Uudet digitaa­liset sote-palvelut otetaan käyttöön 9. huhti­kuuta alkaen

Uudet digitaa­liset palvelut ovat pohjois­kar­ja­laisten käytet­tä­vissä 9. huhti­kuuta alkaen. Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote avaa asiak­kailleen ensim­mäiset palvelut digitaa­li­sella palve­lua­lus­talla tavoi­te­ai­ka­tau­lussaan. Palve­lua­lus­talla asiakkaat saavat palvelua sijain­nistaan riippu­matta ilman puhelin­soittoa. Digitaa­liset palvelut eivät korvaa perin­teisiä palve­luita vaan tarjoavat vaihtoeh­toisen tavan asioida Siun sotessa. Jos asiakkaan oireet eivät sovellu etähoitoon, hänet ohjataan tarpeen mukaiseen lähipal­veluun.

Siun sote on valmis­tellut digitaa­lisen palve­lua­lustan käyttöön­ottoa vuoden 2023 lopusta lähtien. Käyttöön­ottoa on tehty tiiviissä yhteis­työssä muiden toimi­joiden kanssa, jotka käyttävät Mehiläisen tytäryhtiön BeeHealthyn tarjoamaa palve­lua­lustaa.

Vaiheittain käyttöön otettava digitaa­linen palve­lua­lusta on keskeinen osa Siun soten palve­lustra­tegian ja monika­na­vaisen palve­lu­verkon toimeen­panoa. Olemme tehneet hyvää yhteis­työtä erityi­sesti Etelä-Savon hyvin­voin­tia­lueen kanssa ja siksi pystyneet etenemään käyttöö­no­tossa ripeästi, kertoo hyvin­voin­tia­lue­johtaja Kirsi Leivonen.

Ensim­mäisenä julkaistaan palveluja, jotka perus­tuvat reaaliai­kaiseen chat-asiointiin Siun soten sosiaali- ja tervey­den­huollon ammat­ti­laisten kanssa. Digitaa­liset palvelut ovat aluksi saata­villa verkko­se­laimen kautta, mutta myöhemmin käyttö onnistuu myös mobii­li­so­vel­luk­sella. Tulevai­suu­dessa alustalla on mahdol­lista tarjota esimer­kiksi hoidon tai palve­lu­tarpeen arvioinnin, neuvonnan ja ohjauksen, etävas­taan­ot­tojen, hoidon seurannan sekä omahoidon palveluja. Asiakkaat pääsevät kokei­lemaan ensim­mäisenä avattavia palveluja erilli­sellä testi­jak­solla, jonka aikatau­lusta tiedo­tetaan erikseen.

Palve­lua­lusta on osa hyvin­voin­tia­lueen digitaa­listen palve­lujen kehit­tä­mistä, ja se mahdol­listaa asioinnin esimer­kiksi sosiaa­li­pal­ve­lujen, perus­ter­vey­den­huollon ja erikois­sai­raan­hoidon asioissa. Palveluja julkaistaan digitaa­li­sella palve­lua­lus­talla vaiheittain. Ensim­mäiset palvelut ovat asiak­kaiden käytet­tä­vissä 9.4. alkaen, minkä lisäksi palve­lu­va­li­koima laajentuu vielä myöhemmin kevään 2024 aikana. Uudet digitaa­liset palvelut tullaan raken­tamaan tiiviiksi osaksi olemassa olevia palveluja ja palve­lu­verkkoa. Puhelin­pal­velut ja muut asioin­ti­vaih­toehdot säilyvät edelleen asiak­kaiden käytössä.

Tulevai­suu­dessa lähes kaikki Siun soten digitaa­liset palvelut ovat käytet­tä­vissä palve­lua­lustan kautta. Pyrimme tekemään palvelut mahdol­li­simman helposti löydet­tä­viksi ja saavu­tet­ta­viksi kaikille pohjois­kar­ja­lai­sille, jotka pystyvät ja haluavat asioida vaivat­to­masti etäyh­teyksien avulla, kertoo ICT-johtaja Samu Kuosmanen.