Asiakas­pa­lautteen kerää­misen kehit­tä­mis­työtä jatketaan

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote jatkaa asiakas­pa­lautteen kerää­misen kehit­tä­mistä. Teksti­vies­ti­pa­lau­te­ky­se­lyissä sekä asioin­ti­pis­teissä olevissa palau­te­lait­teissa hyödyn­nettävä palau­te­jär­jes­telmä vaihtuu. Uuden ohjel­miston hankinta on parhaillaan käynnissä. 

Hankinnan ja siihen liittyvän uudis­ta­mistyön aikana teksti­vies­tillä lähetet­tävät palau­te­ky­selyt sekä asioin­ti­pis­teiden palau­te­laitteet ovat hetkel­li­sesti poissa käytöstä. Hankin­nalla tavoi­tellaan yhä monipuo­li­sempia ja helppo­käyt­töi­sempiä palautteen antamisen keinoja.

Uudis­ta­mistyö ei koske verkko­si­vujen palau­te­lo­ma­ketta, sillä se uudis­tettiin aikai­semmin keväällä 2023. Verkko­si­vujen palau­te­lo­makkeen kautta palautteen antamista voi jatkaa normaaliin tapaan.

Mitä palaut­teen­an­to­tapoja tuleva uudistus koskee?

Uudistus koskee teksti­vies­tillä asioinnin jälkeen lähetet­tävää palau­te­ky­selyä sekä asioinnin yhtey­dessä laitteella kerät­tävää palau­tetta.
Teksti­vies­tillä lähetet­tävää palau­te­ky­selyä käytetään laajasti sairaala‑, vastaanotto- ja kuntou­tus­pal­ve­luissa. Järjes­tel­mä­vaih­doksen vuoksi teksti­vies­ti­ky­selyn käyttö keskeytyy 15.12.2023 alkaen. 

Asioinnin yhtey­dessä palau­tetta kerätään piene­läinkli­ni­koilla, lasten­suo­je­lussa ja ikäih­misten palve­luissa. Palautteen kerää­minen laitteella keskey­tetään joulukuun 2023 loppuun mennessä.

Asiakas­pa­lautteen kerää­miseen edellä maini­tuilla tavoilla tulee noin kolmen kuukauden tauko. Sen aikana otetaan vaiheittain käyttöön uusi asiakas­pa­lau­te­jär­jes­telmä. Uudet, yhä jousta­vammat palautteen antamisen välineet pyritään samaan käyttöön mahdol­li­simman pian. 

Asiakas­pa­laute on arvokasta

Siun sote on vuodesta 2021 alkaen lisännyt asiakkaan äänen kuulu­mista kehit­tä­mällä palautteen antamisen mahdol­li­suuksia eri toimia­lueilla. Saadun palautteen määrä kertoo, kuinka tärkeää on mahdol­listaa asiak­kaille helposti saavu­tet­tavia palautteen antamisen keinoja. Vuonna 2022 annettiin yli 70 000 teksti­vies­ti­pa­lau­tetta ja yli 10 000 palau­tetta palve­lu­ta­pah­tuman yhtey­dessä.

Saatua palau­tetta on hyödyn­netty esimer­kiksi laadun­hal­lin­ta­työssä ja asiakas­läh­töi­syyden lisää­mi­sessä. Myös tapoja hyödyntää saatua asiakas­pa­lau­tetta pyritään jatku­vasti kehit­tämään. 

Tulevan uudis­tuksen aikana palau­tetta voi antaa taukoa­matta verkko­si­vuston palau­te­ka­navan kautta kaikista Siun soten palve­luista. Yhteys­tie­tonsa jättä­neisiin palautteen antajiin otetaan yhteyttä heidän niin toivoessa.