Uutta tekno­logiaa käyttöön moniam­ma­til­li­sesti

Mikä yhdistää kommu­ni­kaatio-ohjaaja Jose Ruuskasta, muutos­val­mentaja Irmeli Kettusta, projek­ti­asian­tuntija Ira Toropaista ja osaamisen kehit­tä­misen suunnit­telija Ville Tahva­naista?

Moniam­ma­til­linen tiimi kokoontui Kontio­lahden sotea­se­malle uuden lasten toimin­ta­te­rapian etäyh­teys­laitteen testaukseen helmi­kuussa. Kyseessä on uusi tekno­logia ja linjojen toisessa päässä on toimin­ta­te­ra­peutteja ympäri Siun sotea.

Uusia innova­tii­visia ratkaisuja

”Ira kysyi syksyllä 2024, millaista opetus­tek­no­logiaa Siun sotessa on. Yhtey­denotto tuli hyvään aikaan, sillä vuoden 2025 alusta Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue — Siun sote aloitti yhteistyön Riverian, Karelian ja Joensuun kaupungin kanssa INNO-hankkeessa, jossa luodaan erilaisia innova­tii­visia palveluja, tuote- ja koulu­tus­rat­kaisuja. Etänä tehtävä lasten toimin­ta­te­rapia ja siihen liittyvät tekno­lo­giset ratkaisut sopivat hankkeeseen hyvin,” kertoo osaamisen kehit­tä­misen suunnit­telija Ville Tahva­nainen yhteistyön taustoista.

Ville on suhteel­lisen tuore siunso­te­lainen. Hänen taustansa ovat Itä-Suomen yliopiston opetta­jan­kou­lu­tuksen opetus‑, tutkimus- ja hanke­työssä koskien muun muassa opetus­tek­no­logiaa ja digitaa­lista oppimista.

”Tekemämme yhteistyö on ollut hyvää, win-win kaikin puolin. Mietimme ja kokei­lemme erilaisia tekno­lo­gisia ratkaisuja nimenomaan sekä työnte­kijän osaamisen että asiakasraja-pinnan kautta. Tarkoitus on oikeasti monipuo­listaa työn toteut­ta­misen ja palvelun tarjoa­misen tapoja, jousta­vuutta ja talou­del­li­suutta. Ja tietenkin asiakas­nä­kö­kulma on aina kehityk­sessä mukana. Asiakkaan ei aina tarvitse lähteä toiselle puolelle maakuntaan saamaan esimer­kiksi tässä tapauk­sessa lasten toimin­ta­te­rapiaa,” toteaa projek­ti­asian­tuntija Ira Toropainen.

Hän muistuttaa, että myös ammat­ti­laisten ja organi­saation saama hyöty uudesta tekno­lo­giasta on merkittävä. ”Ei tarvitse ajella pitkiä siirtymiä asiak­kaiden luokse, vaan saadaan tehos­tettua käytettyä työaikaa.”

Osa Siun soten digitaa­lista palve­lua­lustaa

Uudet tekno­lo­giset ratkaisut ovat osa Siun soten digitaa­lista palve­lua­lustaa. Se tarjoaa Siun soten ammat­ti­lai­sille ja asiak­kaille monipuo­liset välineet digitaa­liseen asiointiin kuten reaaliai­kainen chat, etävas­taa­notot, kyselyt ja lomakkeet sekä digipolut.

Uusi palve­lua­lusta mahdol­listaa monen­laista toimintaa. Lasten toimin­ta­te­rapia on moniu­lot­teista ja fyysistä. Kameroita ja kuvakulmia pitää olla useita ja äänen­laadun pitää olla hyvä.

”Ollaan jo kalkki­vii­voilla tekno­logian testauk­sessa. Uuden monika­me­ra­laitteen avulla etäosal­listuja eli tässä tapauk­sessa toimin­ta­te­ra­peutti pystyy näkemään non-verbaa­lisen toiminnan laaja-alaisemmin ja saa toden­tun­tui­semman osallis­tu­misen tunteen. Tämä voisi toimia myös esimer­kiksi erilai­sissa simulaa­tioi­ti­lan­teissa kuten elvytys­har­joi­tuk­sissa. Silloin monika­me­ra­toi­minnon avulla pystyy näkemään kaikkien harjoi­tuksiin osallis­tuvien toiminnan ja seuraamaan sitä aktii­vi­sesti. Vastaa­van­laisen tekno­logian käyttö on mahdol­lista monistaa erilaisiin toimin­toihin,” kuvailee Ville Tahva­nainen mahdol­li­suuksia.

Kommu­ni­kaatio-ohjaaja Jose Ruuskasen rooli on toimia etäte­ra­pia­ti­lan­teessa lapsen kanssa. ”Lapsi tulee toimin­ta­te­ra­piaan minun luokseni ja toimin­ta­te­ra­peutti on etäyh­teyden päässä. Toimi­valla etäyh­tey­dellä toimin­ta­te­ra­peutti voi tehdä erilaisia testejä lapselle sekä johtaa terapia­tuo­kioita. Tekno­logian hyödyn­tä­mi­sestä minulla ei aluksi ollut paljoa käsitystä, mutta pikku­hiljaa ymmärsin, että mahdol­li­suuksia on todella paljon. Nyt etänä tapahtuva toimin­ta­te­rapia tuntuu jo täysin omalta. On ollut huippua päästä aloit­tamaan ja kehit­tämään jotain tällaista aivan uutta toimin­ta­tapaa.” Jose kuvailee.

Muutos­val­mentaja apuna

Kuinka Irmeli Kettunen on ajautunut lasten etätoi­min­ta­te­rapiaa kehit­tävään ryhmään?

”Minulla on pitkä tausta kotihoi­dosta lähihoi­tajana. Kotihoi­dosta ajauduin muutos­val­men­ta­jaksi Numeron-projektiin. Se oli mielen­kiin­toista. Kävin välillä töissä Siun soten ulkopuo­lella, mutta palasin takaisin muutos­val­men­ta­jaksi Hyvin­vointia ja Kestäviä sosiaali- ja tervey­den­huollon palveluja Pohjois-Karja­lassa 2022–2025 ‑hankkeeseen. Ja nyt olen siinä roolissa tässä lasten etätoi­min­ta­te­rapian aloituk­sessa. Uuden tekno­logian käyttöö­not­ta­minen on aina muutos työn tekemi­sessä. Minun tehtäväni on tukea ja auttaa muutok­sessa.”