Haluai­sitko asioida Siun sotessa sähköi­sesti? — Etävas­taan­ottoa pilotoidaan hoitoa vaati­vissa hyönteisen pistoissa

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen asukkaille suunna­tuissa kyselyissä on toistu­vasti noussut esille toive mahdol­li­suu­desta asioida myös sähköisiä asioin­ti­ka­navia pitkin. Siun soten digitaa­li­sessa sosiaali- ja terveys­kes­kuk­sessa Siun soten digitaa­li­sessa sosiaali- ja terveys­kes­kuk­sessa on käynnis­tetty hoitajan etävas­taanoton pilotti hyönteisen pistoon tai puremaan sekä punkin puremaan. Myöhem­mässä vaiheessa myös lääkärin etävas­taan­ottoja tullaan pilotoimaan video­vä­lit­tei­sesti.

Työvä­li­neenä pilot­ti­vai­heessa on Teams, joka mahdol­listaa video­vas­taanoton hoitajan ja asiakkaan välillä. Etävas­taan­ot­toaika on mahdol­lista varata sähköisen ajanva­rauksen osoit­teessa https://verkkoajanvarauspth.siunsote.fi/.

Sähköi­sessä ajanva­rauk­sessa asiakas täyttää omat tietonsa varatessaan aikaa video­vä­lit­teiseen etävas­taan­ottoon. Varauksen jälkeen asiakas saa sähkö­pos­tiinsa ohjeis­tuksen, miten video­vas­taa­no­tolle liitytään varattuna ajankohtana. 

Video­vä­lit­tei­sellä etävas­taa­no­tolla voidaan hoitaa punkin puremia ja näistä aiheu­tu­neita iho-oireita. Video­vä­lit­tei­selle etävas­taa­no­tolle sovel­tuvat myös hyönteisen pistot ja puremat, jotka vaativat ammat­ti­laisen arviota, mutta eivät ole henkeä uhkaavia.

Vakavissa reaktioissa, ota yhteys päivys­tys­apuun tai hätäkes­kukseen. Jos tarvitset apua punkin poistoon, ota yhteys lähim­mälle terveys­a­se­malle. Hoitajan toteut­tamat etävas­taa­notot ovat maksut­tomia. 

Etänä voidaan arvioida ja hoitaa monen­laisia oireita ja asioin­tiai­heita 

Etäasiointi sopii monen­laisten oireiden ja asioiden hoitoon. Nyt käynnis­tyvien hyönteisten puremien lisäksi etäyh­teyttä voidaan hyödyntää jatkossa esimer­kiksi silmä- ja fluns­sa­oi­reiden hoitoon. Etähoi­to­polkuja kehitetään jatku­vasti ja etäasiointia lisätään tulevai­suu­dessa. 

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eella on menossa hankkeita, joissa kehitetään sähköisiä asioin­ti­mah­dol­li­suuksia. Osana tulevai­suuden sote-keskus ‑hanketta kokeillaan ja kehitetään digitaa­lista sosiaali- ja terveys­kes­kusta. Keskuksen tavoit­teena on parantaa hoidon tasaver­taista saavu­tet­ta­vuutta ja hoitoon pääsyä Pohjois-Karja­lassa. Tällä hetkellä digiso­te­kes­kuk­sesta potilaiden asioita hoitavat sairaan­hoi­tajat, fysio­te­ra­peutit ja lääkärit, jotka arvioivat hoidon tarvetta ja toteut­tavat hoitoa etänä. 

Nyt käynnis­tyvän video­vas­taanoton lisäksi digiso­te­kes­kuksen käytössä ovat kansal­lisen Omaolo-palvelun oirearviot. Kun asiakas täyttää Omaolon oirearvion, voi hän saada hoito-ohjeita, ohjeen lähettää arvio ammat­ti­lai­sil­lemme tai ohjeen hakeutua muun Siun soten palvelun pariin.

Omaolon kautta lähetetyt tehtävät hoidetaan nopeasti ja ammat­ti­lainen vastaa Omaolon viestien kautta. Useissa tapauk­sissa asia voidaan hoitaa kokonaan digitaa­lisen palvelun kautta. Toimintaa kehitetään jatku­vasti, jotta hyvin­voin­tia­lueen asukkaille pystytään tarjoamaan mahdol­lisuus sujuvaan asiointiin sähköi­sesti etärat­kaisuja hyödyntäen. Etäasiointi onkin siis vaihtoeh­toinen asioin­ti­väylä puheli­melle.