Etusivu Asiakkaan opas Ohjeet Asiakas- ja potilas­tiedot Tietojen tarkis­ta­minen ja korjaa­minen

Tietojen tarkis­ta­minen ja korjaa­minen

Osoite­tie­tojasi voit muuttaa Digi- ja väestö­tie­to­vi­raston muuttoil­moi­tuk­sella. Tiedot päivit­tyvät Siun sotelle kerran viikossa.

Oman puhelin­nu­merosi tai yhteys­hen­kilön tiedot voit muuttaa:

  • Tervey­den­huollon asiakas: ota yhteyttä terveys­a­se­mallesi tai tee muutos Siun soten digitaa­li­sissa palve­luissa (kirjau­tu­misen jälkeen valitse Digiasiointi-osiosta Palve­lu­neu­vonta)
  • Sosiaa­li­huollon asiakas: ota yhteyttä asioitasi hoitavaan työnte­kijään tai soita toimi­pis­teesi palve­lu­nu­meroon

Ammatin, kutsu­ma­nimen tai äidin­kielen voi muuttaa Digi- ja väestö­tie­to­vi­raston sivuilla.

Asiakas- ja potilas­tie­tojen tarkas­ta­minen

Sinulla on halutessasi oikeus tarkistaa omat tietosi asiakas- ja potilas­tie­to­re­kis­te­ristä. Tarkas­tus­pyynnön voi tehdä verkossa. Voit myös tulostaa rekis­te­ri­tie­tojen tarkas­tus­pyyn­tö­lo­makkeen ja postittaa täytetyn lomakkeen Siun soten kirjaamoon.

Pyynnöstä voidaan periä maksu tai kieltäytyä kokonaan tiedon luovut­ta­mi­sesta, jos tiedon antaminen on kohtuu­tonta, perus­tee­tonta tai pyyntö esitetään toistu­vasti (tieto­suoja-asetus 12 artikla 5 kohta).

Virheel­listen rekis­te­ri­tie­tojen korjaa­minen

Sinulla on oikeus pyytää virheel­listen rekis­te­ri­tie­tojen korjaa­mista. Korjaa­mis­vaa­ti­muksen voi tehdä verkossa. Voit myös tulostaa rekis­te­ri­tie­tojen korjaa­mis­vaa­ti­mus­lo­makkeen ja postittaa täytetyn lomakkeen Siun soten kirjaamoon.

Korjaa­mis­vaa­ti­muksen käsittely

Siun soten kirjaamo kirjaa korjaus­vaa­ti­muksen saapu­neeksi ja toimittaa sen kirjauksen tehneen työnte­kijän esimie­helle tai pienem­missä korjauk­sissa suoraan kirjauksen tehneelle työnte­ki­jälle.

Mikäli korjaa­mis­vaa­ti­mukseen suostutaan, lähetämme vaati­muksen tekijälle korjatut asiakirjat.

Mikäli korjaa­mis­vaa­ti­mukseen ei suostuta, lähetämme vaati­muksen tekijälle kieltäy­ty­mis­to­dis­tuksen.

Pyrimme käsit­te­lemään korjaa­mis­vaa­ti­mukset yhden kuukauden kuluessa.