Etusivu Tietoa meistä Toiminta Palve­lustra­tegia ja palve­lu­verkko

Palve­lustra­tegia ja palve­lu­verkko

Palve­lustra­tegia kertoo, miten sosiaali- ja terveys­pal­velut Pohjois-Karja­lassa halutaan järjestää.

Palve­lustra­tegia ja palve­lu­verk­ko­suun­ni­telma hyväk­syttiin alueval­tuus­tossa 9.10.2024.

Alueel­liset järjes­tä­mis­suun­ni­telmat

Järjes­tä­mis­suun­ni­tel­missa kuvataan palve­lu­tar­jonnan tavoi­tetaso sote-keskuk­sissa, ‑asemilla ja ‑palve­lu­pis­teissä. Sote-keskus vastaa palve­luista alueellaan. Järjes­tä­mis­suun­ni­telmat hyväk­syttiin aluehal­li­tuk­sessa 18.12.2024 ja suunni­telmien toimeenpano alkaa vaiheittain vuoden 2025 alusta alkaen.

Mistä on kyse?

Palve­lustra­tegia ja palve­lu­verk­ko­suun­ni­telma ohjaavat hyvin­voin­tia­lueen toimintaa pitkälle tulevai­suuteen. Palve­lustra­tegia on laadittu 15 vuoden ajalle eli pitkälle 2030-luvun lopulle saakka.

Palve­lustra­te­giassa määri­tetään miten sosiaali- ja terveys­pal­veluja järjes­tetään Pohjois-Karja­lassa.

Palve­lu­verk­ko­suun­ni­tel­massa määri­tellään, missä sosiaali- ja terveys­kes­kukset, ‑asemat ja palve­lu­pisteet sijait­sevat.

  • Toimi­paikkoja on todel­li­suu­dessa paljon enemmän kuin palve­lu­verk­ko­suun­ni­tel­massa on mainittu: Siun sotella on myös pelas­tus­a­semia, asumis­pal­ve­lujen toimi­paikkoja ja kuntout­tavan työtoi­minnan sekä päivä- ja työtoi­minnan toimi­paikkoja.
  • Kotiin vietävät palvelut eivät palve­lu­verk­ko­suun­ni­telman kartalla näy: muun muassa kotihoito ja kotisai­raan­hoito tuodaan jatkos­sakin asukkaiden omaan kotiin.

Palve­lustra­tegia ja palve­lu­verk­ko­suun­ni­telma ovat osa Siun soten strate­gia­ko­ko­nai­suutta. Tähän kokonai­suuteen kuuluu myös pelas­tus­toimen ja ensihoidon palve­lu­ta­so­pää­tökset.

Oikeaan palveluun, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa

Palve­lustra­te­gialla toteu­tetaan palve­lu­lu­paus­tamme ja varmis­tetaan, että asiakas pääsee oikeaan palveluun, oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.

Palve­lustra­tegian keskeinen asia on toimiva ja monika­na­vainen asiakas­ohjaus. Asiakas voi ottaa yhteyttä hänelle sopivim­malla tavalla, asiakkaan tarpeet selvi­tetään heti ja varmis­tetaan, että asiakas saa tarpeensa mukaista apua ja palvelua.

Lisäksi huomioidaan pitkä­ai­kais­asiakkaat ja varmis­tetaan hoidon jatkuvuus.

(teksti jatkuu kuvan jälkeen)

Siun soten monikanavaiseen palvelukonseptiin kuuluvat asiakasohjaus toimipisteissä, puhelinpalveluissa ja chatissa, verkkopalveluissa sekä mobiilisovelluksessa. Asiakkaan tarvitsema palvelu voidaan toteuttaa eri puolilla maakuntaa sijaitsevissa toimipisteissä, maakunnallisesti tai alueellisesti keskitettyinä palveluina, kotikäynteinä tai etäyhteydellä. Pitkäaikaisasiakkaiden palvelupolku suunnitellaan yksilöllisten tarpeiden mukaisesti.
Palve­lu­kon­septi. Toimiva ja monika­na­vainen asiakas­ohjaus helpot­tavat yhtey­den­saantia ja asiakas ohjataan hänen tarpeitaan vastaavaan palveluun.

Palvelut ovat tarjolla kaikille, toteut­ta­mistapa voi vaihdella

Valmis­telua on ohjannut ajatus siitä, että palve­lu­verkko vastaa pohjois­kar­ja­laisten palve­lu­tar­vetta. Sama palvelu voi olla tarjolla toisaalla toimi­pai­kassa, toisaalla kotiin vietävänä palveluna ja toisaalla digitaa­lisena palveluna.

Palveluja tuotetaan eri tavoin siten, että otetaan huomioon asiakkaan tarve ja kyky käyttää erilaisia palve­lu­muotoja. Palve­lu­verkko on monika­na­vainen, yhden­ver­tainen ja dynaa­minen:

  • Meillä on olemassa erilaisia tapoja tuottaa sama palvelu. Monika­na­vainen palve­lu­verk­komme koostuu digitaa­li­sista palve­luista, kotiin annet­ta­vista palve­luista, eri puolilla maakuntaa sijait­se­vissa toimi­pai­koissa annet­ta­vista palve­luista sekä keski­te­tysti hyvin­voin­tia­lu­eella tai Itä-Suomen yhteis­toi­minta-alueella annet­ta­vista palve­luista.
  • Jokai­sessa kunnassa on jatkos­sakin joko sote-keskus tai sote-asema. Palve­lu­pisteet täyden­tävät lähipal­veluja.
  • Palve­lumme eivät ole saman­laiset kaikkialla, mutta niillä alueilla, joissa väestön palve­lu­tarve on saman­lainen, palvelut ovat saman­laiset ja niitä tehdään saman­lai­sella konsep­tilla.
  • Palve­lujen tuotta­mis­tavan valintaa ohjaavat kriteerit, joiden perus­teella alueen palvelut muuttuvat, kun väestön palve­lu­tarve muuttuu.
Monikanavaiseen palveluverkkoon kuuluvat digitaaliset palvelut ja etäpalvelut, kotiin annettavat palvelut, sote-keskuksissa, -asemilla ja muissa palvelupisteissä annettavat palvelut, hyvinvointialueella keskitetysti annettavat palvelut ja Itä-Suomen alueella yhteisesti annettavat palvelut.
Monika­na­vainen palve­lu­verk­komme.