Ikään­ty­neiden asumis­pal­ve­lujen ja kotihoidon asiakkaat ovat tyyty­väisiä palve­lui­hinsa

Ikään­tyneet ovat pääosin tyyty­väisiä kotihoitoon ja asumis­pal­ve­luihin Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eella – Siun sotessa. Terveyden ja hyvin­voin­nin­laitos THL järjesti keväällä kansal­lisen Kerro palve­lustasi- asiakas­tyy­ty­väi­syyden seuran­ta­ky­selyn. Kysely toteu­tettiin ympäri­vuo­ro­kau­tisen palve­lua­su­miseen ja yhtei­söl­lisen asumisen sekä kotihoidon yksiköissä. Siun sotesta kyselyyn saatiin yli 800 vastausta kotihoidon asiak­kailta ja vajaat 400 vastausta asumis­pal­ve­lujen asukkailta.

Kyselyssä selvi­tettiin mm. sitä, kuinka toden­nä­köi­sesti he suosit­te­li­sivat palvelua lähei­silleen. Asteikko oli 0–10, jossa 0 oli ”En suosit­telisi” ja 10 ”Suosit­te­lisin lämpi­mästi”. Siun soten kotihoi­dossa vastaajien suosit­te­lu­ha­luk­kuuden keskiarvo oli 8,5 ja asumis­pal­ve­luissa 8,2.

Suosit­te­lu­ha­luk­kuuden lisäksi kyselyssä selvi­tettiin asiak­kaiden ja asukkaiden kokemuksia toiveiden huomioi­mi­sesta, avun ja palvelun saannista, yksinäi­syy­destä, turval­li­suu­desta, virkis­tys­toi­min­nasta, ulkoi­lusta, ruuasta, hoitajien ajan riittä­vyy­destä sekä siitä, miten tyyty­väisiä he ovat ylipäätään elämäänsä. Kotihoidon asiak­kailta kysyttiin lisäksi rahojen riittä­vyyttä palve­luihin sekä tyyty­väi­syyttä etäpal­ve­luihin.

Asukkaiden toiveita huomioidaan asumis­pal­ve­luissa

Asumis­pal­ve­luissa kyselyyn vastan­neista asukkaista noin 80 prosenttia koki, että heidän toiveensa otetaan melko hyvin tai hyvin huomioon. Saman verran vastaa­jista oli myös melko tai täysin samaa mieltä siitä, että palveluja ja apua on saata­villa tarpeeksi. Reilut 70 prosenttia vastaa­jista oli melko samaa tai täysin samaa mieltä siitä, että hoita­jilla on riittä­västi aikaa asukkaille.

Kyselyyn vastan­neista asumis­pal­ve­lujen asukkaista 90 prosenttia oli melko samaa tai täysin samaa mieltä siitä, että kokee olonsa turval­li­seksi. Yksinäi­syyttä harvoin tai ei koskaan kertoi kokevansa noin 80 prosenttia vastaa­jista. Noin 70 prosenttia kertoi olevansa melko samaa tai täysin samaa mieltä siitä, että on tyyty­väinen nykyiseen elämäänsä.

- Moniam­ma­til­lisen henki­löstön avulla pyrimme tarjoamaan mahdol­li­simman turval­lista ja monipuo­lista asumis­pal­velua ikään­ty­neille. Jokai­sella on asumi­syk­si­kössä oma koti ja osallis­tu­minen yhteiseen toimintaan on aina vapaa­eh­toista. Tavoit­tee­namme on, että jokai­sella olisi mahdol­lisuus elää oman näköistä elämää. Pyrimme huomioimaan asukkaiden toiveita mahdol­li­simman paljon. Tärkeässä roolissa ovat myös läheiset, joiden vierailuja asukkaat kaipaavat ja se vähentää merkit­tä­västi yksinäi­syyden tunnetta, kun tuttu ihminen tulee käymään, palve­lu­johtaja Jenni Halonen kertoo.

Kyselyn perus­teella Siun soten alueella parhaat asiakas­arviot ympäri­vuo­ro­kau­ti­sessa asumi­sessa saivat Liperissä sijaitseva hoivakoti Iltarusko sekä Kiteen hoivakoti.

Etähoiva osana kotihoitoa

Kotihoidon kyselyyn vastan­neista asiak­kaista noin 90 prosenttia vastasi olevan melko samaa tai täysin samaa mieltä siitä, että heidän toiveensa otetaan huomioon hoivassa ja palve­lussa ja, että apua ja palvelua saa riittä­västi. Hoitajien asiak­kaiden kanssa käyttämä aika koettiin myös pääosin riittä­väksi.

Turval­li­suuden kokemus oli samaa luokkaa asumis­pal­ve­lujen vastausten kanssa. Valtaosa (n. 90 %) koki olonsa turval­li­seksi. Yksinäi­syyttä koko hieman useampi kuin asumis­pal­ve­luissa. Reilut 70 prosenttia vastaa­jista kertoi kuitenkin, että kokee yksinäi­syyttä harvoin tai ei koskaan.

Kotihoidon asiak­kailta kysyttiin myös ajatuksia etäpal­ve­luista. Yli puolet vastaa­jista (54 prosenttia) oli melko tai täysin samaa mieltä väittämän ”Olen tyyty­väinen saamaani etäpal­veluun” kanssa. Vastaa­jista 37 prosenttia ei ollut samaa eikä eri mieltä, neljä prosenttia oli melko eri mieltä ja 5 prosenttia täysin eri mieltä.

- Kotihoi­to­pal­velut myönnetään aina asiakas­tar­peeseen pohjautuen. Tekno­lo­giset ratkaisut ovat osa palve­lu­ko­ko­nai­suutta, mutta palve­luita suunni­tellaan ja arvioidaan aina yhdessä asiak­kaiden kanssa, palve­lu­johtaja Hannele Komu toteaa.

Kyselyn perus­teella Siun soten alueella parhaat asiakas­arviot kotihoi­dossa saivat Rääkkylän kotihoito ja Lieksan kotihoito. Rääkkylän kotihoito sijoittui valta­kun­nal­li­sissa tulok­sissa kymmenen parhaan kotihoidon yksikön joukkoon.

THL järjesti vanhus­pal­ve­lu­lakiin perus­tuvan kansal­lisen Kerro palve­lustasi- asiakas­tyy­ty­väi­syyden seuran­ta­ky­selyn tammi-maalis­kuussa 2024. Jatkossa vastaava kysely tullaan toteut­tamaan kotihoi­dossa ja asumis­pal­ve­luissa joka toinen vuosi.

 

Lisätietoa Kerro palve­lustasi- asiakas­tyy­ty­väi­syyden seuran­ta­ky­selyn tulok­sista: Valtaosa asiak­kaista on tyyty­väisiä vanhus­pal­ve­luihin – tyyty­väisyys kotihoitoon on kuitenkin heiken­tynyt — THL