Asiakkaat ovat ottaneet etäpal­velut hyvin vastaan Siun soten mielen­terveys- ja päihde­pal­ve­luissa

Asiakkaat ovat ottaneet etäpal­velut hyvin vastaan Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen – Siun soten mielen­terveys- ja päihde­pal­ve­luissa. Tämä käy ilmi etäpal­ve­luita käyttä­neille suunna­tusta kyselystä, johon vastasi 438 asiakasta elo–syyskuussa 2022.

Siun soten mielen­terveys- ja päihde­pal­ve­luissa on haluttu tarkas­tella, miten asiakkaat itse kokevat tarjotut etäpal­velut. Jotta etäpal­ve­luista olisi mahdol­li­simman paljon hyötyä, asiak­kaiden tulisi kokea ne hyödyl­li­siksi. Mielen­terveys- ja päihde­pal­velut on selvit­tänyt asiak­kaiden kokemusta etäpal­ve­luista yhdessä Aalto-yliopiston kanssa osana yliopiston DigiIN- ja NORDe­HEALTH-hankkeita, joissa tutkitaan suoma­laisten ja pohjois­maisten käyttäjien kokemuksia digitaa­li­sista terveys­pal­ve­luista. Siun sotessa tehdyn tutki­muksen tuloksia käytetään paikal­listen palve­lujen kehit­tä­miseen sekä tieteel­liseen tutki­mukseen, jossa pyritään selvit­tämään asiak­kaiden tarpeita etäpal­ve­luihin liittyen.

Kysely­tu­lok­sista havaittiin, että asiakkaat suhtau­tuvat etäpal­ve­luihin hyvin. Vakiin­tu­neimpia palve­luita eli etävas­taan­ottoa puheli­mitse, mielen­terveys- ja päihde­pal­ve­luiden hoidon merkin­töjen katselua Omakan­nasta ja hoito­koor­di­naat­torin puhelin­nu­meroa oli käyttänyt yli kaksi kolman­nesta asiak­kaista, ja heistä yli 75 prosenttia piti näitä palve­luita hyödyl­lisinä. Harvempi, alle puolet vastaa­jista, oli käyttänyt nettia­jan­va­rausta ja Mielen­ter­veys­talon oirear­vioita, mutta käyttä­jistä selvä enemmistö piti näitä hyödyl­lisinä.

Puhelin­vas­taan­ottoa piti hyödyl­lisenä selvä enemmistö eli liki 80 prosenttia palvelua käyttä­neistä. Video­vas­taan­ottoa piti hyödyl­lisenä 75 prosenttia palvelua käyttä­neistä. Hieman suurempi osuus kaikista vastaa­jista valitsisi kuitenkin puhelin­vas­taanoton mieluummin kuin video­vas­taanoton.

Muiden vastausten perus­teella tähän saattaa vaikuttaa laitteiden käytön tottu­mukset. Asiakkaat pitivät vuoro­vai­ku­tusta video­vas­taa­no­tolla hivenen parempana ja kokivat saavansa tarvit­se­maansa apua hiukan paremmin kuin puhelin­vas­taa­no­tolla, Aalto-yliopiston tutkija Iiris Hörhammer kertoo.

Teknisiä ongelmia video­vas­taa­no­tolla kohdattiin hieman puhelin­vas­taan­ottoa enemmän. Vain 19 prosenttia vastaa­jista ei ollut kokenut teknisiä ongelmia video­vas­taa­no­tolla, kun puhelin­vas­taa­no­tolla sama osuus oli jopa 68 prosenttia. Etäpal­velut otettiin Siun sotessa laajasti käyttöön korona­pan­demian aikana, minkä jälkeen etäpal­ve­luissa käytet­tävät työvä­lineet ja osaaminen ovat kehit­tyneet.

Siun sotessa video­vas­taanoton suosion toivotaan jatkossa lisään­tyvän.

Ammat­ti­laisten ja hoidon onnis­tu­misen näkökul­masta video­vas­taanoton edut ovat selvät verrattuna puhelin­vas­taan­ottoon. On tärkeää, että video­vas­taanoton kautta ammat­ti­lainen saa näkökon­taktin asiak­kaaseen. Asiakkaan kannalta nämä ovat niin lähipal­ve­luita, että ne tulevat suoraan ihmisen kotiin. Ihmisen ei tarvitse lähteä mihinkään, kun palvelu on känny­kässä, Siun soten mielen­terveys- ja päihde­pal­ve­luiden palve­lu­pääl­likkö, ylilääkäri Johanna Suvanto kertoo.

Mielen­terveys- ja päihde­pal­ve­luissa sairaan­hoi­tajana työsken­televä Heidi Forsström (kuvassa) pitää asiak­kaille lähivas­taan­ot­tojen lisäksi video- ja puhelin­vas­taan­ottoja. Hänen mukaansa etäpal­velut madal­tavat kynnystä osallistua vastaa­no­tolle erityi­sesti silloin jos asiakas jännittää sosiaa­lisia tilan­teita.

Etävas­taanotto altistaa sosiaa­li­sille tilan­teille sellaista asiakasta, jonka on vaikea lähteä kotoaan. On helpompi tulla lähivas­taa­no­tolle, kun hoitaja on jo video­vas­taanoton kautta tullut tutuksi.

Etäpal­ve­luita kehitetään jatku­vasti

Ryhmä­ta­paa­misiin verkossa osallis­tu­neista jopa liki 60 prosenttia piti tapaa­misia hyödyl­lisinä. Kyselyn teon jälkeen näitä toimin­ta­tapoja on kehitetty edelleen. Ryhmä­vas­taan­ottoja on nykyisin kohden­nettu entistä paremmin sellai­sille asiakas­ryh­mille, joille palve­luista on nähty olevan hyötyä. Esimer­kiksi neurop­sy­kiat­ri­sista asiak­kaista valtaosa hyötyy ryhmä­vas­taa­no­toista.

Ryhmä­muo­toinen hoito parantaa ja nopeuttaa palve­luiden saavu­tet­ta­vuutta. Ryhmiin liitty­mi­sessä kuunnellaan asiak­kaiden omaa haluk­kuutta ja kykyä osallistua. Ryhmiin osallis­tu­misen kynnys on pyritty pitämään mahdol­li­simman matalana, ja esimer­kiksi jännit­täjien ryhmässä voi ensin osallistua vain kuunte­le­malla ja liittyä vasta halutessaan mukaan keskus­teluun, Johanna Suvanto avaa.

Selvää on, etteivät etäpal­velut sovellu kaikkiin tilan­teisiin. Täyden­tävänä palveluna etäpal­ve­luiden koetaan toimivan hyvin ja säästävän aikaa ja vaivaa.

Digitaa­listen palve­luiden kohdalla hyödyn ratkaisee usein se, miten palve­luita hyödyn­netään osana hoito­pro­sessia ja kenelle mitäkin palvelua tarjotaan. Aiomme vielä katsoa aineis­tosta, vaihte­leeko asiakkaan kokema hyöty hänen tausta­te­ki­jöi­densä mukaan. Tällaista tietoa tarvitaan, jotta palve­luita voidaan kohdentaa tarkoi­tuk­sen­mu­kai­sesti ja kehittää yhden­ver­tai­siksi, Iiris Hörhammer kertoo.