Hyvin­voiva siunso­te­lainen ‑hankkeessa kehitettiin henki­lös­tö­joh­ta­mista erityi­sesti muutos­ti­lan­teissa

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eella – Siun sotessa on luotu uusia työkaluja uudis­tu­misen johta­misen tueksi. Siun sotessa käynnistyi syksyllä 2021 Hyvin­voiva siunso­te­lainen – kriit­tinen menes­tys­tekijä ‑hanke, jonka tavoit­teena oli luoda uudis­tu­misen johta­misen rakenne ja tuen malli Siun soteen.

Hankkeen aikana luotiin uudis­tu­misen johta­misen toimin­ta­pe­riaate, jonka avulla tuetaan suunni­tel­mal­lista johta­mista muutos­ti­lan­teessa. Toimin­ta­pe­ri­aatteen tarkoi­tuksena on auttaa miettimään, kuinka ihmisiä tulisi johtaa uudis­tuksen suunnit­te­lussa ja toteu­tuk­sessa. Toimin­ta­pe­ri­aatteen avulla tuetaan henki­löstön osaamista, osalli­suutta, yhteis­työtä ja hyvin­vointia muutos­ti­lan­teissa Siun soten strategian mukai­sesti.

– Toimin­ta­pe­ri­aatteen keskiössä on henki­löstön osallisuus muutos­ti­lan­teissa. Tavoit­teena on, että jatkossa muutokset tehtäisiin yhä enemmän yhdessä. Tämä myös lisää henki­löstön hyvin­vointia jatkuvan muutoksen keskellä, va. työhy­vin­voin­ti­pääl­likkö Outi Kuningas kertoo.

Uudis­tu­misen johta­misen toimin­ta­pe­ri­aat­teeseen sisältyy johta­misen rakenteen työkalu sekä verkko-opintoja esihen­ki­löille. Runko uudis­tu­misen johta­misen toimin­ta­pe­ri­aat­teelle syntyi lähie­si­hen­ki­löiden kanssa käytyjen keskus­te­lujen, moniam­ma­til­lisen työpa­ja­työs­ken­telyn ja pilotoin­neissa kerty­neiden kokemusten yhteis­tu­loksena.

– Pilotoin­teihin osallis­tuneet esihen­kilöt kokivat hyöty­vänsä oival­lut­ta­vista kysymyk­sistä uudis­tuksen suunnit­te­lutyön tukena. On helpompi sanoittaa uudis­tusta ja ennakoida henki­löstön kanssa käytäviä keskus­teluja, kun on pohtinut uudis­tusta useasta näkökul­masta. Lisäksi mahdol­lisen muutos­vas­ta­rinnan ennakointi ja henki­löstön osallis­ta­misen suunnittelu tukee esihen­kilöä uudis­tuksen johta­mi­sessa, Kuningas pohtii.

Esihen­ki­löille suunnatut HelpDesk-keskus­telut uudis­tu­misen johta­misen tukena

Uudis­tu­misen johta­misen toimin­ta­pe­ri­aa­tetta juurru­tettiin käyttöön muutos­joh­ta­misen HelpDesk-tapaa­misten avulla, jotka olivat suunnattu esihen­ki­löille tai uudis­tusta suunnit­te­le­ville tahoille. HelpDesk-keskus­teluja järjes­tettiin yhteensä lähes sata kappa­letta. Keskus­te­lujen runkona toimi uudis­tu­misen johta­misen toimin­ta­pe­riaate, mutta tapaa­misten aiheet ja tarpeet vaihte­livat työyh­tei­sö­koh­tai­sesti.

– HelpDesk-keskus­telut osoit­tau­tuivat hedel­mäl­li­seksi tavaksi hyödyntää toimin­ta­pe­ri­aat­teessa olevia oival­lut­tavia kysymyksiä. Keskus­te­lujen avulla esihen­kilöt pääsivät kokei­lemaan toimin­ta­pe­ri­aa­tetta tuetusti konkreet­ti­sessa muutos­ti­lan­teessa, Kuningas kertoo.

Uudis­tu­misen johta­misen toimin­ta­pe­ri­aatteen oival­lut­tavat kysymykset ohjaavat esihen­kilöä motivaation vahvis­ta­miseen, riittävän osaamisen sekä uudis­tusta tukevien raken­teiden ja resurssien varmis­ta­miseen, jotta suunni­teltu uudistus onnis­tuisi toivo­tulla tavalla.

– Työkalun avulla pohditaan tulevan uudis­tuksen hyötyjä. Uudis­tusten tulisi lähteä aina liikkeelle siitä, mihin asiakas­tar­peeseen uudistus tehdään. Asiakas­läh­töisyys on ollut pohjana koko toimin­ta­pe­ri­aatteen raken­ta­mi­selle, Kuningas kertoo.

Uudis­tu­misen johta­misen toimin­ta­pe­riaate on koettu hyvänä tukena uudis­tusten suunnit­te­lussa ja lisännyt keskus­telua työyh­tei­söissä. Työkalu on otettu myös käyttöön Kevan oppimi­sym­pä­ris­tössä.

– Hanke­työssä mukana olleille esihen­ki­löille toteu­tettiin kysely, jolla kerättiin tietoa hanke­toi­minnan vaiku­tuk­sista. Suurin osa vastan­neista koki, että hankkeeseen liitty­villä kohtaa­mi­silla oli vaiku­tusta siihen, miten paljon uudis­tuksen vaiku­tuk­sista käydään keskus­telua työyh­tei­sössä. Yhteinen keskustelu on siis lisään­tynyt työyh­tei­söissä, mikä on merkit­tävää, Kuningas iloitsee.

Hyvin­voiva siunso­te­lainen – kriit­tinen menes­tys­tekijä ‑hanke päättyy 31.10.2023. Hankkeelle myönnettiin rahoi­tusta Kevan Työelämän kehit­tä­mis­ra­has­tosta.