Alueval­tuus­tolle esitetään sosiaali- ja tervey­den­huollon asiakas­mak­sujen korot­ta­mista

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen aluehal­litus esittää, että sosiaali- ja tervey­den­huollon asiakas­maksut perit­täisiin valtio­neu­voston asetus­mak­sua­se­tuk­sessa säätämien enimmäis­määrien mukai­sesti myös ensi vuonna. Hyvin­voin­tia­lueen alueval­tuusto päättää vuoden 2025 asiakas­mak­suista 13.11.2024.

Käytän­nössä tämä tarkoit­taisi korotuksia useisiin Siun soten asiakas­mak­suihin, sillä asetuk­sessa on korotettu useiden maksujen enimmäis­määriä 1.1.2025 alkaen. Osa palve­luista, kuten neuvo­la­pal­velut, olisi asiak­kaille edelleen maksut­tomia. Valtaosa palve­luista on maksut­tomia alle 18-vuotiaille ja veteraa­neille.

Valtio­neu­voston asiakas­mak­sua­se­tuk­sessa perus­ter­vey­den­huol­losta perit­tävien asiakas­mak­sujen enimmäis­määrät nousevat pääsään­töi­sesti 22,5 % ja erikois­sai­raan­hoi­dossa 45 % vuoden 2025 alusta alkaen. Asetuk­sessa on nostettu myös tilapäisen kotihoidon, sosiaa­li­huollon lyhytai­kaisen laitos­hoidon sekä laitok­sessa järjes­tet­tävän päivä- ja yöhoidon enimmäis­määriä 22,5 %. (Valtio­neu­voston asetus sosiaali- ja tervey­den­huollon asiakas­mak­suista annetun asetuksen muutta­mi­sesta 543/2024, finlex.fi)

Asiakas­mak­sua­se­tuk­sessa korotettuja asiakas­maksuja vastaava vähennys on jo tehty hyvin­voin­tia­lueiden vuoden 2025 valtion­ra­hoi­tukseen. Pohjois-Karja­lassa tämä tarkoittaa noin 5,2 miljoonan euron vähen­nystä valtion­ra­hoi­tukseen.

Asiakas­mak­su­laissa säädetään myös kaikkia sosiaa­li­huollon maksuja ja tervey­den­huollon tulos­i­don­naisia maksuja koske­vista huojen­nus­pe­rus­teista. Maksuihin on mahdol­lista saada alennusta, jos maksun periminen vaarantaa asiakkaan tai hänen perheensä toimeen­tulon. Sosiaali- ja tervey­den­huollon asiakas­mak­suilla on kalen­te­ri­vuo­sit­tainen maksu­katto. Lakisää­teinen maksu­katto on 762 € vuodessa ja se pysyy ennallaan myös ensi vuonna.

Siun soten asiakas­mak­su­las­kujen ja ‑päätösten liitteenä on aina mukana ohjeet, kuinka maksuun voi hakea oikaisua, lisämak­suaikaa tai maksun alenta­mista tai poista­mista. Jokai­sessa laskussa ja päätök­sessä on myös puhelin­numero, josta saa lisätietoa ja ohjeita. Sosiaa­li­huollon asiakas­mak­suista valtao­sassa huomioidaan asiakkaan maksukyky jo palvelua myönnet­täessä.

Siun soten asiakas­maksut ja niiden maksa­miseen liittyvät ohjeet löytyvät sivus­tolta www.siunsote.fi/asiakasmaksut.

Esitys­listat ja pöytä­kirjat julkaistaan Siun soten Dynasty-tieto­pal­ve­lussa: Esitys­listat ja pöytä­kirjat (dynastyjulkaisu.pohjoiskarjala.net)