Päivys­tysapu 116 117 palvelee kiireel­li­sissä asioissa — muistathan jättää takai­sin­soit­to­pyynnön

Kiireel­liset ja päivys­tyk­sel­liset asiat

Päivys­tysapu numerossa 116117 on kansal­linen ohjaus- ja neuvon­ta­palvelu, jonka tarkoi­tuksena on antaa ohjeita akuuteissa terveys­pul­missa. Soittaessasi Pohjois-Karjalan alueelta puhelusi ohjautuu Siun soten Päivys­tys­apuun. Puheli­messa laillis­tettu tervey­den­huollon ammat­ti­henkilö arvioi tilan­teesi, antaa kotihoito-ohjeis­tusta ja tarvit­taessa ohjaa sinut hakeu­tumaan Yhteis­päi­vys­tykseen tai muuhun tervey­den­huollon yksikköön asian kiireel­li­syyden mukaan.

Yhtey­de­notot oikeaan paikkaan

Kesäkauden alettua 116117-numeroon on tullut paljon kiireet­tömiä asioita, kuten ajanva­rausta, reseptin uusintaa tai hoito­ta­sa­pai­nossa olevia pitkä­ai­kais­sai­rauksia koskevia puheluita. Tämä valitet­ta­vasti kuormittaa 116117-linjoja ja viiväs­tyttää kiireel­listen puheluiden käsit­telyä. Kiireet­tö­missä asioissa tulisi aina kääntyä oman terveys­a­seman tai muun hoitavan tahon puoleen. Myös näissä on takai­sin­soit­to­palvelu. 

Kannattaa myös tutustua Siun soten uusiin digitaa­lisiin palve­luihin, joiden kautta saat nopeasti ja kätevästi yhteyden ammat­ti­laiseen terveys‑, hyvin­vointi- ja arjen huoliin liitty­vissä asioissa virka-aikoina. 

Jätä takai­sin­soit­to­pyyntö

Soitet­taessa päivys­ty­savun numeroon 116117 on tärkeää muistaa takai­sin­soit­to­pyynnön mahdol­lisuus. Useat soitto­y­ri­tykset samalta soitta­jalta ruuhkaut­tavat turhaan linjoja. Takai­sin­soit­to­pyynnön voi jättää, kun kuuntelee nauhoitteen rauhassa loppuun ja toimii nauhoitteen ohjeiden mukaan. Takai­sin­soit­to­pyyn­töihin vastataan tällä hetkellä keski­määrin 20–30 min kuluessa, mutta ruuhka-aikoina takai­sin­soittoa voi joutua odottamaan hieman pidempään.