Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella – Siun sotessa otetaan käyttöön sosiaalihuollon sähköinen ajanvaraus. Sähköisen ajanvarauksen käyttöönotto toteutetaan vaiheittain, ja ensimmäiseksi asiakkailla on mahdollisuus varata puhelinaika lapsiperheiden kotipalvelun palveluvastaavalle tai lastenvalvojalle 2.5.2024 alkaen.
Sähköinen ajanvaraus täydentää sosiaalihuollon palveluiden monikanavaisuutta ja tarjoaa hyvinvointialueen asukkaille uuden väylän sosiaalihuollon palveluissa asioimiseen. Sähköinen ajanvaraus helpottaa sosiaalihuollon ammattihenkilöiden tavoittamista sekä mahdollistaa ajanvarauksen ajasta ja paikasta riippumatta. Sähköinen ajanvaraus ei sido asiakkaan ajanvarauksen tekemistä toimipisteiden aukioloaikoihin tai puhelintuntien aikatauluihin.
Sähköisen ajanvarauksen käyttöönoton myötä keskisen alueen (Joensuu ja Kontiolahti) ja läntisen alueen (Heinävesi, Outokumpu, Liperi, Polvijärvi) asiakkaat voivat varata lapsiperheiden kotipalvelun puhelinaikoja oman alueensa palveluvastaaville. Puhelinajoilla palveluvastaavilta on mahdollista saada ohjausta ja neuvontaa lapsiperheiden kotipalveluun ja sen hakemiseen liittyen. Puhelinajan voi varata myös, mikäli lapsiperheiden kotipalvelusta annetun päätöksen voimassaolo on päättymässä tai mikäli haluaa keskustella palveluvastaavan kanssa muutoksista perheen palveluntarpeessa.
Perheoikeudellisten palveluiden puhelinajat ovat kaikkien lastenvalvojan palveluita tarvitsevien hyvinvointialueen asukkaiden varattavissa. Lastenvalvojan puhelinajan voi varata saadakseen ohjausta ja neuvontaa esimerkiksi lapsen huoltoon ja tapaamisoikeuteen, lapsen elatukseen tai vanhemmuuden selvittämiseen liittyvissä asioissa.
Miten käytän sähköistä ajanvarausta?
- Sosiaalihuollon sähköiseen ajanvaraukseen pääsee siirtymään Siun soten verkkosivuilla: Verkkoajanvaraus — siunsote.fi.
- Sähköisen ajanvarauksen käyttäminen edellyttää asiakkaalta vahvaa tunnistautumista. Verkkosivuilla sijaitsevan linkin kautta asiakas ohjautuu ensimmäiseksi Suomi.fi-tunnistautumiseen, jonka jälkeen hän siirtyy ajanvarauksen etusivulle.
- Valitsemalla etusivulla ”Ajanvaraus”, asiakas pääsee sivustolla olevia ohjeita noudattamalla tekemään ajanvarauksia sekä tarkastelemaan ja muokkaamaan aiempia varauksiaan.
- Ajanvarausta tehdessä voi halutessaan tilata itselleen tekstiviestimuistutuksen tehdystä ajanvarauksesta.
Sosiaalihuollon sähköinen ajanvaraus on tunnistettu sekä kansalliseksi että alueelliseksi kehityskohteeksi. Sähköisen ajanvarauksen käyttöönottoa on edistetty Hyvinvointia ja Kestäviä palveluja Pohjois-Karjalassa ‑hankkeen kautta. Hanke toteuttaa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa, jonka tavoitteena on parantaa hoitoon ja palveluun pääsyä, poistaa koronaviruksen aiheuttamaa hoito- ja palveluvelkaa ja edistää sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta sekä digitaalisten välineiden käyttöönottoa.