Siun soten uudet digitaa­liset palvelut avautuvat tiistaina 9.4.

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote avaa digitaa­lisen palve­lua­lustan asiak­kaiden käyttöön tiistaina 9.4. Palve­lua­lusta on osa Siun soten monika­na­vaista palve­lu­verkkoa, ja sen palvelut täyden­tävät hyvin­voin­tia­lueen tarjoamia lähipal­veluja. Digitaa­liset palvelut sovel­tuvat hyvin korvaamaan muuta etäasiointia, kuten puheli­mitse tehtyjä yhtey­den­ottoja tai vanhempia sähköisiä palveluja, kuten Omaolo-palvelua. Uusia digitaa­lisia palveluja on mahdol­lista hyödyntää paikasta riippu­matta, ja ne ovat tarjolla yhden­ver­tai­sesti koko maakunnan asukkaille.

Ensim­mäisenä digitaa­li­sella palve­lua­lus­talla avautuu mahdol­lisuus reaaliai­kaiseen chat-asiointiin Siun soten ammat­ti­laisten kanssa. Palvelut ovat auki arkisin klo 8.00–15.30. Asiakkaat voivat asioida sairaan­hoi­tajan, fysio­te­ra­peutin ja sosiaa­lioh­jaajan kanssa. Ammat­ti­lai­silla on mahdol­lisuus konsul­toida tarvit­taessa myös lääkä­reitä. 

Palvelut on alkuvai­heessa suunnattu chat-kanavassa helpoiten hoidet­taviin asioihin, joita ovat akuutit hengi­tys­tiein­fektiot, tuki- ja liikun­tae­lin­vaivat, vatsa­oireet, iho- ja kynsioireet, silmä- ja aller­gia­oireet, korvan oireet, päänsärky, naisten virtsa­tie­tu­lehdus, sairaus­pois­sao­lo­tarpeen arvio sekä reseptin uusinta. Lisäksi palve­lussa on mahdol­lista saada yleistä neuvontaa Siun soten palve­luista, esittää kysymyksiä etuuk­sista ja sosiaa­li­pal­ve­luista sekä saada ohjausta lomak­keiden, hakemusten tai lausun­tojen kanssa.

Digitaa­lisiin palve­luihin pääsee Siun soten verkko­si­vuilta osoit­teesta www.siunsote.fi/digi. Useimpien palve­lujen käyttö vaatii Suomi.fi-tunnistautumisen, joka on mahdol­lista tehdä verkko­pank­ki­tun­nuk­silla, varmen­ne­kor­tilla tai mobii­li­var­men­teella. Osaa palve­luista on mahdol­lista käyttää myös ilman tunnis­tau­tu­mista. Oman asioinnin lisäksi palve­lua­lus­talla voi asioida alaikäisen lapsen puolesta ja Suomi.fi-valtuuksia käyttä­mällä myös aikuisen puolesta. Kaikkien palve­lua­lus­talla avoimena olevien palve­lujen käyttö on maksu­tonta. Ammat­ti­lainen kertoo asiak­kaalle etukäteen, jos hän ohjaa asiakkaan palveluun, joka on maksul­linen (esimer­kiksi lääkärin lähivas­taanotto). 

Digitaa­listen palve­lujen testi­jakson kokemukset positii­visia

Ensim­mäiset palvelut olivat avoinna asukkaille testi­käy­tössä 26.3.–5.4. Testi­jakson tavoit­teena oli kerätä kokemuksia palve­lujen käytöstä ja kehittää Siun soten ammat­ti­laisten osaamista palve­lua­lustan käytössä. Alustalle on rekis­te­röi­tynyt testi­jakson aikana käyttäjiä jo lähes kaikista hyvin­voin­tia­lueen kunnista.

– Testi­jakson kokemukset olivat positii­visia, ja olemme onnis­tu­neesti palvelleet ensim­mäisiä asiak­kaita palve­lua­lustan kautta. Asiak­kaiden antaman palautteen keskiarvo oli testi­jak­solla 4,8/5, eli palvelut koettiin jo nyt todella sujuviksi. Testaa­misen jälkeen olemme valmiit avaamaan palvelut säännöl­liseen käyttöön, ja toivo­tamme kaikki Pohjois-Karjalan asukkaat käyttämään digitaa­lista palve­lu­ka­navaa. Digitaa­liset palvelut sopivat erityisen hyvin korvaamaan puheli­nyh­tey­denoton pienissä akuuteissa vaivoissa, Siun soten vastaan­ot­to­pal­ve­lujen palve­lu­johtaja Mikael Ripatti kertoo.

Palve­lua­lustan käyttö tulee laajen­tumaan Siun sotessa huomat­ta­vasti, ja useita uusia palveluja tullaan avaamaan jo ennen kesälo­ma­kauden alkua. Palve­lua­lustan kautta tulee olemaan jatkossa mahdol­lista asioida niin perus­ter­vey­den­huollon ja erikois­sai­raan­hoidon kuin sosiaa­li­huollon palve­luissa. Asiak­kaiden käyttöön tullaan loppu­ke­väästä avaamaan myös mobii­li­so­vellus, jonka kautta palve­lujen käyttö on entis­täkin sujuvampaa.