Sosiaa­linen luototus käyttöön Siun sotessa

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eella – Siun sotessa on otettu käyttöön sosiaa­linen luototus elokuun alusta alkaen.

Sosiaa­linen luotto tarkoittaa kohtuu­eh­toista lainaa, jota voidaan myöntää perus­tel­lusta syystä pohjois­kar­ja­lai­selle henki­lölle, jolla ei pieni­tu­loi­suu­tensa, vähäva­rai­suu­tensa tai muun syyn vuoksi ole mahdol­li­suutta saada luottoa muilla keinoin. Sosiaa­lista luottoa voidaan myöntää muun muassa velkojen yhdis­tä­miseen ja velka­kierteen katkaisuun, talouden kuntoon saatta­miseen, asumisen turvaa­miseen, välttä­mät­tömiin hankin­toihin, sosiaa­lisen kriisin ylittä­miseen tai työllis­ty­misen edistä­miseen. Siun sote voi myöntää sosiaa­lista luottoa 500‑8000 euroa hakemusta kohden, ja lainan takai­sin­mak­suaika on enintään seitsemän vuotta.

Siun soten alueella sosiaa­lisen luoto­tuksen tarve painottuu ensisi­jai­sesti työlli­syyden edistä­miseen sekä lapsi­per­he­köy­hyyden ehkäi­se­miseen. Palvelun tavoit­teena on, että Pohjois-Karja­lassa saadaan kohen­nettua työlli­syyttä, edesau­tettua yksilön osalli­suutta yhteis­kunnan jäsenenä sekä laskettua lapsi­per­he­köy­hyyttä.

Palveluun hakeu­dutaan ottamalla yhteyttä sosiaa­li­pal­ve­lujen keski­tettyyn puhelin­pal­veluun (puh. 013 330 2810), mikä on avoinna arkisin klo 10–14. Puhelin­pal­ve­lussa sosiaa­li­huollon ammat­ti­henkilö arvio alusta­vasti asiakkaan kokonais­ti­lanteen ja luoton saamisen edelly­tykset.

Luoton myöntä­minen perustuu sosiaa­li­huol­tolain mukaiseen palve­lu­tarpeen arvioon. Luottoa myönnet­täessä huomioidaan hakijan tulot ja menot, velat, varal­lisuus ja ansain­ta­mah­dol­li­suudet. Luotto­kel­poisuus ja lainan takai­sin­mak­sukyky tarkas­tetaan osana sosiaa­lisen luoto­tuksen hakemis­pro­sessia. Hakijaa edelly­tetään myös tekemään vapaa­eh­toinen maksu­häi­riö­mer­kintä lainan nosta­misen yhtey­dessä.

Luotto­pää­tökset käsitellään työikäisten sosiaa­li­pal­ve­luiden talous­so­si­aa­li­työssä. Luotosta ja sen takai­sin­mak­susta laaditaan asiakkaan kanssa sopimus, jonka toteu­tu­mista seurataan. Lisäksi luoton saaneella on mahdol­lisuus talou­del­liseen neuvontaan ja ohjaukseen koko luoton takai­sin­mak­suajan. Vaikka luotto­pää­töstä ei voitai­sikaan tehdä, asiakkaan talou­del­liseen tilan­teeseen voidaan löytää muita ratkai­su­keinoja. Sosiaa­linen luotto on aina viime­si­jainen palvelu suhteessa muihin palve­luihin.

Sosiaa­li­sesta luoto­tuk­sesta annetussa laissa (1133/2002) säädetään sosiaa­lisen luoto­tuksen palvelun sisäl­löstä. Elokuussa 2023 voimaan tulevat lakimuu­tokset edellyt­tävät hyvin­voin­tia­lueita tarjoamaan sosiaa­lisen luoto­tuksen palvelua. Hyvin­voin­tia­lueet järjes­tävät sosiaa­lista luoto­tusta sisäl­löltään ja laajuu­deltaan sellaisena kuin alueella esiintyvä tarve edellyttää. Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen aluehal­litus päätti 30.6.2023 kokouk­sessaan sosiaa­lisen luoton myöntä­mis­pe­rus­teista ja sovel­ta­mis­oh­jeista.

Lisätietoja sosiaa­li­sesta luoto­tuk­sesta löytyy verkko­si­vuil­tamme: Sosiaa­linen luototus — siunsote.fi.