Kiireelliset ja päivystykselliset asiat
Päivystysapu numerossa 116117 on kansallinen ohjaus- ja neuvontapalvelu, jonka tarkoituksena on antaa ohjeita akuuteissa terveyspulmissa. Soittaessasi Pohjois-Karjalan alueelta puhelusi ohjautuu Siun soten Päivystysapuun. Puhelimessa laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö arvioi tilanteesi, antaa kotihoito-ohjeistusta ja tarvittaessa ohjaa sinut hakeutumaan Yhteispäivystykseen tai muuhun terveydenhuollon yksikköön asian kiireellisyyden mukaan.
Yhteydenotot oikeaan paikkaan
Kesäkauden alettua 116117-numeroon on tullut paljon kiireettömiä asioita, kuten ajanvarausta, reseptin uusintaa tai hoitotasapainossa olevia pitkäaikaissairauksia koskevia puheluita. Tämä valitettavasti kuormittaa 116117-linjoja ja viivästyttää kiireellisten puheluiden käsittelyä. Kiireettömissä asioissa tulisi aina kääntyä oman terveysaseman tai muun hoitavan tahon puoleen. Myös näissä on takaisinsoittopalvelu.
Kannattaa myös tutustua Siun soten uusiin digitaalisiin palveluihin, joiden kautta saat nopeasti ja kätevästi yhteyden ammattilaiseen terveys‑, hyvinvointi- ja arjen huoliin liittyvissä asioissa virka-aikoina.
Jätä takaisinsoittopyyntö
Soitettaessa päivystysavun numeroon 116117 on tärkeää muistaa takaisinsoittopyynnön mahdollisuus. Useat soittoyritykset samalta soittajalta ruuhkauttavat turhaan linjoja. Takaisinsoittopyynnön voi jättää, kun kuuntelee nauhoitteen rauhassa loppuun ja toimii nauhoitteen ohjeiden mukaan. Takaisinsoittopyyntöihin vastataan tällä hetkellä keskimäärin 20–30 min kuluessa, mutta ruuhka-aikoina takaisinsoittoa voi joutua odottamaan hieman pidempään.