Sosiaa­li­huollon sähköisen ajanva­rauksen käyttö laajenee – varat­ta­vaksi avautuu vammais­pal­ve­lujen sekä talous­so­si­aa­lityön puheli­naikoja

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen – Siun soten sosiaa­li­huollon sähköisen ajanva­rauksen käyttö laajenee. Sähköinen ajanvaraus otetaan käyttöön vammais­pal­ve­luissa sekä työikäisten talous­so­si­aa­lityön palve­luissa, joihin asiak­kailla on mahdol­lisuus varata puheli­naikoja 23.10.2024 alkaen.

Vammais­pal­ve­lujen puhelin­ajoilla tarjotaan yleistä neuvontaa vammaisten palve­luihin sekä niiden hakemiseen liittyviin kysymyksiin. Puheli­najat ovat kaikkien hyvin­voin­tia­lueen asukkaiden varat­ta­vissa. 

Talous­so­si­aa­lityön sosiaa­lioh­jaajien puhelin­ajoilla asiak­kaalla on mahdol­lisuus saada ohjausta talouteen ja sen hallintaan liitty­vissä asioissa. Lisäksi asiakas voi varata puhelinajan talous­so­si­aa­lityön sosiaa­lioh­jaa­jille sosiaa­lisen luoto­tuksen alustavaa kartoi­tusta varten. 

Sähköinen ajanvaraus täydentää sosiaa­li­huollon palve­lujen monika­na­vai­suutta ja tarjoaa hyvin­voin­tia­lueen asukkaille uuden väylän sosiaa­li­huollon palve­luissa asioi­miseen. Sähköinen ajanvaraus helpottaa sosiaa­li­huollon ammat­ti­hen­ki­löiden tavoit­ta­mista sekä mahdol­listaa ajanva­rauksen tekemisen ajasta ja paikasta riippu­matta. Uusien puheli­nai­kojen varaus­mah­dol­li­suuden rinnalla aiemmat yhtey­den­ot­to­ka­navat säilyvät ennallaan.

Miten sosiaa­li­huollon sähköinen ajanvaraus toimii?

•    Sosiaa­li­huollon sähköiseen ajanva­raukseen pääsee siirtymään Siun soten verkko­si­vuilta: Verkkoa­jan­varaus — siunsote.fi. 
•    Sähköisen ajanva­rauksen käyttä­minen edellyttää asiak­kaalta vahvaa tunnis­tau­tu­mista. Verkko­si­vuilla sijait­sevan linkin kautta asiakas ohjautuu ensim­mäi­seksi Suomi.fi-tunnistautumiseen, jonka jälkeen hän siirtyy ajanva­rauksen etusi­vulle. 
•    Valit­se­malla etusi­vulla ”Ajanvaraus”, asiakas pääsee sivus­tolla olevia ohjeita noudat­ta­malla tekemään ajanva­rauksia sekä tarkas­te­lemaan ja muokkaamaan aiempia varauk­siaan.
•    Ajanva­rausta tehdessä voi halutessaan tilata itselleen teksti­vies­ti­muis­tu­tuksen tehdystä ajanva­rauk­sesta.
•    Ajanva­rausta tehdessä asiakkaan tulee ilmoittaa puhelin­numero, josta hänet tavoi­tetaan. Kaikki varat­ta­vissa olevat ajat ovat puheli­naikoja.
 

Sosiaa­li­huollon sähköisen ajanva­rauksen käyttöön­ottoa on edistetty Hyvin­vointia ja Kestäviä palveluja Pohjois-Karja­lassa ‑hankkeen kautta.