Työky­ky­oh­jel­massa sujuvoi­tettiin osatyö­ky­kyisen asiakkaan palve­lu­polkua

Siun soten työky­ky­oh­jel­massa on tehty kahden vuoden ajan töitä asiakkaan selkeämpien palve­lu­pol­kujen eteen. Vuoden 2021 alussa käynnis­tyneen hankkeen tavoit­teena oli, että asiakkaan työkykyyn liittyvät asiat tunnis­tet­taisiin varhai­sem­massa vaiheessa, työkyvyn tuen palvelut olisivat saata­villa sosiaali- ja terveys­a­se­milta sekä asiakas pääsisi sujuvasti hänelle sopivimpaan palveluun.

Tavoitteen toteu­tu­mi­seksi kehit­tä­mistyön keskiössä oli ammat­ti­laisten osaamisen vahvis­ta­minen työkyvyn haasteiden tunnis­ta­mi­sessa sekä osatyö­ky­kyisten asiak­kaiden kanssa työsken­te­levien toimi­joiden välisen yhteistyön tiivis­tä­minen.

Työkyvyn tuki tulevai­suuden sosiaali- ja terveys­kes­kuk­sissa

Siun soten työky­ky­oh­jelman tavoit­teena oli vahvistaa työkyvyn tuen palvelut osaksi tulevai­suuden sosiaali- ja terveys­kes­kusten eli sote-keskusten palve­lu­ko­ko­nai­suutta. Kun työkyvyn tuen tarpeet tunnis­tetaan varhai­sessa vaiheessa, voidaan asiak­kaalle tarjota oikea-aikai­sesti hänen tarvit­se­maansa tukea ja ehkäistä työttö­myyden pitkit­ty­mistä.

– Usein terveys­asema on ensim­mäinen paikka, minne asiakas ottaa yhteyttä. Olisi tärkeää, että heti ensikon­tak­tissa voitaisiin huomioida myös asiakkaan työkyky, projek­ti­pääl­likkö Ulla Tiainen pohtii.

Työky­ky­hank­keessa pilotoitiin työky­ky­koor­di­naat­to­ri­toi­mintaa kahdek­sal­la­toista terveys­a­se­malla. Työky­ky­koor­di­naat­torin tehtävänä on toimia asiakkaan koordi­noivana henkilönä monista toimi­joista muodos­tu­vassa verkos­tossa ja ohjata asiakasta palve­lu­polun eri vaiheissa. Työky­ky­koor­di­naat­torin palveluja kohden­netaan pääsään­töi­sesti työelämän ulkopuo­lella oleville osatyö­ky­kyi­sille, joilla on työkyvyn haastetta tai työkyvyn tuen tarvetta.

– Palaut­teiden mukaan työky­ky­koor­di­naat­to­reiden arvo terveys­a­se­malla on merkittävä, sillä asian­tun­temus työky­ky­pro­sessiin liittyen terveys­a­se­milla oli aiemmin koettu puutteel­li­seksi. Lisäksi toiminnan arvioitiin lyhen­tävän työky­ky­asiakkaan lääkä­riaikaa puolella, kun työky­ky­koor­di­naattori voi koostaa asiak­kaasta tarvit­tavat esitiedot lääkä­rille, Tiainen kertoo.

Työky­ky­koor­di­naat­to­ri­toi­mintaa koordi­noitiin Siun soten työky­ky­oh­jel­masta ja Joensuun kaupungin työlli­syys­pal­ve­luiden hallin­noi­masta Topakka-hankkeesta, jossa myös Siun sote on osallisena. Hankkeen päättyessä työky­ky­koor­di­naat­to­ri­toi­minta jatkuu Topakka-hankkeen kautta Niini­vaaran, Ranta­kylän, Siilaisen, Enon, Pyhäselän, Liperin, Outokummun, Tohma­järven ja Kiteen terveys­a­se­milla vuoden 2023 ajan sekä toiminnan kehit­tä­mistä ja juurrut­ta­mista jatketaan yhteis­työssä kuntien kanssa.

Työkyvyn tuen tiimi asiakkaan tukena

Siun soten työky­ky­oh­jelman tavoit­teena oli selkiyttää ja yhtenäistää palve­lu­polkuja koko Pohjois-Karjalan alueella yhteis­työssä alueen muiden toimi­joiden kanssa. Palve­lu­pol­kujen sujuvoit­ta­mi­seksi kehitettiin työkyvyn tuen tiimien toimintaa, joita Pohjois-Karjalan alueella toimii tällä hetkellä yhteensä 17.

Monia­lainen työkyvyn tuen tiimi arvioi asiakkaan työkyvyn tuen palve­lu­tarpeet ja järjestää asiak­kaalle hänen tarvit­se­mansa palvelut. Työkyvyn tuen tiimissä on mukana Kelan, TE-toimiston, työikäisten sosiaa­li­pal­ve­lujen sekä tervey­den­huollon edustajat. Mukana voi olla myös asiakkaan verkos­tosta muita työnte­ki­jöitä.

– Kun asiakkaan ympärillä olevat toimijat istuvat saman pöydän ääreen ja tekevät yhteis­työtä keskenään, asiakkaan palve­lu­po­lusta tulee huomat­ta­vasti selkeämpi. Yhteistyö säästää sekä asiakkaan että ammat­ti­laisen aikaa, Tiainen kertoo.

– Palvelu voi sopia työikäi­selle asiak­kaalle, jos asiak­kaalla on tarve monia­lai­selle tuelle, taustalla on useita työttö­myys­jaksoja, ei ole selkeää tietoa, miksi asiakas ei ole työllis­tynyt tai asiakkaan kokonais­ti­lanne on jumiu­tunut eikä yksit­täi­sistä palve­luista ole löytynyt ratkaisua tilanteen edistä­mi­seksi. Tiimiin voi ohjata asiak­kaita matalalla kynnyk­sellä, sillä palveluun pääsy ei edellytä tiettyä työttö­myy­saikaa, Tiainen jatkaa.

Työky­ky­oh­jelman aikana tiimien toimintaa kehitettiin yhteis­työssä tervey­den­huollon, sosiaa­li­pal­ve­luiden, Kelan, TE-palve­luiden ja kuntien työlli­syys­pal­ve­luiden kanssa. Työkyvyn tuen tiimit jatkavat toimin­taansa työky­ky­oh­jelman jälkeen ja koordi­noin­nista vastaa Siun soten työ- ja toimin­ta­kyvyn osaamis­keskus.

Osaamista vahvis­ta­malla ja yhteistä ymmär­rystä luomalla yhden­mu­kai­sempaa palvelua

Ammat­ti­laisten osaamisen vahvis­ta­minen oli keskei­sessä roolissa kehit­tä­mis­työssä. Tavoit­teena oli, että ammat­ti­lai­silla on osaamista tunnistaa työkyvyn haasteisiin liittyviä tekijöitä sekä edistää asiakkaan työhön paluuta ja kestävään työllis­ty­mis­rat­kaisuun pääse­mistä. Koulu­tusten, työpa­jojen ja webinaarien avulla saatiin vahvis­tettua eri tahojen yhteistä näkemystä ja yhden­mu­kais­tettua asiak­kaiden saamaa palvelua.

Yksi esimerkki osaamisen ja yhteisen ymmär­ryksen vahvis­ta­mi­sesta oli työhön­val­men­nuksen työpa­ja­sarja. Siun soten työky­ky­oh­jelma kutsui Pohjois-Karjalan alueen työhön­val­men­nus­pal­ve­luita toteut­tavia tahoja mukaan työpa­ja­sarjaan, jonka tavoit­teena oli kartoittaa, koota ja kuvata eri toimi­joiden työhön­val­men­nus­pal­ve­lujen sisältöä. Toiminnan tarkoi­tuksena oli jakaa tietoa eri työhön­val­men­nus­pal­ve­luista, verkos­toitua ja selkeyttää asiak­kaiden ohjau­tu­mista asiakkaan kannalta oikeaan työhön­val­men­nus­pal­veluun.

– Hankkeen tavoit­teiden toteu­tu­misen mahdol­lis­tivat Pohjois-Karjalan alueen toimijat osallis­tu­malla aktii­vi­sesti yhdessä tehtävään kehit­tä­mis­työhön. Erilaisten työpa­jojen ja keskus­te­lujen myötä yhteistyö toimi­joiden välillä on lisään­tynyt ja sen myötä asiakkaan palve­lu­polku sujuvoi­tunut, Tiainen kiittelee.

– Toimi­joiden kanssa tehdyn yhteistyön lisäksi asiak­kaita osallis­tettiin mukaan kehit­tä­mis­työhön läpi hankeajan. Asiakkaat ovat olleet mukana muun muassa asiakas­raatien, palautteen sekä kokemus­asian­tun­ti­juuden muodossa, Tiainen muistuttaa.

Siun soten työky­ky­oh­jelma päättyi 31.12.2022 ja hanke täytti hanke­suun­ni­tel­massa asetetut tavoitteet. Työky­ky­oh­jelma oli osa halli­tuksen työlli­syys­toimien kokonai­suutta ja hanketta rahoitti sosiaali- ja terveys­mi­nis­teriö. Opera­tii­vi­sesta toimeen­pa­nosta vastasi Terveyden ja hyvin­voinnin laitos (THL).