13–17-vuotiailla nuorilla on mahdollisuus keskustella ammattilaisen kanssa mielen hyvinvointia tukevista asioista etäyhteyden välityksellä. Uusi palvelu on tarjolla Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen – Siun soten koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa.
Uudessa palvelussa nuori tai hänen huoltajansa voivat varata Siun soten verkkoajanvarauksen kautta yhteydenottoajan asiakaskoordinaattorille. Ajan pääsee varaamaan Siun soten verkkoajanvarauksesta. Palveluksi valitaan asiakaskoordinaattorille yhteydenottopyyntö ja haetaan vapaat ajat. Aika varataan nuoren nimellä ja puhelinnumerolla sekä täytetään esitietolomake ohjeistuksessa olevan linkin kautta.
Asiakaskoordinaattori soittaa varattuna aikana nuorelle tai hänen huoltajalleen ja tekee alustavan tilannearvion yhdessä nuoren ja/tai hänen huoltajansa kanssa puhelimitse. Tarvittaessa varataan jatkotapaamisia, jotka tapahtuvat videoyhteyden tai puhelimen välityksellä nuoren tai huoltajan toiveen mukaisesti.
Palvelun avulla mielen hyvinvointia tukevia käyntejä voidaan tarjota kaikille Pohjois-Karjalan nuorille asuinpaikkakunnasta riippumatta. Palvelu tarjoaa kiireetöntä ensivaiheen tukea. Palvelu ei vastaa kriisiytyneeseen, kiireellistä apua vaativaan tilanteeseen.
Tavoitteena on, että nuori tulee kuulluksi ja löytää ammattilaisen tuella tarvitsemansa avun mieltä kuormittavaan asiaan mahdollisimman varhain. Niin pientä huolta ei ole, etteikö siitä voisi puhua. Olennaista on, että nuori itse voi toimia oman elämänsä asiantuntijana, asiakaskoordinaattori Susa Pursiainen kertoo.
Palvelu on pilottikokeilu ja osa Hyvinvointia ja kestäviä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja Pohjois-Karjalassa ‑hanketta. Kehittämistyöllä pyritään löytämään uusia väyliä nuorten mielen hyvinvoinnin tukemiseen.