Asiakas voi varata sairaus­pois­sao­loihin liitty­vissä asioissa ajan Siun soten sähköisen ajanva­rauksen kautta

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eella – Siun sotessa on laajen­nettu sähköisen ajanva­rauksen käyttöä. Asiakas voi tästä eteenpäin varata ajan sähköisen ajanva­rauksen kautta luomen ja ihon oireiden arviointiin sekä sairaus­pois­sao­loihin liitty­vissä asioissa, kuten hengi­tys­tiein­fektio, migreeni, ripuli, oksen­nus­tauti ja sairaan lapsen hoito­va­paa­to­distus.

Sähköi­sestä ajanva­rauk­sesta asiakas voi varata itselleen sopivimman ajan, ja digitaa­lisen sote-keskuksen sairaan­hoi­tajat ottavat yhteyttä asiak­kaaseen sovitulla ajalla. Jos asiakkaan asia vaatii lääkärin konsul­taa­tiota, se on mahdol­lista hoitaa digitaa­li­sessa sote-keskuk­sessa. Asiakkaan asia hoidetaan etäkäyntinä. Jos asiakkaan oireet eivät sovellu etähoitoon, asiakas ohjataan oikeaan paikkaan.

Näin varaat ajan:

1.    Siirry osoit­teeseen: verkkoajanvarauspth.siunsote.fi
2.    Valitse palve­lu­luokka: “Hoitajan vastaanotto” ja palvelu: ”Todistus sairaus­pois­saoloa tai hoito­va­paata varten/luomen, ihon oireen arvio”
3.    Etsi sopiva aika Digiso­te­kes­kuksen vastaa­no­toilta
4.    Tunnis­taudu ja kirjoita pyydetyt esitiedot ajanva­rausta varten.

Digitaa­lisen sote-keskuksen palvelut täyden­tyvät vaiheittain

Digitaa­li­sessa sote-keskuk­sessa tarjotaan asiak­kaille uusia palve­luita vaiheittain. Tällä hetkellä digitaa­li­sessa sote-keskuk­sessa käsitellään Omaolo-palvelun kautta tulleita oirear­vioita. Sähköisen ajanva­rauksen kautta digitaa­li­sesta sote-keskuk­sesta voi pyytää arviota ihon oireesta, hyönteisen pistosta ja punkin puremasta sekä TBE-rokote­re­septiä. Lisäksi sinne voi varata ajan sairaus­pois­sao­loihin ja hoito­va­paa­to­dis­tuksiin liitty­vissä asioissa.

Digitaa­lisen sote-keskuksen kehit­tä­minen ja toiminnan käynnis­tä­minen on osa Tulevai­suuden sosiaali- ja terveys­keskus ‑hanketta. Toiminta siirtyy hankkeesta osaksi Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen normaalia toimintaa vuoden 2024 alussa. Syksyn aikana toimin­ta­malleja edelleen raken­netaan ja kokeillaan muun muassa etäkäyntejä eri ammat­ti­laisten pitäminä.

Digitaa­linen sote-keskus on keski­tetty digitaa­linen palvelu, jossa tullaan ensivai­heessa tarjoamaan perus­tason sosiaali- ja terveys­pal­ve­luita moniam­ma­til­li­sesti. Lähitu­le­vai­suuden suunni­telmana on, että asiakas voi reaaliai­kai­sesti asioida digitaa­li­sessa sote-keskuk­sessa muun muassa chat-keskus­telun kautta.

Tavoit­teena on tarjota tasaver­tainen ja paikasta riippu­maton hoitoon ja palveluun pääsy koko hyvin­voin­tia­lueen asukkaille. Digitaa­lisen sote-keskuksen yksi päämää­ristä on helpottaa kivijal­ka­pal­ve­luihin kohdis­tuvaa kuormi­tusta, kun osa asioin­neista voidaan hoitaa osittain tai kokonaan digitaa­li­sesti. Asiakasta palve­levat sosiaali- ja tervey­den­huollon ammat­ti­laiset, kuten kivijal­ka­pal­ve­luissa, mutta asiointi tapahtuu digitaa­lisia välineitä käyttäen.