Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (miunpalvelut.fi)
Ilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, joka on huolestunut toisen henkilön elämäntilanteesta tai omasta elämäntilanteestaan.
Yhteystiedot
Avoinna
Puhelinnumerot
Asiointi
Jos olet huolissasi ihmisestä, joka ei mielestäsi pysty vastaamaan huolenpidostaan, terveydestään tai turvallisuudestaan, voit tehdä ilmoituksen asiasta.
Huoli henkilön hyvinvoinnista voi herätä, jos ihminen ei itse kykene hankkimaan apua tai ymmärrä avun tarvettaan. Huolta voi aiheuttaa esimerkiksi ikäihmisen kotona pärjääminen, yksin asuvan aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai lapsen olosuhteet.
Ilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, joka on huolestunut toisen henkilön elämäntilanteesta. Voit myös ottaa yhteyttä sosiaalihuoltoon omasta tai perheesi tilanteesta, jos esimerkiksi arki tuntuu kuormittavalta, kaipaat tukea etkä tiedä kenen ammattilaisen puoleen voisit kääntyä. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat avun tarpeen ja millaista apua henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Yhteistyön helpottamiseksi on hyvä kertoa huolen kohteena olevalle henkilölle huolestaan ja aikomuksestaan olla asiasta yhteydessä viranomaisiin. Ilmoitukseen on hyvä täyttää kaikki tiedossa olevat yhteystiedot asianosaisesta, kuten nimi, osoite, syntymäaika ja puhelinnumero.
Ilmoituksen perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset ottavat yhteyttä huolen kohteena olevaan henkilöön ja selvittävät hänen tilannettaan ja palvelutarvettaan. Huolen kohteena olevalla on oikeus kieltäytyä palvelutarpeen arvioinnista ja avun vastaanottamisesta. Ilmoituksen tekijälle ei voida ilman asianomaisen suostumusta antaa tietoja asian etenemisestä.
Kiireellisissä tilanteissa soita hätänumeroon 112 (välitön henkeä ja terveyttä uhkaava tilanne) tai sosiaali- ja kriisipäivystykseen, puhelin 013 330 9002, joka palvelee ympäri vuorokauden.
Siun sote vastaanottaa Pohjois-Karjalan alueella asuvia koskevat ilmoitukset. Muiden kuntien asukkaita koskevat ilmoitukset tulee tehdä huolen kohteena olevan henkilön omaan asuinkuntaan.
Huoli henkilön hyvinvoinnista voi herätä, jos ihminen ei itse kykene hankkimaan apua tai ymmärrä avun tarvettaan. Huolta voi aiheuttaa esimerkiksi ikäihmisen kotona pärjääminen, yksin asuvan aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai lapsen olosuhteet.
Ilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, joka on huolestunut toisen henkilön elämäntilanteesta. Voit myös ottaa yhteyttä sosiaalihuoltoon omasta tai perheesi tilanteesta, jos esimerkiksi arki tuntuu kuormittavalta, kaipaat tukea etkä tiedä kenen ammattilaisen puoleen voisit kääntyä. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat avun tarpeen ja millaista apua henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Yhteistyön helpottamiseksi on hyvä kertoa huolen kohteena olevalle henkilölle huolestaan ja aikomuksestaan olla asiasta yhteydessä viranomaisiin. Ilmoitukseen on hyvä täyttää kaikki tiedossa olevat yhteystiedot asianosaisesta, kuten nimi, osoite, syntymäaika ja puhelinnumero.
Ilmoituksen perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset ottavat yhteyttä huolen kohteena olevaan henkilöön ja selvittävät hänen tilannettaan ja palvelutarvettaan. Huolen kohteena olevalla on oikeus kieltäytyä palvelutarpeen arvioinnista ja avun vastaanottamisesta. Ilmoituksen tekijälle ei voida ilman asianomaisen suostumusta antaa tietoja asian etenemisestä.
Kiireellisissä tilanteissa soita hätänumeroon 112 (välitön henkeä ja terveyttä uhkaava tilanne) tai sosiaali- ja kriisipäivystykseen, puhelin 013 330 9002, joka palvelee ympäri vuorokauden.
Siun sote vastaanottaa Pohjois-Karjalan alueella asuvia koskevat ilmoitukset. Muiden kuntien asukkaita koskevat ilmoitukset tulee tehdä huolen kohteena olevan henkilön omaan asuinkuntaan.