Maksu­vai­keudet

Voit pyytää laskun eräpäivän siirtä­mistä, maksun alenta­mista tai perimättä jättä­mistä.

Tarvit­setko maksuaikaa laskuun?

Jos tarvitset lisää maksuaikaa saamaasi asiakas­mak­su­laskuun, voit pyytää laskun eräpäivän siirtä­mistä. Ota yhteyttä joko laskussa näkyvään puhelin­nu­meroon tai asiakas­mak­su­pal­ve­luiden puhelin­pal­veluun.

Maksun alenta­minen ja perimättä jättä­minen

Jos sinulla on talou­del­lisia vaikeuksia selvitä asiakas­mak­sujen maksa­mi­sesta, voit hakea sosiaa­li­huollon palve­lusta määrätyn maksun ja tervey­den­huollon palve­luista henkilön maksu­kyvyn mukaan määrätyn maksun alenta­mista tai perimättä jättä­mistä.

Rajaukset maksua­len­nuksiin ja ‑vapau­tuksiin

Maksun­alen­nusta ei myönnetä:

  • lyhytai­kaisen laitos­hoidon maksuista
  • erikois­sai­raan­hoidon potilas­mak­suista (keskus­sai­raalan laskut)
  • avoter­vey­den­huollon potilas­maksut (terveys­kes­kus­käyntien ja hammas­huollon laskut).

Pitkä­ai­kaisen hoidon (esim. pitkä­ai­kainen laitos­hoito, perhe­hoito ja asumis­palvelu tai säännöl­linen kotihoito) tulos­i­don­naisia asiakas­maksuja koskee rajaus:

  • Jos tiliot­teellasi on saldoa yli 3500 euroa, ei harkin­nal­lisia kustan­nuksia hyväksytä eikä pitkä­ai­kais­hoidon tulos­i­don­naista asiakas­maksua alenneta, ellei ole erityisiä perus­teita hyväksyä hakemusta.

Toimi näin

Voit hakea maksua­len­nusta tai ‑vapau­tusta joko Miunpalvelut.fi-verkkopalvelussa tai vapaa­muo­toi­sella hakemuk­sella tai hakemus­lo­mak­keella.

Jos teet vapaa­muo­toisen hakemuksen, kerro omin sanoin, miksi haet maksua­len­nusta tai vapau­tusta maksusta.

Liitä hakemukseen tarvit­tavat liitteet ja tositteet.

Hakemuksen liitteet

Hakemuksen liitteeksi tarvitaan tositteet hakijalta sekä samassa talou­dessa asuvalta avio- tai avopuo­li­solta. Jos liitteet puuttuvat, joudutaan hakemuk­sesta tekemään kielteinen päätös.

Maksua­lennus- tai poisto­ha­ke­mukseen tulee liittää seuraavat välttä­mät­tömät tositteet tai tiedot:

  • Pankki­ti­liotteet viimeisen kahden kuukauden ajalta kaikilta tileiltä, myös S‑pankin ja Tapiolan tileistä. Alle 18-vuotiaiden osalta myös vanhempien tiliotteet.
  • Tositteet kuluista, joiden vuoksi maksua­len­nusta haetaan. Esimer­kiksi kuitit tai laskut asumis­ku­luista ja muista kuin Siun soten tervey­den­huol­to­kus­tan­nuk­sista. Lääke­ku­luista mieluiten apteekin kooste resep­tios­toista vuoden ajalta. Liitteistä tulee näkyä, miltä ajalta tosite on.
  • Siun soten perimistä maksuista ei tarvitse toimittaa lasku­ko­pioita, koska hakemuksen käsit­telijä näkee ne lasku­tus­jär­jes­tel­mästä.

Tarvit­taessa toimi­tet­tavat liitteet

Seuraavat liitteet/tiedot hakemuksen käsit­telijä voi suostu­muksesi perus­teella saada viran­omai­silta. Liitteitä ei tarvitse myöskään toimittaa, jos olet jo toimit­tanut ne aiemmin maksun määrää­mistä varten eikä tiedoissa ole muutoksia:

  • Verotus­päätös ja esitäy­tetty veroil­moitus viimeksi toimi­te­tusta verotuk­sesta.
  • Tulotiedot, esim. eläke­päätös, palkka­las­kelma, opinto­tu­ki­päätös.
  • Tarvit­taessa muut selvi­tykset, esimer­kiksi toimeen­tu­lo­tu­ki­pää­tökset, jos olet saanut toimeen­tu­lo­tukea.
  • Edunval­von­ta­määräys, edunval­von­ta­val­tuutus tai yksilöity valta­kirja asiakas­mak­suihin liittyvien asioiden hoita­miseen hakijan puolesta.

Asiakas­mak­su­pal­velut pyytää tarvit­taessa sosiaa­li­työn­te­kijän lausunnon maksun alenta­mista tai maksu­va­pau­tusta varten ja/tai lisätietoja sinulta.

Hakemusten toimit­ta­minen

Jos teet vapaa­muo­toisen hakemuksen tai käytät hakemus­lo­ma­ketta, lähetä hakemus liitteineen asiakas­mak­su­pal­ve­luihin. Omais­hoidon asiakas­maksuja koskevat hakemukset liitteineen toimi­tetaan omais- ja perhe­hoi­to­keskus Onneliin.

Postio­soitteet:

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote
Asiakas­mak­su­pal­velut, asiakas­mak­su­keskus
Tikka­mäentie 16, talo 7, 6. krs
80210 Joensuu

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote
Omais- ja perhe­hoi­to­keskus Onneli
Tikka­mäentie 16, talo 7/1.krs,
80210 Joensuu

Yhteys­tiedot lisätietoja varten

Omais­hoidon lakisää­teisten vapaa­vuo­ro­kausien asiakas­maksut

  • Puh. 013 330 2892, soittoajat ma-pe klo 9–15.

Pitkä­ai­kaisen asumis­pal­velun asiakas­maksut ja pitkä­ai­kaisen asumis­pal­velun palve­luse­telit

  • Puh. 013 330 9031, soittoajat ma klo 9–14 ja ti–to 9–12.

Pitkä­ai­kaisen laitos­hoidon ja perhe­hoidon asiakas­maksut

  • Puh. 013 330 9033, soittoajat ma klo 9–14 ja ti–to 9–12.

Säännöl­lisen kotihoidon asiakas­maksut ja kotiin annet­tavien tukipal­ve­lujen asiakas­maksut

  • Puh. 013 330 9032, soittoajat ma klo 9–14 ja ti–to 9–12.

Vammais­pal­ve­lujen ja kehitys­vam­ma­huollon asiakas­maksut

  • Puh. 013 330 6618 ja 013 330 9031, soittoajat ma klo 9–14 ja ti–to 9–12.

Muut asiakas­maksut

  • asiakas­mak­su­pal­ve­lujen puhelin­palvelu puh. 013 330 9030, soittoajat ma klo 9–14 ja ti–to 9–12.