Eloisan ja Siun soten digitaa­lisen palve­lua­lustan yhteis­han­kinta on valmis – asukkaille sujuvat, helposti käytet­tävät etäpal­velut

Etelä-Savon hyvin­voin­tialue — Eloisa sekä Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue — Siun sote ovat saaneet kesällä aloitetun uuden digitaa­lisen palve­lua­lustan yhteis­han­kinnan kilpai­lu­tuksen päätökseen. Kilpai­lu­tuksen voitti Mehiläinen Oy. Uuden digitaa­lisen palve­lua­lustan toimin­nal­li­suudet tulevat käyttöön alueilla porras­te­tusti vuodesta 2024 alkaen.

Uusi digitaa­linen palve­lua­lusta mahdol­listaa Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueiden sähköisen asioinnin toimin­nal­li­suuksien kokoa­misen yhteen ja toimin­ta­mallien yhtenäis­tä­misen. Käytän­nössä tämä tarkoittaa asukkaille muun muassa laajempia ja katta­vampia mahdol­li­suuksia etäasiointiin, kuten chat, etävas­taa­notot, hoito­polut, erilaiset valmen­nukset ja kiireetön viestintä omahoi­tajan kanssa.

Eloisan alueen asukkaat ovat ottaneet digitaa­liset palvelut omakseen, ja käyttö­määrät vuoden aikana ovat kasvaneet merkit­tä­västi. Uusi palve­lua­lusta mahdol­listaa palve­lujen aiempaa laajemman raken­ta­misen koko hyvin­voin­tia­lueen laajui­sesti ja lisää asukkaiden mahdol­li­suutta valita etäpal­velut, Eloisan digitaa­lisen sotekes­kuksen tulos­a­lue­pääl­likkö Viivi Kaasinen sanoo.

Tavoit­tee­namme on parantaa asukkaiden yhtey­den­saantia ja palve­lujen saata­vuutta unohta­matta myöskään hoidon jatku­vuutta tukevia digipal­veluja. Palve­lua­lusta ja siihen kuuluva mobii­li­so­vellus tuovat uuden­laisen tavan asioida palve­luis­samme. Ne ovat monessa tapauk­sessa asiakas­ys­tä­väl­li­sempi vaihtoehto esimer­kiksi takai­sin­soit­to­pal­ve­lulle puheli­n­asioin­nissa. Opastamme digitaa­listen palve­luiden käytössä ensi vuoden aikana, Siun soten kehit­tä­mi­sy­li­lääkäri Kristian Taipale kertoo.

Kansal­lisen sote-uudis­tuksen ja hyvin­voin­tia­lueiden muodos­ta­misen tavoit­teena on ollut varmistaa laadukkaat ja vaikut­tavat palvelut yhden­ver­tai­sesti kaikille kansa­lai­sille. Eloisan ja Siun soten digitaa­listen palve­lujen avulla pystytään tarjoamaan helposti saavu­tet­ta­vissa olevat palvelut paikasta ja ajasta riippu­matta. Digita­li­saa­tiolla tavoi­tellaan merkit­täviä paran­nuksia palve­lujen tarjontaan ja laatuun, minkä toivotaan myös lisäävän asiakas­tyy­ty­väi­syyttä ja palve­lujen jousta­vuutta. Digitaa­lisia palveluja käyttä­mällä, jää myös enemmän perin­teisiä vastaan­ot­toaikoja käytet­tä­väksi niitä tarvit­se­ville.

Digitaa­listen palve­lujen kehit­tä­mi­sessä on tehty tiivistä ja sujuvaa yhteis­työtä yli hyvin­voin­tia­lue­ra­jojen. Yhteis­han­kinta on merkittävä askel kohti yhden­ver­taista ja laadu­kasta sosiaali- ja tervey­den­huoltoa.

Pidimme digitaa­lisen palve­lua­lustan valin­nassa laatua tärkeimpänä kriteerinä. Alusta mahdol­listaa asukkaille nykyai­kaiset, monipuo­liset ja helposti käytet­tävät digitaa­liset palvelut. Kiitämme Eloisaa hyvästä yhteis­työstä asian edistä­mi­sessä, Siun soten digijohtaja Samu Kuosmanen kertoo.

Haluamme puoles­tamme kiittää Siun sotea sujuvasta yhteis­työstä hankinnan suhteen sekä meidän ammat­ti­laisten sitou­tu­mista tähän hankintaan. Yhteistyö on toiminut erinomai­sesti kaikkien ammat­ti­ryhmien välillä. Tämä on hyvä avaus tulevai­suuden YTA-yhteis­työhön, Eloisan digijohtaja Jukka Mielonen sanoo.

Hankin­nassa on paino­tettu laatua, helppo­käyt­töi­syyttä ja asiakas­ys­tä­väl­li­syyttä. Uusi digitaa­linen palve­lua­lusta mahdol­listaa laajalti digitaa­listen sosiaali- ja terveys­pal­ve­luiden käyttöön­ottoa. Lisäksi erillisten järjes­telmien käyttöä arvioidaan.

Valitun palve­lua­lustan toimittaa Mehiläinen Oy yhdessä tytäryh­tiönsä BeeHealthy Oy:n kanssa. Alustaa kehitetään jatkossa yhdessä eteenpäin Eloisan ja Siun soten tarpeet ja opit huomioiden.

Olemme ylpeitä päästes­sämme tukemaan Eloisan ja Siun soten palve­lu­tuo­tantoa työka­luil­lamme. Odotamme innolla tulevaa yhteis­työ­tämme, joka tuo mukanaan uusia digitaa­lisia mahdol­li­suuksia sosiaali- ja tervey­den­huollon alueella, sanoo BeeHealthyn toimi­tus­johtaja Oskari Eskola.

Eloisa on ollut pitkään edellä­kävijä digipal­ve­luiden tarjoa­mi­sessa asukkailleen ja Siun sote on osoit­tanut innova­tii­vi­suuttaan esimer­kiksi Terveys­kes­kus­lääkäri 2.0‑mallillaan. Eloisa ja Siun sote haluavat tarjota asukkailleen modernit sosiaali- ja terveys­pal­velut ja meille on suuri kunnia, että he valit­sivat tätä tarkoi­tusta varten ratkai­summe, BeeHealthyn kaupal­linen johtaja Sampo Oksanen päättää.

Molempien hyvin­voin­tia­lueiden digitaa­listen palve­lujen kehit­tä­mistä rahoi­tetaan osin Suomen kestävän kasvun ohjel­masta (RRP-hanke). Kestävän kasvun hanke on EU-rahoit­teinen (Next Generation EU) ohjel­ma­ko­ko­naisuus.

Sekä Eloisa että Siun sote tiedot­tavat aluei­densa asukkaita digitaa­lisen palve­lua­lusta käyttöö­no­tosta sitä mukaa, kun uusia toimin­nal­li­suuksia otetaan käyttöön.