Etusivu Tietoa meistä Toiminta Asiakir­ja­jul­kisuus

Asiakir­ja­jul­kisuus

Asiakir­ja­jul­ki­suus­kuvaus helpottaa tieto­pyyn­töjen tekemistä hyvin­voin­tia­lu­eelle.

Tämä on julkisen hallinnon tiedon­hal­lin­nasta annetun lain (906/2019) 28 §:n mukainen asiakir­ja­jul­ki­suus­kuvaus, jonka tarkoi­tuksena on helpottaa tieto­pyyn­töjen tekemi­sessä Siun sotelle.

Jokai­sella on oikeus saada tietoa viran­omaisen asiakir­jasta, joka on julkinen (621/1999, 8§). Asiakirjat voivat kuitenkin sisältää myös salassa pidet­tävää tietoa. Salas­sa­pi­dolle on aina jokin julki­suus­laista tai muusta laista tuleva peruste. Asian­osai­sella on lisäksi oikeus saada tietoa itseään koske­vista asioista.

Tieto­pyyn­töjen toimit­ta­minen ja käsittely

Siun sotelle osoitetun tieto­pyynnön voi osoittaa kirjaamoon. Kirjaamo rekis­teröi tieto­pyynnön ja toimittaa sen viivy­tyk­settä käsit­telyyn oikealle taholle. Tarvit­taessa autamme yksilöimään asiakirjan, johon tieto­pyyntö kohdistuu. Jos Siun sote vastaa­nottaa tieto­pyynnön, joka kuuluu toisen viran­omaisen toimialaan, se siirretään hallin­tolain (434/2003) 21 §:n nojalla kysei­sessä asiassa toimi­val­tai­selle viran­omai­selle.

Julkiseen asiakirjaan kohdis­tuvaa pyyntöä ei tarvitse perus­tella ja sen voi tehdä anonyy­misti. Jos tieto­pyyntösi koskee salassa pidet­tävää asiakirjaa tai asiakirjoja, joista tieto voidaan luovuttaa vain tietyin edelly­tyksin, sinun on ilmoi­tettava myös tietojen käyttö­tar­koitus ja pystyttävä toden­tamaan henki­löl­li­syytesi.

Tieto julki­sesta asiakir­jasta annetaan viimeistään kahden viikon kuluessa tieto­pyynnön tekemi­sestä. Jos tiedon antaminen vaatii tavan­omaista suuremman työmäärän, tieto annetaan viimeistään kuukauden kuluessa tieto­pyynnön tekemi­sestä. Jos tiedon antaminen edellyttää erityis­toi­men­pi­teitä, siitä voidaan julki­suuslain 34 §:n nojalla periä tuote­hin­naston mukainen maksu.

Jos tieto­pyynnön mukaisia tietoja ei voida luovuttaa, viran­omaisen on aina perus­teltava kieltäy­ty­minen tiedon antami­sesta ja kerrottava se lainkohta, jonka perus­teella tieto on salassa pidettävä tai ei-julkinen. Pyynnön esittä­jälle on tarvit­taessa annettava kieltäy­ty­mi­sestä valitus­kel­poinen päätös.

HUOM! Jos haluat asiakirjan kopion omista asiakas- ja potilas­tie­doista, katso ohjeet sivulta: Asiakir­jojen kopiot — siunsote.fi.

Kirjaamon yhteys­tiedot

Sähkö­posti: kirjaamo(at)siunsote.fi

Puhelin: 013 330 8285 (puhelin­palvelu avoinna ti, ke ja to 10–14.30)

Postio­soite: Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote, Kirjaamo, Tikka­mäentie 16, 80210 Joensuu

Tieto­pyynnön voi toimittaa kirjaamoon myös Suomi.fi Viestit ‑palve­lussa. Palvelu on tarkoi­tettu viran­omais­vies­tintään ja edellyttää vahvaa tunnis­tau­tu­mista.

Asiare­kisteri

Siun sote ylläpitää asiare­kis­teriä vireille pannuista asioista, niiden käsit­te­ly­vai­heista ja niihin liitty­vistä asiakir­joista.

Pääasial­li­sesti Siun soten asiare­kis­terin muodos­tavat asian­hal­lin­ta­jär­jes­telmä, asiakas- ja potilas­tie­to­jär­jes­telmät sekä ympäris­tö­ter­vey­den­huollon toimin­na­nohjaus- ja asian­hal­lin­ta­jär­jes­telmä. Asiare­kis­teriin kuuluvia tietoja on myös sopimus- ja kilpai­lu­tus­jär­jes­tel­missä, raken­nut­ta­misen hallinnan järjes­tel­mässä, rekry­tointi- ja henki­lös­tö­hal­linnon järjes­tel­missä sekä sähköi­sessä arkis­tossa.

Tieto­va­rannot

Tieto­va­ran­nolla tarkoi­tetaan Siun sote tehtävien hoidossa tai muussa toimin­nassa syntyvien tietoai­neis­tojen kokonai­suutta. Kustakin tieto­va­ran­nosta on kuvattu keskeiset tieto­ko­ko­nai­suudet tieto­va­ran­nossa, tieto­jär­jes­telmät, joissa tieto­va­rantoon sisäl­tyvää tietoa pääasiassa käsitellään, sekä esimerkkejä hakute­ki­jöistä, joilla tieto­va­ran­nosta voidaan hakea tietoa.