä vaikkapa kouluille ja ikäih­misten asumis­pal­ve­luihin vietäviä hammas­hoidon palveluja.

Hyvin­voin­tia­lueen palve­lustra­tegian keskeisiä päämääriä ovat talouden tasapainon sekä henki­löstön riittä­vyyden varmis­ta­minen, mutta yhtä aikaa palve­lujen saata­vuuden, saavu­tet­ta­vuuden ja oikea-aikai­suuden paran­tu­minen.

– Palve­lustra­tegia ja palve­lu­verk­ko­suun­ni­telma on laadittu koko maakuntaa ajatellen, suunni­telmien taustalla on tarkat laskelmat kunkin alueen eri ikäisten asukkaiden palve­lu­tar­peista. Palvelut määrit­tyvät kaikille yhden­ver­taisten lasken­ta­pe­rus­teiden ja kriteerien mukai­sesti. Palve­lujen tuotan­to­tavat vaihte­levat digitaa­li­sista palve­luista laajan palvelun sote-asemilla annet­taviin palve­luihin ja lähelle asukkaita vietäviin lähipal­ve­luihin, avaa hyvin­voin­tia­lue­johtaja Kirsi Leivonen valmis­telun lähtö­kohtia.

– Pitkien välimat­kojen ja ikään­tyvän väestön maakun­nas­samme lähipal­velut ovat todella tärkeitä. Siksi palve­lustra­te­giassa on haettu entistä monipuo­li­sempia tapoja tuottaa nämä palvelut. Esimer­kiksi digitaa­lisia palveluja lisää­mällä pystytään vapaut­tamaan vastaan­ot­toaikoja niille, jotka eivät voi digipal­veluja käyttää. Laajan palvelun sote-asemilta käsin toteu­tetut liikkuvat lähipal­velut voivat jopa lisätä tiettyjen palve­lujen saata­vuutta haja-asutusa­lueilla, Leivonen perus­telee.

Henki­löstön riittävyys ja työhy­vin­vointi ovat olleet suunnit­telun keskiössä ja vaikut­taneet eniten siihen, millainen palve­lu­verkko maakuntaan on mahdol­lista toteuttaa. Palve­lustra­tegia ja ‑verkko vaikut­tavat olennai­sella tavalla hyvin­voin­tia­lueen mahdol­li­suuteen saada toiminta talou­del­li­sesti kestä­välle pohjalle lakisää­tei­sessä määrä­ajassa.

Organi­saa­tio­ra­ken­netta ja johta­mista tarkas­tellaan palve­lustra­tegian rinnalla

Palve­lustra­tegian ja ‑verkon rinnalla hyvin­voin­tia­lu­eella on tarkas­teltu myös hyvin­voin­tia­lueen nykyisen organi­saa­tio­ra­kenteen ja johta­mis­jär­jes­telmän toimi­vuutta. Tavoit­teena on, että organi­saa­tio­ra­kenne ja johta­minen tukevat mahdol­li­simman hyvin strate­gisten tavoit­teiden saavut­ta­mista sekä palve­lu­verkon ja palve­lujen tuotan­to­ta­pojen uudis­ta­mista. Arvioin­ti­työssä on mukana ulkopuo­linen asian­tun­ti­jataho, joka tuottaa muun muassa haastat­te­lujen sekä vertai­lu­tiedon pohjalta havaintoja sekä konkreet­tisia kehit­tä­mi­seh­do­tuksia nykyisen rakenteen sekä johta­mis­jär­jes­telmän uudis­ta­mi­seksi.

Tarkas­telun kohteena ovat hyvin­voin­tia­lueen nykyinen toimia­luejako erityi­sesti yhteisten palve­lujen osalta. Tavoit­teena on, että mahdol­liset muutos­tarpeet ovat selvillä elokuun loppuun mennessä ja muutokset voisivat astua voimaan vuoden 2024 alussa.

Aluehal­li­tuksen pöytä­kirja julkaistaan huomenna 14.6. ja alueval­tuuston esitys­lista torstaina 15.6. hyvin­voin­tia­lueen Dynasty-tieto­pal­ve­lussa: http://dynastyjulkaisu.pohjoiskarjala.net/VateJulk/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_handlers&id=

 

Tietoa palve­lustra­tegian ja palve­lu­verk­ko­suun­ni­telman valmis­te­lusta verkko­si­vuil­lamme: www.siunsote.fi/palvelustrategia