Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote avaa digitaalisen palvelualustan asiakkaiden käyttöön tiistaina 9.4. Palvelualusta on osa Siun soten monikanavaista palveluverkkoa, ja sen palvelut täydentävät hyvinvointialueen tarjoamia lähipalveluja. Digitaaliset palvelut soveltuvat hyvin korvaamaan muuta etäasiointia, kuten puhelimitse tehtyjä yhteydenottoja tai vanhempia sähköisiä palveluja, kuten Omaolo-palvelua. Uusia digitaalisia palveluja on mahdollista hyödyntää paikasta riippumatta, ja ne ovat tarjolla yhdenvertaisesti koko maakunnan asukkaille.
Ensimmäisenä digitaalisella palvelualustalla avautuu mahdollisuus reaaliaikaiseen chat-asiointiin Siun soten ammattilaisten kanssa. Palvelut ovat auki arkisin klo 8.00–15.30. Asiakkaat voivat asioida sairaanhoitajan, fysioterapeutin ja sosiaaliohjaajan kanssa. Ammattilaisilla on mahdollisuus konsultoida tarvittaessa myös lääkäreitä.
Palvelut on alkuvaiheessa suunnattu chat-kanavassa helpoiten hoidettaviin asioihin, joita ovat akuutit hengitystieinfektiot, tuki- ja liikuntaelinvaivat, vatsaoireet, iho- ja kynsioireet, silmä- ja allergiaoireet, korvan oireet, päänsärky, naisten virtsatietulehdus, sairauspoissaolotarpeen arvio sekä reseptin uusinta. Lisäksi palvelussa on mahdollista saada yleistä neuvontaa Siun soten palveluista, esittää kysymyksiä etuuksista ja sosiaalipalveluista sekä saada ohjausta lomakkeiden, hakemusten tai lausuntojen kanssa.
Digitaalisiin palveluihin pääsee Siun soten verkkosivuilta osoitteesta www.siunsote.fi/digi. Useimpien palvelujen käyttö vaatii Suomi.fi-tunnistautumisen, joka on mahdollista tehdä verkkopankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella. Osaa palveluista on mahdollista käyttää myös ilman tunnistautumista. Oman asioinnin lisäksi palvelualustalla voi asioida alaikäisen lapsen puolesta ja Suomi.fi-valtuuksia käyttämällä myös aikuisen puolesta. Kaikkien palvelualustalla avoimena olevien palvelujen käyttö on maksutonta. Ammattilainen kertoo asiakkaalle etukäteen, jos hän ohjaa asiakkaan palveluun, joka on maksullinen (esimerkiksi lääkärin lähivastaanotto).
Digitaalisten palvelujen testijakson kokemukset positiivisia
Ensimmäiset palvelut olivat avoinna asukkaille testikäytössä 26.3.–5.4. Testijakson tavoitteena oli kerätä kokemuksia palvelujen käytöstä ja kehittää Siun soten ammattilaisten osaamista palvelualustan käytössä. Alustalle on rekisteröitynyt testijakson aikana käyttäjiä jo lähes kaikista hyvinvointialueen kunnista.
– Testijakson kokemukset olivat positiivisia, ja olemme onnistuneesti palvelleet ensimmäisiä asiakkaita palvelualustan kautta. Asiakkaiden antaman palautteen keskiarvo oli testijaksolla 4,8/5, eli palvelut koettiin jo nyt todella sujuviksi. Testaamisen jälkeen olemme valmiit avaamaan palvelut säännölliseen käyttöön, ja toivotamme kaikki Pohjois-Karjalan asukkaat käyttämään digitaalista palvelukanavaa. Digitaaliset palvelut sopivat erityisen hyvin korvaamaan puhelinyhteydenoton pienissä akuuteissa vaivoissa, Siun soten vastaanottopalvelujen palvelujohtaja Mikael Ripatti kertoo.
Palvelualustan käyttö tulee laajentumaan Siun sotessa huomattavasti, ja useita uusia palveluja tullaan avaamaan jo ennen kesälomakauden alkua. Palvelualustan kautta tulee olemaan jatkossa mahdollista asioida niin perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon kuin sosiaalihuollon palveluissa. Asiakkaiden käyttöön tullaan loppukeväästä avaamaan myös mobiilisovellus, jonka kautta palvelujen käyttö on entistäkin sujuvampaa.