Aluehal­li­tuk­selle esitetään yhteis­toi­min­ta­neu­vot­te­lujen käynnis­tä­mistä Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eella

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen – Siun soten aluehal­litus käsit­telee kokouk­sessaan 18.12.2024 esitystä koko hyvin­voin­tia­lueen organi­saa­tiota koskevien yhteis­toi­min­ta­neu­vot­te­lujen aloit­ta­mi­sesta tuotan­nol­li­sista ja talou­del­li­sista syistä sekä toiminnan uudel­leen­jär­jes­te­lyjen takia.

Aluehal­li­tuksen esitys­lista julkaistaan perjantain 13.12. aikana Siun soten dynasty-tieto­pal­ve­lussa: Esitys­listat ja pöytä­kirjat (dynastyjulkaisu.pohjoiskarjala.net)

Hyvin­voin­tia­lueen talou­del­linen tilanne edellyttää 30 miljoonan euron pysyvien säästöjen saavut­ta­mista ensi vuoden aikana. Lisäksi suunnit­teilla on toiminnan uudelleen järjes­telyjä, joiden myötä työvoiman tarve hyvin­voin­tia­lu­eella on vähene­mässä oleel­li­sesti ja pysyvästi.

Yhteis­toi­min­ta­neu­vot­te­lujen tavoit­teena on löytää nopeasti vaikut­tavia säästö­toi­men­pi­teitä sekä pysyviä säästöjä toimintoja uudis­ta­malla ja raken­teita keven­tä­mällä. Toimen­pi­teitä etsitään kaikista kustan­nuse­ristä. Talous­ar­vioon sisältyvä talouden sopeut­ta­mis­oh­jelma tulee sisäl­tämään koko hyvin­voin­tia­luetta koskevia ja toimia­lue­koh­taisia talouden sopeut­ta­mis­toi­men­pi­teitä.

Talouden sopeut­ta­mis­oh­jelman tavoit­teena on saada hyvin­voin­tia­lueen talous tasapainoon lakisää­tei­sessä ajassa niin, että sopeut­ta­mi­sella olisi mahdol­li­simman vähän haital­lisia vaiku­tuksia lakisää­teisten palve­lujen järjes­tä­miseen ja henki­löstöön.

– On muistettava, että hyvin­voin­tia­lueen vastuulla on järjestää lakisää­teiset sosiaali‑, terveys- ja pelas­tus­pal­velut alueensa väestölle kaikissa olosuh­teissa, talous­ti­lan­teesta riippu­matta, toteaa hyvin­voin­tia­lue­johtaja Kirsi Leivonen.

Mikäli 30 miljoonan euron talouden sopeut­ta­mi­sesta puolet kohdis­tet­taisiin henki­löstöön, tarkoit­taisi se noin 270 henki­lö­työ­vuoden pysyvää vähen­tä­mistä. Henki­löstöön kohdis­tuvat sopeut­ta­mis­toi­men­piteet voisivat tarkoittaa esimer­kiksi hallinnon ja tukipal­ve­lujen uudelleen järjes­telyjä, määrä­ai­kai­suuksien kriit­tistä tarkas­telua, virkojen ja toimien täyttä­mättä jättä­misiä, työteh­tävien uudel­leen­jär­jes­telyjä, tarkempaa resurs­si­suun­nit­telua ja eläköi­ty­misen sekä muun luontaisen poistuman mahdol­lis­tamia henki­lös­tö­vä­hen­nyksiä. Viimeisenä sopeut­ta­mis­keinona ovat työnte­ki­jöiden osa-aikais­ta­miset, lomaut­ta­miset ja irtisa­no­miset. Toimen­piteet tarken­tuvat ja niiden kohden­tu­minen selviää työnan­tajan ja pääso­pi­ja­jär­jes­töjen välisten neuvot­te­lujen aikana.

Yhteis­toi­min­ta­neu­vot­telut käynnis­tyi­sivät vuoden vaihteen jälkeen

Jos aluehal­litus päättää yhteis­toi­min­ta­neu­vot­te­lujen aloit­ta­mi­sesta, käynnis­tyvät neuvot­telut tammi­kuussa.

Yhteis­toi­min­ta­me­net­telyt kestävät minimissään kuusi viikkoa siitä, kun työnantaja esittää työnte­ki­jä­jär­jes­töille viral­lisen neuvot­te­lu­kutsun. Neuvot­telut käydään työnan­tajan edustajien ja työnte­ki­jä­jär­jes­töjen edustajien välillä. Neuvot­te­lujen lopul­linen kesto ja sisältö selviävät neuvot­te­lujen aikana, ja loppu­tulos tulee julki­seksi vasta neuvot­te­lujen päätyttyä.

Mahdol­liset osa-aikais­ta­miset, lomau­tukset ja irtisa­no­miset sekä irtisa­no­misen vaihtoehtona toteu­tet­tavat muutokset palve­lus­suh­teiden olennaisiin ehtoihin toteu­tetaan neuvot­te­lujen päätyttyä.

Siun soten henki­lö­kun­nalle asiasta tiedo­tettiin torstaina 12. joulu­kuuta iltapäi­vällä.