Siun soten laaje­nevat digitaa­liset palvelut avautuivat mobii­li­so­vel­lukseen

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue — Siun sote on avannut asiak­kai­densa käyttöön uuden mobii­li­so­vel­luksen, jonka kautta Siun soten uudet digitaa­liset palvelut ovat käytet­tä­vissä entistä helpommin. Huhtikuun alussa avatut digitaa­liset palvelut ovat tähän mennessä olleet käytet­tä­vissä verkko­so­vel­luksen kautta osoit­teessa siunsote.fi/digi. Siun sote tulee tiedot­tamaan teksti­vies­tillä mobii­li­so­vel­luksen käyttö­mah­dol­li­suu­desta niitä asukkaita, jotka ovat antaneet teksti­viestien lähet­tä­miseen luvan potilas­tie­to­jär­jes­telmä Mediat­rissa.

Digitaa­lisia palveluja on laajen­nettu avaamisen jälkeen, ja asiak­kaille on avattu ensim­mäi­sessä vaiheessa julkais­tujen sairaan­hoi­tajan, fysio­te­ra­peutin ja sosiaa­lioh­jaajan chat-palve­lujen lisäksi mielen­terveys- ja päihde­pal­ve­lujen, neuvo­la­pal­ve­lujen sekä pitkä­ai­kais­sai­rauksien viesti­ka­navat. Sovel­luksia tullaan hyödyn­tämään monipuo­li­sesti myös osana Siun soten perin­teisiä palveluja, ja asiak­kaita voidaan ohjata esimer­kiksi täyttämään sähköinen lomake mobiili- tai verkko­so­vel­luk­sessa tai kirjau­tumaan etävas­taa­no­tolle ammat­ti­laisen kanssa. 

Digitaa­listen palve­lujen laajen­tu­misen myötä Siun sote luopuu kesäkuussa Omaolo-palvelun käytöstä, eikä Siun soten ammat­ti­laisia tämän jälkeen enää tavoita Omaolon kautta. Pohjois­kar­ja­laiset voivat jatkos­sakin hyödyntää omatoi­mi­sesti Omaolon valmen­nuksia, oirear­vioita ja tehdä vaikkapa terveys­tar­kas­tuksen itselleen.

Verkko­so­vellus säilyy käytössä myös mobii­li­so­vel­lusten käyttöönoton jälkeen. Mobiili- ja verkko­so­vel­luk­sissa on tunnis­tau­tu­neelle asiak­kaalle käytet­tä­vissä aina samat palvelut. Asiakas voi vapaasti valita eri tilan­teissa, minkä sovel­luksen kautta käyttää palveluja. Anonyymi asiointi tapahtuu jatkos­sakin vain verkko­so­vel­luksen kautta.

”Mobii­li­so­vel­luksen käyttöönotto tekee digitaa­listen palve­lujen käyttä­mi­sestä huomat­ta­vasti aiempaa kätevämpää ja mahdol­listaa aidosti paikasta riippu­mat­toman asioinnin. Suosit­te­lemme mobii­li­so­vel­luksen käyttöä kaikille, joilla on tähän sopiva laite käytet­tä­vissä. ” toteaa Siun soten kehit­tä­mi­sy­li­lääkäri Kristian Taipale.

Siun soten digitaa­lisiin palve­luihin rekis­te­röi­ty­neitä on tähän mennessä jo 2218, ja palve­lujen käyttäjiä löytyy kaikista Pohjois-Karjalan kunnista. Palve­lussa annetun asiakas­pa­lautteen keskiarvo on 4,7 pistettä 5 pisteestä, eli palvelut on koettu todella hyvin toimi­viksi. Keski­mää­räinen odotusaika on chat-palve­luissa ollut 1 minuutti, joten asiakkaat ovat saaneet yhteyden ammat­ti­laisiin merkit­tä­västi nopeammin kuin esimer­kiksi takai­sin­soit­to­pal­ve­luissa.

”Osalle asiak­kais­tamme tulee yllätyksenä, että sovel­luk­sessa pääsee nopeasti keskus­te­lemaan erilaisten bottien sijasta oikean tervey­den­huollon ammat­ti­laisen kanssa. Olemme saaneet asiak­kailta todella myönteistä palau­tetta, ja toivo­tamme jatkossa myös kaikki Omaolo-palvelun käyttöön tottuneet asukkaat asioimaan digitaa­lisiin palve­luihin” kertoo digitaa­lisen sotekes­kuksen palve­lue­si­henkilö Elisa Raati­kainen.

Hyvin­voin­tia­lueen digitaa­listen palve­lujen kehit­tä­mistä rahoi­tetaan osin Suomen kestävän kasvun ohjel­masta (RRP-hanke). Kestävän kasvun hanke on EU-rahoit­teinen (Next Generation EU) ohjel­ma­ko­ko­naisuus.

Näin otat mobii­li­so­vel­luksen käyttöön ja asioit toisen puolesta

Siun soten mobii­li­so­vel­luksen käyttö edellyttää ajanta­sai­sella käyttö­jär­jes­tel­mällä toimivaa Android- tai iOS-puhelinta. Sovellus on ladat­ta­vissa maksutta Applen ja Googlen sovel­lus­kau­poista. Sovel­luksen käyttö edellyttää Suomi.fi-tunnistautumista ja palveluun rekis­te­röi­ty­mistä. Suomi.fi ‑tunnis­tau­tu­minen tapahtuu verkko­pank­ki­tun­nuk­silla, varmen­ne­kor­tilla tai mobii­li­var­men­teella. Ensim­mäisen tunnis­tau­tu­misen jälkeen sovel­lukseen voi halutessaan kirjautua pin-koodilla tai sormen­jälki- tai kasvo­tun­nis­tuk­sella. 

Lapsen tai täysi ikäisen henkilön puolesta asioi­minen onnistuu mobii­li­so­vel­luk­sessa yhtä hyvin kuin verkko­so­vel­luk­sessa, kunhan asiakas käy ensin lisää­mässä puolesta asioi­tavat henkilöt omissa tiedoissaan. Puolesta asiointi onnistuu lisää­misen jälkeen sujuvasti jokai­sella käyttö­ker­ralla niin kauan kuin valtuudet puolesta asiointiin ovat voimassa.