Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella – Siun sotessa on laajennettu sähköisen ajanvarauksen käyttöä. Asiakas voi tästä eteenpäin varata ajan sähköisen ajanvarauksen kautta luomen ja ihon oireiden arviointiin sekä sairauspoissaoloihin liittyvissä asioissa, kuten hengitystieinfektio, migreeni, ripuli, oksennustauti ja sairaan lapsen hoitovapaatodistus.
Sähköisestä ajanvarauksesta asiakas voi varata itselleen sopivimman ajan, ja digitaalisen sote-keskuksen sairaanhoitajat ottavat yhteyttä asiakkaaseen sovitulla ajalla. Jos asiakkaan asia vaatii lääkärin konsultaatiota, se on mahdollista hoitaa digitaalisessa sote-keskuksessa. Asiakkaan asia hoidetaan etäkäyntinä. Jos asiakkaan oireet eivät sovellu etähoitoon, asiakas ohjataan oikeaan paikkaan.
Näin varaat ajan:
1. Siirry osoitteeseen: verkkoajanvarauspth.siunsote.fi
2. Valitse palveluluokka: “Hoitajan vastaanotto” ja palvelu: ”Todistus sairauspoissaoloa tai hoitovapaata varten/luomen, ihon oireen arvio”
3. Etsi sopiva aika Digisotekeskuksen vastaanotoilta
4. Tunnistaudu ja kirjoita pyydetyt esitiedot ajanvarausta varten.
Digitaalisen sote-keskuksen palvelut täydentyvät vaiheittain
Digitaalisessa sote-keskuksessa tarjotaan asiakkaille uusia palveluita vaiheittain. Tällä hetkellä digitaalisessa sote-keskuksessa käsitellään Omaolo-palvelun kautta tulleita oirearvioita. Sähköisen ajanvarauksen kautta digitaalisesta sote-keskuksesta voi pyytää arviota ihon oireesta, hyönteisen pistosta ja punkin puremasta sekä TBE-rokotereseptiä. Lisäksi sinne voi varata ajan sairauspoissaoloihin ja hoitovapaatodistuksiin liittyvissä asioissa.
Digitaalisen sote-keskuksen kehittäminen ja toiminnan käynnistäminen on osa Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus ‑hanketta. Toiminta siirtyy hankkeesta osaksi Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen normaalia toimintaa vuoden 2024 alussa. Syksyn aikana toimintamalleja edelleen rakennetaan ja kokeillaan muun muassa etäkäyntejä eri ammattilaisten pitäminä.
Digitaalinen sote-keskus on keskitetty digitaalinen palvelu, jossa tullaan ensivaiheessa tarjoamaan perustason sosiaali- ja terveyspalveluita moniammatillisesti. Lähitulevaisuuden suunnitelmana on, että asiakas voi reaaliaikaisesti asioida digitaalisessa sote-keskuksessa muun muassa chat-keskustelun kautta.
Tavoitteena on tarjota tasavertainen ja paikasta riippumaton hoitoon ja palveluun pääsy koko hyvinvointialueen asukkaille. Digitaalisen sote-keskuksen yksi päämääristä on helpottaa kivijalkapalveluihin kohdistuvaa kuormitusta, kun osa asioinneista voidaan hoitaa osittain tai kokonaan digitaalisesti. Asiakasta palvelevat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset, kuten kivijalkapalveluissa, mutta asiointi tapahtuu digitaalisia välineitä käyttäen.