Siun sote pilotoi päivys­ty­savun chat-palvelua

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen – Siun soten digitaa­li­sissa palve­luissa avataan viikon­lop­puisin toimiva päivys­ty­savun chat-palvelu lauan­taina 15. helmi­kuuta 2025. Päivys­ty­savun chat-palve­lussa voi asioida sellai­sissa päivys­tyk­sel­li­sissä tervey­s­asioissa, jotka eivät voi odottaa seuraavaan arkipäivään ja terveys­a­seman aukea­miseen. Päivys­ty­savun viikon­lop­pu­asiointi ‑palvelu on avoinna viikon­lop­puisin ja arkipyhinä kello 9–18. Ensim­mäisten kolmen kuukauden aikana chat-palvelua kehitetään asiak­kailta saadun palautteen ja erilai­sista käyttö­ti­lan­teista kerät­tyjen kokemusten perus­teella. Näiden perus­teella arvioidaan myös palvelun aukio­loaikoja.

Chat-palvelu toimii päivys­tyk­sel­listen tervey­s­asioiden täyden­tävänä palve­lu­ka­navana puhelin­nu­meron 116117 rinnalla. Chat-palvelua voivat käyttää kaikki Pohjois-Karjalan asukkaat, jotka ovat rekis­te­röi­tyneet Siun soten digitaa­listen palve­lujen käyttä­jiksi. Päivys­ty­savun chat-palvelu mahdol­listaa yhtey­denoton tervey­den­huollon ammat­ti­laiseen tilan­teissa, joissa asiakas ei pysty puhumaan puheli­messa tai hän haluaa mieluummin hoitaa asiansa teksti­poh­jai­sesti. Palvelu parantaa myös kuulo- ja puhevam­maisten reaaliai­kaista asioin­ti­mah­dol­li­suutta käytössä olevan teksti­vies­ti­asioinnin rinnalla.

Päivys­ty­savun viikon­lop­pu­asiointi ‑palve­lussa arvioidaan asiakkaan hoidon tarve ja kiireel­lisyys, ratkaistaan ja hoidetaan asioita sekä ohjataan tarvit­taessa asiakas oikean palvelun piiriin. Asiakas saa palve­lusta myös kotihoito-ohjeita ja neuvontaa terveys­asiansa hoita­mi­seksi ja seuraa­mi­seksi. Chat-palvelua voi käyttää Siun soten digitaa­listen palve­lujen siunsote.fi/digi kautta kirjau­tu­neena joko tieto­ko­neella tai mobii­li­so­vel­luksen kautta. Ammat­ti­laisen kanssa käyty chat-keskustelu ohjeineen jää asiak­kaalle talteen digitaa­lisiin palve­luihin. Näin asiakas voi palata saatuihin ohjeisiin myöhemmin. 

Chat-palvelun kautta käytävän keskus­telun aikana ammat­ti­lainen voi tarvit­taessa pyytää asiakasta lähet­tämään valokuvan vaivastaan, kuten esimer­kiksi haavasta tai silmä­tu­leh­duk­sesta. Ammat­ti­lainen voi tarvit­taessa vaihtaa chat-keskus­telun normaa­liksi puheluksi tai jopa video­pu­he­lu­yh­tey­deksi asian selvit­tä­misen helpot­ta­mi­seksi. 

Chat-palvelun kautta ei voi uusia reseptejä, muuttaa tai perua ajanva­rauksia. Päivys­tysapu toimii puheli­mitse vuoro­kauden ympäri palve­lu­nu­me­rossa 116117. 

Henkeä uhkaa­vissa tilan­teissa, joita ovat esimer­kiksi kova rintakipu, hengi­tys­vaikeus, tajut­tomuus, halvausoireet tai äkillinen kouristelu, tulee aina soittaa hätänu­meroon 112.

Avainsanat: