Maksuvaikeudet
Voit pyytää laskun eräpäivän siirtämistä, maksun alentamista tai perimättä jättämistä.

Tarvitsetko maksuaikaa laskuun?
Jos tarvitset lisää maksuaikaa saamaasi asiakasmaksulaskuun, voit pyytää laskun eräpäivän siirtämistä. Ota yhteyttä joko laskussa näkyvään puhelinnumeroon tai asiakasmaksupalveluiden puhelinpalveluun.
Maksun alentaminen ja perimättä jättäminen
Jos sinulla on taloudellisia vaikeuksia selvitä asiakasmaksujen maksamisesta, voit hakea sosiaalihuollon palvelusta määrätyn maksun ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätyn maksun alentamista tai perimättä jättämistä.
Rajaukset maksualennuksiin ja ‑vapautuksiin
Maksunalennusta ei myönnetä:
- lyhytaikaisen laitoshoidon maksuista
- erikoissairaanhoidon potilasmaksuista (keskussairaalan laskut)
- avoterveydenhuollon potilasmaksut (terveyskeskuskäyntien ja hammashuollon laskut).
Pitkäaikaisen hoidon (esim. pitkäaikainen laitoshoito, perhehoito ja asumispalvelu tai säännöllinen kotihoito) tulosidonnaisia asiakasmaksuja koskee rajaus:
- Jos tiliotteellasi on saldoa yli 3500 euroa, ei harkinnallisia kustannuksia hyväksytä eikä pitkäaikaishoidon tulosidonnaista asiakasmaksua alenneta, ellei ole erityisiä perusteita hyväksyä hakemusta.
Toimi näin
Voit hakea maksualennusta tai ‑vapautusta joko Miunpalvelut.fi-verkkopalvelussa tai vapaamuotoisella hakemuksella tai hakemuslomakkeella.
Jos teet vapaamuotoisen hakemuksen, kerro omin sanoin, miksi haet maksualennusta tai vapautusta maksusta.
Liitä hakemukseen tarvittavat liitteet ja tositteet.
Hakemuksen liitteet
Hakemuksen liitteeksi tarvitaan tositteet hakijalta sekä samassa taloudessa asuvalta avio- tai avopuolisolta. Jos liitteet puuttuvat, joudutaan hakemuksesta tekemään kielteinen päätös.
Maksualennus- tai poistohakemukseen tulee liittää seuraavat välttämättömät tositteet tai tiedot:
- Pankkitiliotteet viimeisen kahden kuukauden ajalta kaikilta tileiltä, myös S‑pankin ja Tapiolan tileistä. Alle 18-vuotiaiden osalta myös vanhempien tiliotteet.
- Tositteet kuluista, joiden vuoksi maksualennusta haetaan. Esimerkiksi kuitit tai laskut asumiskuluista ja muista kuin Siun soten terveydenhuoltokustannuksista. Lääkekuluista mieluiten apteekin kooste reseptiostoista vuoden ajalta. Liitteistä tulee näkyä, miltä ajalta tosite on.
- Siun soten perimistä maksuista ei tarvitse toimittaa laskukopioita, koska hakemuksen käsittelijä näkee ne laskutusjärjestelmästä.
Tarvittaessa toimitettavat liitteet
Seuraavat liitteet/tiedot hakemuksen käsittelijä voi suostumuksesi perusteella saada viranomaisilta. Liitteitä ei tarvitse myöskään toimittaa, jos olet jo toimittanut ne aiemmin maksun määräämistä varten eikä tiedoissa ole muutoksia:
- Verotuspäätös ja esitäytetty veroilmoitus viimeksi toimitetusta verotuksesta.
- Tulotiedot, esim. eläkepäätös, palkkalaskelma, opintotukipäätös.
- Tarvittaessa muut selvitykset, esimerkiksi toimeentulotukipäätökset, jos olet saanut toimeentulotukea.
- Edunvalvontamääräys, edunvalvontavaltuutus tai yksilöity valtakirja asiakasmaksuihin liittyvien asioiden hoitamiseen hakijan puolesta.
Asiakasmaksupalvelut pyytää tarvittaessa sosiaalityöntekijän lausunnon maksun alentamista tai maksuvapautusta varten ja/tai lisätietoja sinulta.
Hakemusten toimittaminen
Jos teet vapaamuotoisen hakemuksen tai käytät hakemuslomaketta, lähetä hakemus liitteineen asiakasmaksupalveluihin. Omaishoidon asiakasmaksuja koskevat hakemukset liitteineen toimitetaan omais- ja perhehoitokeskus Onneliin.
Postiosoitteet:
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote
Asiakasmaksupalvelut, asiakasmaksukeskus
Tikkamäentie 16, talo 7, 6. krs
80210 Joensuu
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote
Omais- ja perhehoitokeskus Onneli
Tikkamäentie 16, talo 7/1.krs,
80210 Joensuu
Yhteystiedot lisätietoja varten
Omaishoidon lakisääteisten vapaavuorokausien asiakasmaksut
- Puh. 013 330 2892, soittoajat ma-pe klo 9–15.
Pitkäaikaisen asumispalvelun asiakasmaksut ja pitkäaikaisen asumispalvelun palvelusetelit
- Puh. 013 330 9031, soittoajat ma klo 9–14 ja ti–to 9–12.
Pitkäaikaisen laitoshoidon ja perhehoidon asiakasmaksut
- Puh. 013 330 9033, soittoajat ma klo 9–14 ja ti–to 9–12.
Säännöllisen kotihoidon asiakasmaksut ja kotiin annettavien tukipalvelujen asiakasmaksut
- Puh. 013 330 9032, soittoajat ma klo 9–14 ja ti–to 9–12.
Vammaispalvelujen ja kehitysvammahuollon asiakasmaksut
- Puh. 013 330 6618 ja 013 330 9031, soittoajat ma klo 9–14 ja ti–to 9–12.
Muut asiakasmaksut
- asiakasmaksupalvelujen puhelinpalvelu puh. 013 330 9030, soittoajat ma klo 9–14 ja ti–to 9–12.