Uudet digitaaliset palvelut ovat pohjoiskarjalaisten käytettävissä 9. huhtikuuta alkaen. Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote avaa asiakkailleen ensimmäiset palvelut digitaalisella palvelualustalla tavoiteaikataulussaan. Palvelualustalla asiakkaat saavat palvelua sijainnistaan riippumatta ilman puhelinsoittoa. Digitaaliset palvelut eivät korvaa perinteisiä palveluita vaan tarjoavat vaihtoehtoisen tavan asioida Siun sotessa. Jos asiakkaan oireet eivät sovellu etähoitoon, hänet ohjataan tarpeen mukaiseen lähipalveluun.
Siun sote on valmistellut digitaalisen palvelualustan käyttöönottoa vuoden 2023 lopusta lähtien. Käyttöönottoa on tehty tiiviissä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa, jotka käyttävät Mehiläisen tytäryhtiön BeeHealthyn tarjoamaa palvelualustaa.
Vaiheittain käyttöön otettava digitaalinen palvelualusta on keskeinen osa Siun soten palvelustrategian ja monikanavaisen palveluverkon toimeenpanoa. Olemme tehneet hyvää yhteistyötä erityisesti Etelä-Savon hyvinvointialueen kanssa ja siksi pystyneet etenemään käyttöönotossa ripeästi, kertoo hyvinvointialuejohtaja Kirsi Leivonen.
Ensimmäisenä julkaistaan palveluja, jotka perustuvat reaaliaikaiseen chat-asiointiin Siun soten sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Digitaaliset palvelut ovat aluksi saatavilla verkkoselaimen kautta, mutta myöhemmin käyttö onnistuu myös mobiilisovelluksella. Tulevaisuudessa alustalla on mahdollista tarjota esimerkiksi hoidon tai palvelutarpeen arvioinnin, neuvonnan ja ohjauksen, etävastaanottojen, hoidon seurannan sekä omahoidon palveluja. Asiakkaat pääsevät kokeilemaan ensimmäisenä avattavia palveluja erillisellä testijaksolla, jonka aikataulusta tiedotetaan erikseen.
Palvelualusta on osa hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen kehittämistä, ja se mahdollistaa asioinnin esimerkiksi sosiaalipalvelujen, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon asioissa. Palveluja julkaistaan digitaalisella palvelualustalla vaiheittain. Ensimmäiset palvelut ovat asiakkaiden käytettävissä 9.4. alkaen, minkä lisäksi palveluvalikoima laajentuu vielä myöhemmin kevään 2024 aikana. Uudet digitaaliset palvelut tullaan rakentamaan tiiviiksi osaksi olemassa olevia palveluja ja palveluverkkoa. Puhelinpalvelut ja muut asiointivaihtoehdot säilyvät edelleen asiakkaiden käytössä.
Tulevaisuudessa lähes kaikki Siun soten digitaaliset palvelut ovat käytettävissä palvelualustan kautta. Pyrimme tekemään palvelut mahdollisimman helposti löydettäviksi ja saavutettaviksi kaikille pohjoiskarjalaisille, jotka pystyvät ja haluavat asioida vaivattomasti etäyhteyksien avulla, kertoo ICT-johtaja Samu Kuosmanen.