Siun sote lähettää kirjeet elokuisen tieto­murron kohteena olleille asiak­kaille – kirjeessä lisätietoa tapah­tu­neesta ja toimen­pi­teistä

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote on selvit­tänyt asiakkaat, joita Tena-tuotteita kotiin kuljet­tavaan yritykseen tehty tieto­murto on koskenut. Henki­lö­tie­tojen tieto­tur­va­loukkaus on kohdis­tunut Essity Oy:n kotija­ke­lu­jär­jes­telmän kautta inkon­ti­nens­si­suojia tilan­neisiin asiak­kaisiin. Tieto­murto koski Siun soten alueella kaikkiaan noin 5000 asiakasta.

Siun sote lähettää kirjeen kaikille hyvin­voin­tia­lueen rekis­te­rissä oleville asiak­kaille, joita tieto­murto on koskenut. Kirjeessä kerrotaan tapah­tu­neesta tieto­mur­rosta, tehdyistä toimen­pi­teistä ja ohjeis­tetaan varau­tumaan mahdol­lisiin huijaus­yri­tyksiin. Kirjeessä on lisäksi yhteys­tiedot, joiden kautta asiasta voi kysyä lisätietoja. Kirjeet lähetetään viikolla 43. 

Elokuussa 2023 tapah­tunut henki­lö­tie­tojen tieto­tur­va­loukkaus kohdistui inkon­ti­nens­si­suojien kotiin­kul­je­tus­pal­ve­lusta vastaavaan Westlog Oy:öön. Yhtiö toimii Siun soten varasto- ja jakelu­pal­ve­lujen sopimus­toi­mittaja Essity Oy:n alihank­kijana.

Tieto­mur­rosta on tehty rikosil­moitus polii­sille. Lisäksi tapauk­sesta on tehty ilmoi­tukset kyber­tur­val­li­suus­kes­kuk­selle ja tieto­suo­ja­val­tuu­tetun toimintoon. Tapausta selvi­tetään ja tieto­murron kohteena oleva alihankkija on ryhtynyt suojaus­toimiin.

Siun sote suhtautuu tapah­tu­neeseen erittäin vakavasti. Siun sote seuraa tilan­netta ja arvioi mahdol­listen lisätie­tojen perus­teella muita toimen­pi­teitä ja antaa asiak­kaille tarvit­taessa tarken­tuvia toimin­taoh­jeita.

Siun sote suosit­telee kiinnit­tämään erityistä huomiota mahdol­lisiin huijaus- ja petos­yri­tyksiin. Esimer­kiksi epäilyttävä teksti­viesti tai soitto voi viitata rikol­liseen toimintaan. Jos epäilet omien tietojen väärin­käyttöä tai rikosta, ole yhtey­dessä poliisiin.