Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen – Siun soten sosiaalihuollon sähköisen ajanvarauksen käyttö laajenee. Sähköinen ajanvaraus otetaan käyttöön vammaispalveluissa sekä työikäisten taloussosiaalityön palveluissa, joihin asiakkailla on mahdollisuus varata puhelinaikoja 23.10.2024 alkaen.
Vammaispalvelujen puhelinajoilla tarjotaan yleistä neuvontaa vammaisten palveluihin sekä niiden hakemiseen liittyviin kysymyksiin. Puhelinajat ovat kaikkien hyvinvointialueen asukkaiden varattavissa.
Taloussosiaalityön sosiaaliohjaajien puhelinajoilla asiakkaalla on mahdollisuus saada ohjausta talouteen ja sen hallintaan liittyvissä asioissa. Lisäksi asiakas voi varata puhelinajan taloussosiaalityön sosiaaliohjaajille sosiaalisen luototuksen alustavaa kartoitusta varten.
Sähköinen ajanvaraus täydentää sosiaalihuollon palvelujen monikanavaisuutta ja tarjoaa hyvinvointialueen asukkaille uuden väylän sosiaalihuollon palveluissa asioimiseen. Sähköinen ajanvaraus helpottaa sosiaalihuollon ammattihenkilöiden tavoittamista sekä mahdollistaa ajanvarauksen tekemisen ajasta ja paikasta riippumatta. Uusien puhelinaikojen varausmahdollisuuden rinnalla aiemmat yhteydenottokanavat säilyvät ennallaan.
Miten sosiaalihuollon sähköinen ajanvaraus toimii?
• Sosiaalihuollon sähköiseen ajanvaraukseen pääsee siirtymään Siun soten verkkosivuilta: Verkkoajanvaraus — siunsote.fi.
• Sähköisen ajanvarauksen käyttäminen edellyttää asiakkaalta vahvaa tunnistautumista. Verkkosivuilla sijaitsevan linkin kautta asiakas ohjautuu ensimmäiseksi Suomi.fi-tunnistautumiseen, jonka jälkeen hän siirtyy ajanvarauksen etusivulle.
• Valitsemalla etusivulla ”Ajanvaraus”, asiakas pääsee sivustolla olevia ohjeita noudattamalla tekemään ajanvarauksia sekä tarkastelemaan ja muokkaamaan aiempia varauksiaan.
• Ajanvarausta tehdessä voi halutessaan tilata itselleen tekstiviestimuistutuksen tehdystä ajanvarauksesta.
• Ajanvarausta tehdessä asiakkaan tulee ilmoittaa puhelinnumero, josta hänet tavoitetaan. Kaikki varattavissa olevat ajat ovat puhelinaikoja.
Sosiaalihuollon sähköisen ajanvarauksen käyttöönottoa on edistetty Hyvinvointia ja Kestäviä palveluja Pohjois-Karjalassa ‑hankkeen kautta.