Turva­pu­he­limien häiriöt vähen­tyneet – laitteiden testausta jatketaan

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sotessa kuluvalla viikolla turva­pu­he­limien toimin­nassa havaitut häiriöt ovat vähen­tyneet selvästi lauantain aikana. Siun soten työnte­kijät varmis­tavat käynneillään kotihoidon asiak­kaiden turva­pu­he­limien ja niihin liitet­tyjen lisälait­teiden toimi­vuuden.

Turva­pu­he­limien laajalla testaa­mi­sella on löydetty yksit­täisiä laite­häi­riöitä, jotka on saatu korjattua. Siun sote jatkaa tehos­tettua turva­pu­he­limien seurantaa ja testaa­mista viikon­lopun yli. Laitteiden testaus toteu­tetaan osana suunni­teltuja Siun soten kotihoidon käyntejä. Myös omaisten toivotaan olevan yhtey­dessä läheisiin, joilla on turva­pu­helin käytössä, ja varmistaa turva­pu­he­limen käyttäjän vointi.

Jos asiak­kaalla on kiireel­linen avun tarve eikä turva­pu­he­li­mella hälyt­tä­minen onnistu, voi asiakas soittaa Siun soten Päivys­tys­apuun numeroon 116 117. Henkeä uhkaa­vassa tilan­teessa tulee soittaa yleiseen hätänu­meroon 112. Numeroihin tulee soittaa vain avun tarpeessa.

Jos turva­pu­he­limen yhteys katkeaa kesken puhelun, jää hälytyk­sestä tieto Siun sotelle ja ammat­ti­lainen käy varmis­ta­massa hälytyksen tehneen asiakkaan tilanteen paikan päällä. 

Siun sote tiedottaa asiasta seuraavan kerran viikon 41 alkupuo­lella, jos tilan­teessa ei tapahdu muutosta viikon­lopun aikana.

Siun sotessa on kaikkiaan noin 3000 turva­pu­he­linta käyttävää asiakasta.