Etusivu Asiakkaan opas Ohjeet Asiakkaan ja potilaan oikeudet Tyyty­mät­tömyys palveluun tai hoitoon

Tyyty­mät­tömyys palveluun tai hoitoon

Jos et ole tyyty­väinen saamaasi palveluun, hoitoon tai kohteluun, yritä ensisi­jai­sesti selvittää asia kyseisen yksikön työnte­ki­jöiden tai heidän esimie­hensä kanssa. Voit myös tehdä muistu­tuksen, kantelun, vaara­ti­lan­neil­moi­tuksen tai vahin­koil­moi­tuksen. Sosiaali- ja potilas­asia­miehet auttavat sinua tarvit­taessa.

Avoin palaute

Voit antaa avointa palau­tetta toimin­nas­tamme palau­te­lo­mak­keella. Jos haluat, että otamme sinuun yhteyttä, jätä yhteys­tietosi palau­te­lo­mak­keelle.

Muistutus

Jos olet tyyty­mätön sosiaali- ja tervey­den­huollon palveluun, hoitoon tai kohteluun, voit tehdä muistu­tuksen. Muistu­tuksen voi tehdä toisen henkilön puolesta myös hänen laillinen edusta­jansa.

Muistu­tuksen voit tehdä verkossa tai Siun soten kirjaamoon toimi­tet­ta­valla muistu­tus­lo­mak­keella.

Sosiaali- tai potilas­asia­mie­heltä saat tarvit­taessa apua muistu­tuksen tekemi­sessä.

Pyrimme antamaan muistu­tukseen vastauksen yhden kuukauden kuluessa. Muistu­tukseen annettuun vastaukseen ei saa hakea muutosta valit­ta­malla.

Kantelu

Sinulla on oikeus tehdä hallin­to­kantelu, jos olet tyyty­mätön sosiaali- tai tervey­den­huol­los­sa­saa­maasi hoitoon tai palveluun. Myös omainen voi tehdä kantelun toisen puolesta. Kahta vuotta vanhem­masta asiasta tehtyä hallin­to­kan­telua ei tutkita, ellei siihen ole erityistä syytä.

Lisätietoja kante­lusta on Aluehal­lin­to­vi­raston, Valviran tai Eduskunnan oikeus­asia­miehen verkko­si­vuilla.

Vaara­ti­lan­neil­moitus

Jos koet, että omassa tai omaisesi hoidossa tai palve­lussa on tapah­tunut virhe tai vaara­ti­lanne, tee vaara­ti­lan­neil­moitus.

Potilas­va­hin­koil­moitus

Potilas­va­kuu­tus­keskus (PVK) huolehtii keski­te­tysti tervey­den­huollon yhtey­dessä aiheu­tu­neista henki­lö­va­hin­goista (hoidosta johtuvat haitat ja virheet) potilas­va­hin­kolain mukai­sesti. Lisätietoja saat potilas­asia­vas­taa­valta tai Potilas­va­kuu­tus­kes­kuksen verkko­si­vuilta.

Lääke­va­hin­koil­moitus

Voit hakea korvausta lääke­va­hin­ko­va­kuu­tuk­sesta, jos lääke on aiheut­tanut sinulle yllät­tävän haitta­vai­ku­tuksen. Korvaus­kä­sittely aloitetaan täyttä­mällä vahin­koil­moi­tus­lomake ja lähet­tä­mällä se postitse Suomen Keski­näi­selle Lääke­va­hin­ko­va­kuu­tus­yh­tiölle. Lue lisää Suomen Keski­näisen Lääke­va­hin­ko­va­kuu­tus­yhtiön verkko­si­vuilta.

Vahin­gon­kor­vauksen hakeminen esine­va­hin­goissa

Hyvin­voin­tialue on vahin­gon­kor­vauslain 3. luvun mukai­sessa korvaus­vas­tuussa, jos sen työntekijä aiheuttaa virheellään tai laimin­lyön­nillään esine­va­hinkoa asiak­kaalle tai potilaalle. Edelly­tyksenä on, että virheel­li­sellä teolla tai laimin­lyön­nillä ja omaisuuden vahin­goit­tu­mi­sella tai katoa­mi­sella on syy-yhteys. Voit tehdä vahin­gon­kor­vaus­ha­ke­muksen sähköisen asioin­ti­pal­velun kautta tai vahin­gon­kor­vaus­lo­mak­keella, joka toimi­tetaan Siun soten kirjaamoon.

Yhteys­tiedot

Kirjaamon postio­soite:

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue — Siun sote
Kirjaamo
Tikka­mäentie 16
80210 Joensuu