Omaolon käyttö Siun sotessa on lakannut. Voit asioida digitaalisesti osoitteessa www.siunsote.fi/digi tai Siun sote ‑mobiilisovelluksessa.
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote on laajentanut kansallisen Omaolo-palvelun käyttöä. Jatkossa sähköisen Omaolo-palvelun kautta saa ammattilaisen apua myös sosiaalihuollon kysymyksiin.
Laajennus koskee Muu yhteydenotto ‑lomaketta. Muu yhteydenotto ‑lomakkeella on eri aihealueita, joista yhteydenotot teemoilla arjesta selviytyminen, perheasiat ja huoltajuus, työn tai opiskelupaikan löytäminen sekä yksinäisyys johtavat suoraan asiointiin sosiaalihuollon ammattilaisen kanssa.
Omaolo-palvelun kautta tarjotaan kiireetöntä ohjausta ja neuvontaa sosiaalihuollon kysymyksissä. Siun soten sosiaalihuollon ammattilaiset käsittelevät saapuneet lomakkeet 1–7 vuorokauden kuluessa yhteydenotosta. Ammattilainen vastaa asiakkaan yhteydenottoon Omaolo-palvelun Viestit-osion kautta.
Siun sotessa kehitetään parhaillaan digitaalista sosiaali- ja terveyskeskusta. Kehitystyötä tehdään yhdessä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kesken. Uudet digitaaliset asiointikanavat täydentävät jo olemassa olevia asioinnin mahdollisuuksia.
Miten käytän Omaolo-palvelun Muu yhteydenotto ‑lomaketta?
Kaikissa elämänvaiheissa voi tulla eteen erilaisia tilanteita, joihin kaipaa ammattilaisen neuvoja. Omaolon Muu yhteydenotto ‑lomakkeen kautta on mahdollista saada tukea arjessa askarruttaviin kiireettömiin kysymyksiin.
- Mene osoitteeseen: www.omaolo.fi/palvelut/yhteydenotto.
- Valitse aihe, joka kuvaa tilannettasi parhaiten. Huomioithan, että yhteydenotot teemoilla arjesta selviytyminen, perheasiat ja huoltajuus, työn tai opiskelupaikan löytäminen sekä yksinäisyys johtavat suoraan asiointiin sosiaalihuollon ammattilaisen kanssa.
- Valitse alue, missä asut.
- Tunnistaudu Omaolo-palveluun Suomi.fi-palvelun kautta. Tunnistautuaksesi tarvitset suomalaiset verkkopankkitunnukset, varmennekortin tai mobiilivarmenteen.
- Kirjoita tekstikenttään asiasi ja paina ”jatka”.
- Omaolo-palvelu kysyy sinulta luvan, että ammattilainen voi olla sinuun yhteydessä. Lisäksi sinulta pyydetään suostumus yhteydenoton ja henkilötietojen lähettämiseen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiselle. Muista painaa lopuksi “lähetä”.
- Asiasi lähtee ammattilaisen käsiteltäväksi. Ammattilainen on asiakkaaseen yhteydessä Omaolo-palvelun Viestit-osion kautta 1–7 vuorokauden kuluessa yhteydenotosta.