Yhteis­päi­vystys kesäisin ruuhkainen – kiireet­tö­missä asioissa yhteys ensisi­jai­sesti terveys­a­se­malle

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen – Siun soten yhteis­päi­vystys ruuhkautuu kesäisin herkästi asiak­kaiden ottaessa yhteyttä päivys­tykseen myös kiireet­tö­missä asioissa. Yhteis­päi­vys­tyksen ruuhkau­tu­misen välttä­mi­seksi on tärkeää, että kiireet­tömät asiat hoidetaan aina ensisi­jai­sesti terveys­a­se­milla. Jos lähin terveys­asema on suljettuna kesälo­ma­kauden takia, asiakas voi vapaasti asioida millä tahansa Siun soten terveys­a­se­malla ja hyödyntää digitaa­lisia palveluja. 

- Vaikka lähellä oleva tuttu terveys­asema olisi kiinni, muut terveys­a­semat palve­levat. Suosit­te­lemme myös kokei­lemaan rohkeasti digitaa­lisia palveluja. Niiden kautta voi hoitaa virka-aikana etänä flunssa‑, allergia‑, vatsa‑, silmä‑, korva- ja iho-oireiden, päänsäryn, naisten virtsa­tie­tu­leh­duksen hoitoon ja reseptin uusintaan sekä esimer­kiksi mielen hyvin­vointiin liittyviä asioita, kertoo palve­lu­johtaja Mikael Ripatti.

Päivys­tyk­sessä hoidetaan vain ne potilaat, joiden tutki­musten ja hoidon aloitus ei voi odottaa seuraavaan arkipäivään. Kiireet­tömien asioiden hoita­minen väärässä paikassa aiheuttaa ruuhkau­tu­mista niin puhelin­pal­ve­lussa kuin odotus­ti­lan­teissa.  

— Pyydämme asiak­kailta kärsi­väl­li­syyttä jonotuksen ja palve­lu­ti­lan­teiden aikana. Päivys­tyk­sessä hoidetaan potilaita hoidon kiireel­li­syyden mukaan ja henki­lö­kun­tamme tekee parhaansa myös ruuhkai­sissa tilan­teissa. Muistu­tamme lisäksi asial­li­sesta käytök­sestä henki­lö­kun­taamme kohtaan kaikissa tilan­teissa, myös puheli­messa, painottaa ylilääkäri Terhi Savolainen.

Ennen päivys­tykseen hakeu­tu­mista tulisi soittaa Päivys­ty­savun maksut­tomaan numeroon 116117. Se on kansal­linen ohjaus- ja neuvon­ta­palvelu, joka antaa ohjeita akuuteissa terveys­pul­missa. Pohjois-Karjalan alueella puhelut ohjau­tuvat Siun soten Päivys­tys­apuun. Puheli­messa laillis­tettu tervey­den­huollon ammat­ti­henkilö arvioi asiakkaan tilanteen, antaa kotihoito-ohjeis­tusta ja tarvit­taessa ohjaa hakeu­tumaan yhteis­päi­vys­tykseen tai muuhun tervey­den­huollon yksikköön asian kiireel­li­syyden mukaan. Päivys­tys­apuun voi jättää myös takai­sin­soit­to­pyynnön. 

Kiireel­li­sessä tilan­teessa voi hakeutua suoraan päivys­tykseen, jos ei saa yhteyttä Päivys­tys­apuun kohtuul­li­sessa ajassa tai soitta­minen ei ole mahdol­lista. Jos toisesta tervey­den­huollon yksiköstä on tehty päivys­tys­lähete, asiakkaan ei tarvitse soittaa Päivys­tys­apuun, vaan hän voi tulla suoraan yhteis­päi­vys­tykseen.

Henkeä uhkaa­vissa tilan­teissa (esim. kova rintakipu, hengi­tys­vaikeus, tajut­tomuus, halvausoireet, äkillinen kouristelu) tulee aina soittaa hätänu­meroon 112.