Tena-tuotteita kotiin kuljet­tavaan yritykseen on tehty tieto­murto – Henki­lö­tie­tojen tieto­tur­va­loukkaus on voinut kohdistua palvelua käyttäviin Siun soten asiak­kaisiin

Inkon­ti­nens­si­suojien kotiin­kul­je­tus­pal­ve­lusta vastaava Westlog Oy on joutunut tieto­murron kohteeksi. Westlog Oy vastaa Tena-tuote­merkin inkon­ti­nens­si­suojien kotiin­kul­je­tuk­sesta myös Pohjois-Karja­lassa. Yritys on huoleh­tinut kotiin­kul­je­tus­pal­ve­lusta eri puolilla Suomea, ja osa hyvin­voin­tia­lueista on tiedot­tanut alueensa asukkaita yritykseen tehdystä tieto­mur­rosta. Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote on saanut asiasta tiedon sopimus­toi­mit­ta­jaltaan Essity Oy:ltä, jonka alihank­kijana Westlog Oy toimii. Henki­lö­tie­tojen tieto­tur­va­loukkaus ei koske Siun soten omia asiakas- ja potilas­tie­to­jär­jes­telmiä.

Henki­lö­tie­tojen tieto­tur­va­loukkaus on voinut kohdistua asiak­kaisiin, jotka tilaavat Tena-tuotteita Essity Oy:n kotija­ke­lu­jär­jes­telmän kautta. Joukossa voi olla myös Essity Oy:ltä suoraan tilaavia pohjois­kar­ja­laisia, jotka eivät ole Siun soten hoito­tar­vi­ke­ja­kelun asiak­kaita. Henki­lö­tie­tojen tieto­tur­va­loukkaus voi koskea asiak­kaiden nimiä, osoite­tietoja ja puhelin­nu­me­roita sekä tietoa tehdyistä tilauk­sista. Siun soten saamien tietojen mukaan tapahtuma voi koskea jopa tuhansia henki­löitä Pohjois-Karja­lassa.

Westlog Oy:n tieto­jär­jes­telmiin on asennettu valvon­ta­jär­jes­telmä. Yritys on tehnyt kyber­tur­val­li­suus­kes­kuk­selle ja tieto­suo­ja­val­tuu­tetun toimistoon ilmoi­tuksen tieto­mur­rosta. Lisäksi Westlog Oy on tehnyt polii­sille rikosil­moi­tuksen tieto­mur­rosta. Myös Siun sote on ollut yhtey­dessä poliisiin. Siun sote on pyytänyt Essity Oy:ltä lisätietoja tapah­tuman laajuuden ja henki­lö­tie­tojen tieto­tur­va­louk­kauksen vaiku­tusten arvioi­mi­seksi. Myös Siun sote on tehnyt tieto­suo­ja­val­tuu­tetun toimistoon ilmoi­tuksen tapah­tu­neesta.

Westlog Oy:n tutkinta asiassa on kesken. Siun sote seuraa tilan­netta ja arvioi mahdol­listen lisätie­tojen perus­teella muita toimen­pi­teitä ja antaa asiak­kaille tarvit­taessa tarken­tuvia toimin­taoh­jeita. Siun sotessa tapah­tu­neeseen suhtau­dutaan vakavasti. Siun sote ohjeistaa asiak­kaita kiinnit­tämään erityistä huomiota mahdol­lisiin huijaus- ja petos­yri­tyksiin. Esimer­kiksi hoito­tar­vik­keisiin liittyvän maksu­pyynnön tai muun epäilyt­tävän viestin saaminen voi viitata rikol­liseen toimintaan. Mikäli epäilee omien tieto­jensa väärin­käyttöä tai rikosta, suosi­tellaan vahvasti ottamaan yhteyttä poliisiin. Siun sote on hyvin pahoillaan tapah­tu­neesta.