Turva­pu­he­li­missa häiriöitä eri puolilla maakuntaa

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eella – Siun sotessa on havaittu häiriöitä turva­pu­he­limien toimin­nassa. Yksit­täisiä häiriöitä on ilmennyt kuluvan viikon aikana, mutta häiriöiden määrät ovat lisään­tyneet perjantain 6.10.2023 aikana. Häiriöiden syy ei ole tiedossa.  

Ilmi tulleissa häiriössä hälytyksen tekeminen turva­pu­he­li­mella on onnis­tunut, mutta yhteys turva­pu­he­lin­päi­vys­täjään on katkennut kesken puhelun. Yhteyden katkettua laite yrittää tehdä uudelleen hälytyksen, mutta hälytys ei enää mene läpi. Jos yhteys katkeaa kesken puhelun, käy Siun soten ammat­ti­lainen varmis­ta­massa asiakkaan tilanteen paikan päällä.  

Osassa tapauk­sista häiriön vuoksi hälytys ei ole onnis­tunut lainkaan. Häiriötä on ilmennyt eri puolilla maakuntaa.

Jos asiak­kaalla on kiireel­linen avun tarve eikä turva­pu­he­li­mella hälyt­tä­minen onnistu, voi asiakas soittaa Siun soten Päivys­tys­apuun numeroon 116 117. Henkeä uhkaa­vassa tilan­teessa tulee soittaa yleiseen hätänu­meroon 112. Numeroihin tulee soittaa vain avun tarpeessa.

Jos asiakkaan turva­pu­he­limeen on kytketty lisälait­teita esimer­kiksi ovisensori, liesi­vahti tai palo- tai häkäva­roitin, häiriö estää myös näiden lisälait­teiden toiminnan. Kotihoidon työnte­kijät varmis­tavat käynneillään kulun valvonnan toimi­vuuden.

Siun sote varmistaa kotihoidon asiak­kaiden turval­li­suutta häiriön aikana mahdol­li­suuksien mukaan soitta­malla ja lisää­mällä käyntejä turva­pu­he­li­na­siak­kaiden luona. Myös omaisten toivotaan olevan yhtey­dessä läheisiin, joilla on turva­pu­helin käytössä, ja varmistaa turva­pu­he­limen käyttäjän vointi.

Siun sotella on kaikkiaan noin 3000 turva­pu­he­linta käyttävää asiakasta. Siun soten tietojen mukaan valtaosa turva­pu­he­li­mista toimii tälläkin hetkellä normaa­listi.

Turva­pu­he­lin­häiriön kestosta ei ole toistai­seksi tietoa. Siun sote selvittää tilan­netta ja tiedottaa, kun häiriö on ohi.

Pahoit­te­lemme tilan­netta.