Digitaaliset palvelut
Saat terveyteesi, hyvinvointiisi tai arjen huoliisi liittyvää hoitoa ja ohjausta ammattilaisilta. Voit asioida nimettömästi tai tunnistautua.

Näin voit asioida
Asioi tunnistautuneena
Saat henkilökohtaista palvelua ja koko palveluvalikoiman käyttöösi, kun tunnistaudut palveluun.
Asioi nimettömästi
Saat neuvoja yleisellä tasolla nimettömän asioinnin mahdollistaneissa palvelukanavissa.
Mihin palvelua voi käyttää
- keskustella ammattilaisen kanssa reaaliaikaisesti
- hoitaa kiireettömiä asioita ammattilaisten kanssa
- asioida ammattilaisten kanssa vastaanotolla etäyhteydellä
- osallistua ammattilaisten ohjaamiin ryhmävastaanottoihin
- täyttää lomakkeita
- vastata ammattilaisen sinulle lähettämään hoitoasi koskevaan kyselyyn
- hoitaa hyvinvointiasi digipoluilla
- asioida ammattilaisten kanssa digipoluilla
Voit asioida tunnistautuneena tai nimettömästi. Kun tunnistaudut, saat käyttöösi laajan valikoiman palvelujamme. Tunnistautumiseen tarvitset pankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin. Yleisiä neuvoja voit kysyä nimettömästi ilman tunnistautumista.
Voit tunnistautua myös kesken asioinnin. Ammattilainen voi ohjata sinut tunnistautumaan, jos asiasi hoito vaatii tunnistautumista.
Huomioithan, että palvelu ei sovellu hätätilanteisiin.
Henkeä uhkaavissa tilanteissa soita hätänumeroon 112.

Annamme digitukea ja
opastamme sinua
Osallistu digituen kiertueeseen
Digitukemme kiertää maakunnan eri tapahtumissa neuvomassa digiasioinnissa. Järjestämme myös esittelytilaisuuksia. Katso tapahtumien ajankohdat. Jos tarvitset apua laitteesi käyttöön, voit ottaa yhteyttä sivuilta Digitukea Pohjois-Karjalassa.
Tutustu ohjemateriaaliin
Ohjevideot ovat katsottavissa Youtube-palvelussa. Linkit avautuvat uuteen ikkunaan.
- Tutustu digitaalisiin palveluihin
- Näin lataat Siun sote ‑sovelluksen
- Näin liityt etävastaanotolle tietokoneella
- Näin avaat etävastaanoton mobiililaitteella
- Näin vastaat kyselyyn tietokoneella
- Näin vastaat kyselyyn mobiililaitteella
- Näin täytä lomakkeen tietokoneella
- Näin täytät lomakkeen mobiililaitteella

Puolesta asiointi
Voit asioida palvelussamme toisen henkilön puolesta Suomi.fi-valtuuksilla. Kun olet tunnistautunut digitaaliseen palveluumme, voit lisätä profiiliisi henkilöitä, joiden puolesta haluat palvelussa asioida. Puolesta asioitava henkilö poistuu profiilistasi, kun oikeutesi puolesta asiointiin päättyy.
Digipoluilla ei toistaiseksi ole mahdollista asioida toisen henkilön puolesta.
Huoltajana voit suoraan asioida alle 18-vuotiaan puolesta. Kun asioit täysi-ikäisen henkilön puolesta, henkilön täytyy ensin valtuuttaa sinut Suomi.fi-palvelussa.
Tutustu puolesta asiointiin terveys- ja sosiaalipalveluissa.
Ohje: Näin asioit digitaalisissa palveluissa toisen henkilön puolesta (pdf)
Tietoa palvelusta
Tietoturva
Voit tunnistautua palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Palvelu käyttää turvallista Suomi.fi-tunnistautumista.
Kun asioit tunnistautuneena, asiointitietosi kirjataan asiakas- ja potilastietojärjestelmiimme samoin kuin muussakin asioinnissasi. Terveydenhuollon tietosi voit itse tarkistaa Kanta-palvelusta. Tietojasi saavat käyttää vain ammattilaiset, joiden kanssa olet asiakas- tai potilassuhteessa. Suljetut keskustelut näkyvät vain sinulle ja sinua hoitaneille ammattilaisille.


Palvelumaksut
Digitaalisten palvelujen käyttö on sinulle maksutonta. Huomioithan, että osa palveluista voi olla maksullisia. Ammattilaisemme kertoo sinulle etukäteen, jos hän ohjaa sinut palveluun, joka on maksullista. Tutustu palvelujemme asiakasmaksuihin.
Asiakaspalaute
Täydennämme jatkuvasti digitaalisten palvelujemme valikoimaa ja kehitämme palveluamme jatkuvasti.
Kuulemme mielellämme, mitä mieltä olet asioinnistasi digitaalisissa palveluissamme ja järjestelmän teknisestä toiminnasta. Voit antaa palautteen nimettömänä. Jos haluat, että otamme sinuun yhteyttä, jätä yhteystietosi palautelomakkeelle.
Anna palautetta digitaalisista palveluista tai järjestelmän toiminnasta.
Voit myös antaa nimettömänä arvion asioinnista suoraan digiasioinnin yhteydessä, kun asiointikeskustelusi on suljettu.

Palvelut, joissa voit asioida digitaalisesti
-
Äitiysneuvola
Neuvolapalvelut ‑chatissa neuvolan terveydenhoitaja neuvoo raskauteen, vanhemmuuteen ja lapsen hyvinvointiin liittyvissä asioissa. -
Diabeteksen hoito
Voit lähettää kiireettömän viestin diabeteshoitajalle, kun olet diabetesosaamiskeskuksen asiakas. Diabeteshoitaja ohjaa sinua diabeteksesi hoidossa. Voit myös varata tai siirtää diabetesosaamiskeskuksen vastaanottoaikaa.
Voit lähettää viestin milloin tahansa. Vastaamme viestiisi kahden arkipäivän kuluessa. -
Ehkäisyneuvola
Raskauden ehkäisyn digipolulla voit aloittaa ehkäisyn suunnittelun itsenäisesti. Ehkäisyn aloittamista varten saat digipolulta ohjeet, kuinka varaat ajan ammattilaiselle. -
Fysioterapia
Saat apua ja neuvontaa tavallisimpiin tuki- ja liikuntaelinten oireisiin kokeneelta fysioterapeutilta. -
Gerontologinen sosiaalityö
Aoua arjen asioihin ‑chatissa saat muun muassa neuvoja ja ohjausta ikääntyneiden palveluihin sekä apua hakemusten täyttämiseen. -
Hoitotarvikkeet
Hoitotarvikkeiden tilauslomake on Siun soten digitaalisissa palveluissa. Tilauslomakkeen löydät selainversiossa Lomakkeet-valikosta. Mobiilisovelluksessa Lomakkeet-valikko on profiilissasi.
Näet täältä myös aiemmat tilauksesi. -
Kansallisen rokotusohjelman mukaiset rokotukset
Palveluneuvonta ‑chatissa voit kysyä neuvoja rokotusasioissa. -
Kouluterveydenhuolto
Nuoren mieli ‑chatissa voit keskustella pienistä ja suurista huolista. -
Lääkärin tai hoitajan vastaanotot terveysasemilla
Sairastuminen ja terveyshuoli ‑chatissa saat apua flunssa‑, allergia‑, vatsa‑, silmä‑, korva‑, kynsi- ja iho-oireiden sekä päänsäryn hoitoon ja reseptin uusintaan terveydenhuollon ammattilaiselta. Lisäksi voit pyytää hoitajan todistusta sairauspoissaoloa varten ja sairaan lapsen hoitovapaatodistusta. Päivystysavun chatissa saat viikonloppuisin ja arkipyhinä apua terveysasioissa, jotka eivät voi odottaa seuraavaan arkipäivään ja terveysaseman aukeamiseen. -
Lapsiperheiden sosiaalityö
Nuoren mieli ‑chatissä voit keskustella pienistä ja suurista huolista Siun soten ammattilaisten kanssa. Chat on tarkoitettu alle 18-vuotiaille nuorille ja heidän huoltajilleen. -
Lasten fysio- ja toimintaterapia
Saat apua ja neuvontaa tavallisimpiin tuki- ja liikuntaelinten oireisiin kokeneelta fysioterapeutilta. -
Lastenneuvola
Neuvolapalvelut ‑chatissa neuvolan terveydenhoitaja neuvoo raskauteen, vanhemmuuteen ja lapsen hyvinvointiin liittyvissä asioissa. -
Mielenterveys- ja päihdekuntoutus
Neuvoja mielenhyvinvointiin, riippuvuuksiin tai päihteisiin liittyvissä huolissa saat myös Mielenhyvinvointi-chatissa. Ohjausta ja neuvontaa voit saada myös nimettömänä. -
Mielenterveys- ja päihdepalvelujen vastaanotot
Mielen hyvinvointi ‑chatissa saat hoitokoordinaattorilta ohjausta, neuvontaa ja hoitoa omaan tai läheisesi tilanteeseen. -
Munuaissairaudet eli nefrologia
Digitaalisista palveluistamme saat ohjausta jo todettuun munuaissairauteesi, kun olet munuaispoliklinikan asiakas.
Munuaispoliklinikan ammattilainen ohjaa sinua jo todetun munuaissairautesi seurannan ja hoidon kiireettömissä asioissa.
Viestin voit kirjoittaa milloin tahansa, vastaamme sinulle viimeistään seuraavana arkipäivänä. -
Opiskeluhuollon psykologin palvelut
Nuoren mieli ‑chatissa voit puhua kanssamme pienistä ja suurista huolista. -
Opiskeluterveydenhuolto
Nuoren mieli ‑chatissa voit keskustella pienistä ja suurista huolista. -
Reseptien uusiminen
Reseptin uusimista voit pyytää Sairastuminen ja terveyshuoli ‑chatissa. Digitaalisissa palveluissa emme pääsääntöisesti uusi keskushermostoon vaikuttavien (nk. PKV-lääkkeet, kolmiolääkkeet) lääkkeiden reseptejä. -
Reumasairaudet
Voit lähettää viestin reumasairaanhoitajalle, jos tarvitset ohjausta ja neuvontaa jo todetun reumasairauden hoidossa. Viestin voit kirjoittaa milloin tahansa, vastaamme sinulle kahden arkipäivän kuluessa. -
Seksitautien tutkimus ja hoito
Digiasioinnin Seksitaudit-chatissa voit ottaa yhteyttä, jos haluat käydä seksitautitesteissä tai epäilet itselläsi seksitautia. -
Suun terveydenhuolto ja hammashoitolat
Suun terveysneuvonnan chat-palvelussa saat neuvoja muun muassa vihlonnan, ientulehduksen, limakalvo-oireiden ja muiden oireiden hoidossa. Neuvomme myös suun terveystuotteiden käytössä sekä apua esimerkiksi hammaslääkäripelkoon. -
Työikäisten sosiaalipalvelut
Apua arjen asioihin ‑chatissa saat sosiaaliohjaajalta neuvoja elämäntilanteeseesi, arkeesi tai huoleesi liittyen. -
Uniapnea
Uniapneakeskus-palvelussa saat apua jo todettuun uniapneaan ja CPAP-laitehoitoon. Vastaamme sinulle kolmen arkipäivän kuluessa. -
Yhteisasiakkaiden ohjaus
Voit täyttää terveyden ja hyvinvoinnin kokonaistilanteen kartoituslomakkeen. Jos käytät digitaalisia palveluja selaimen kautta, lomakkeet ovat oikeanpuoleisessa valikossa. Mobiilisovelluksesta löydät lomakkeet profiilistasi. -
Yhteispäivystys
Päivystysavun chatissa saat apua terveysasioissa, jotka eivät voi odottaa seuraavaan arkipäivään ja terveysaseman aukeamiseen.
Asioi tunnistautuneena
Saat henkilökohtaista palvelua ja koko palveluvalikoiman käyttöösi, kun tunnistaudut palveluun.
Asioi nimettömästi
Saat neuvoja yleisellä tasolla nimettömän asioinnin mahdollistaneissa palvelukanavissa.