Etusivu Asiakkaan opas Ohjeet Asiakas- ja potilas­tur­val­lisuus

Asiakas- ja potilas­tur­val­lisuus

Asiakas- ja potilas­tur­val­lisuus ovat meille sydämen asia. Tältä sivulta löydät tietoja asiakas- ja potilas­tur­val­li­suu­desta ja tietoa siitä, miten voit itse edistää hoitosi ja palvelusi turval­li­suutta.

Turval­lisuus on osa palve­lu­jemme laatua

Asiakas- ja potilas­tur­val­lisuus ovat tärkeä osa palve­lu­jemme ja hoidon laatua. Siihen kuuluvat palve­lujen ja hoita­misen turval­lisuus, lääke­hoidon turval­lisuus sekä laitteiden ja tarvik­keiden turval­lisuus.

Asiakkaan ja potilaan näkökul­masta turval­lisuus on sitä, että saat tarvit­se­mansa palvelun ja hoidon oikeaan aikaan oikeassa paikassa, eikä niistä aiheudu sinulle mitään haittaa.

Siun sotessa toimii osaava ja ammat­ti­tai­toinen henki­lö­kunta, jonka tehtävänä on tarjota sinulle vaikut­tavaa, laadu­kasta ja turval­lista palvelua sekä hoitoa.

Mitä sinä voit tehdä oman turval­li­suutesi edistä­mi­seksi?

Henki­lö­kun­tamme vastaa palve­lujen ja hoidon turval­li­suu­desta, mutta myös sinulla itselläsi potilaana tai läheisenä on tärkeä tehtävä turval­li­suuden edistä­mi­sessä.

  • Varmista, että henki­lö­kun­nalla on sinusta ja tilan­teestasi riittävät tiedot. Jokainen on oman elämänsä asian­tuntija. Siksi on tärkeää, että kerrot henki­lö­kun­nal­lemme tarpeeksi omasta tilan­teestasi. Silloin hoidon tai palvelun suunnittelu sekä toteutus onnis­tuvat kanssasi parhaiten.
  • Kysy epäsel­vistä asioista ja varmista, että ymmärsit oikein saamasi ohjeet ja jatko­suun­ni­telmasi. Kerro ja kysy rohkeasti, jos sinua huolettaa jokin asia tai et ymmär­tänyt annettua ohjausta. Noudata annettuja ohjeita. Pyydä ohjeet tarvit­taessa kirjal­li­sesti. Kysy, mihin voit tarvit­taessa ottaa yhteyttä.
  • Pidä kirjaa siitä, mitä lääkkeitä ja luontais­tuot­teita käytät. Jotta me voimme antaa sinulle mahdol­li­simman turval­lista hoitoa, on tärkeää, että tiedämme lääki­tyksesi ja lääke­ai­neal­ler­giasi. Pidä lääkkeistäsi luetteloa ja luettelo mukanasi. Muista, että lääke­hoitosi koostuu kaikista käyttä­mistäsi lääkkeistä, olivatpa ne lääkärin määräämiä tai aptee­kista ilman reseptiä ostettuja lääkkeitä, vitamiini- tai luontais­tuo­te­val­mis­teita.
  • Tutustu lääkkei­siisi ja käytä niitä ohjeiden mukaan.
  • Lue lääkkeidesi pakkaus­se­losteet ja käytä niitä saamiesi ohjeiden mukaan.
  • Huolehdi käsihy­gie­niasta. Tiedäthän, että suurin osa infek­tioista leviää käsien välityk­sellä? Pese siis kätesi huolel­li­sesti aina WC-käynnin jälkeen, saapuessasi vierai­lulle esimer­kiksi vuodeo­sas­tolle tai vanhusten asumi­syk­sikköön ja ennen ruokailua. Käytä käsihuuh­detta, jos sitä on saata­villa.
  • Anna meille palau­tetta saamastasi palve­lusta, hoidosta tai kohte­lusta. Korjaava palaute auttaa meitä paran­tamaan toimin­taamme, kiitos kannustaa jatkamaan hyvää työtä. Vapaa­muo­toista palau­tetta voit lähettää meille tästä: lähetä palau­tetta. Jos olet tyyty­mätön saamasi palveluun, yritä ensisi­jai­sesti selvittää asia kyseisen yksikön työnte­ki­jöiden tai heidän esimies­tensä kanssa.

Ilmoita vaara­ta­pah­tu­masta

Vaara­ta­pahtuma on tilanne, joka vaarantaa asiakkaan tai potilaan turval­li­suuden ja aiheuttaa tai voi aiheuttaa asiak­kaalle tai potilaalle haittaa.

Jos havaitset omassa tai läheisesi hoidossa vaara­ta­pah­tuman, kannattaa asia ottaa heti puheeksi henki­lö­kunnan kanssa. Voit tehdä vaara­ti­lan­neil­moi­tuksen myös verkossa.