Etusivu Asiointikanavat Digitaaliset palvelut

Digitaa­liset palvelut

Saat tervey­teesi, hyvin­voin­tiisi tai arjen huoliisi liittyvää hoitoa ja ohjausta ammat­ti­lai­silta. Voit asioida nimet­tö­mästi tai tunnis­tautua.

Näin voit asioida

Siun soten digitaa­li­sissa palve­luissa voit asioida helposti paikasta riippu­matta. Palve­lus­samme voit:
  • keskus­tella ammat­ti­laisen kanssa reaaliai­kai­sesti
  • hoitaa kiireet­tömiä asioita ammat­ti­laisten kanssa
  • asioida ammat­ti­laisten kanssa vastaa­no­tolla etäyh­tey­dellä
  • osallistua ammat­ti­laisten ohjaamiin ryhmä­vas­taan­ot­toihin
  • täyttää lomak­keita
  • vastata ammat­ti­laisen sinulle lähet­tämään hoitoasi koskevaan kyselyyn
  • hoitaa hyvin­voin­tiasi digipo­luilla
  • asioida ammat­ti­laisten kanssa digipo­luilla

Voit asioida tunnis­tau­tu­neena tai nimet­tö­mästi. Kun tunnis­taudut, saat käyttöösi laajan valikoiman palve­lu­jamme. Tunnis­tau­tu­miseen tarvitset pankki­tun­nukset, mobii­li­var­menteen tai varmen­ne­kortin. Yleisiä neuvoja voit kysyä nimet­tö­mästi ilman tunnis­tau­tu­mista.

Voit tunnis­tautua myös kesken asioinnin. Ammat­ti­lainen voi ohjata sinut tunnis­tau­tumaan, jos asiasi hoito vaatii tunnis­tau­tu­mista.

Annamme digitukea ja
opastamme sinua

Digitu­kemme kiertää maakunnan eri tapah­tu­missa neuvo­massa digiasioin­nissa. Järjes­tämme myös esitte­ly­ti­lai­suuksia. Katso tapah­tumien ajankohdat. Jos tarvitset apua laitteesi käyttöön, voit ottaa yhteyttä sivuilta Digitukea Pohjois-Karja­lassa.

Ohjevideot ovat katsot­ta­vissa Youtube-palve­lussa. Linkit avautuvat uuteen ikkunaan.

Voit asioida palve­lus­samme toisen henkilön puolesta Suomi.fi-valtuuksilla. Kun olet tunnis­tau­tunut digitaa­liseen palve­luumme, voit lisätä profii­liisi henki­löitä, joiden puolesta haluat palve­lussa asioida. Puolesta asioitava henkilö poistuu profii­listasi, kun oikeutesi puolesta asiointiin päättyy.

Digipo­luilla ei toistai­seksi ole mahdol­lista asioida toisen henkilön puolesta.

Huoltajana voit suoraan asioida alle 18-vuotiaan puolesta. Kun asioit täysi-ikäisen henkilön puolesta, henkilön täytyy ensin valtuuttaa sinut Suomi.fi-palvelussa.

Tutustu puolesta asiointiin terveys- ja sosiaa­li­pal­ve­luissa.

Ohje: Näin asioit digitaa­li­sissa palve­luissa toisen henkilön puolesta (pdf)

Tietoa palve­lusta

Voit tunnis­tautua palveluun pankki­tun­nuk­silla tai mobii­li­var­men­teella. Palvelu käyttää turval­lista Suomi.fi-tunnistautumista.

Kun asioit tunnis­tau­tu­neena, asioin­ti­tietosi kirjataan asiakas- ja potilas­tie­to­jär­jes­tel­miimme samoin kuin muussakin asioin­nissasi. Tervey­den­huollon tietosi voit itse tarkistaa Kanta-palve­lusta. Tietojasi saavat käyttää vain ammat­ti­laiset, joiden kanssa olet asiakas- tai potilas­suh­teessa. Suljetut keskus­telut näkyvät vain sinulle ja sinua hoita­neille ammat­ti­lai­sille.

Tieto­suo­ja­se­loste: Digitaa­liset palvelut (pdf).

Siun soten digitaa­listen palve­lujen käyttö­ehdot (pdf).

Digitaa­listen palve­lujen käyttö on sinulle maksu­tonta. Huomioithan, että osa palve­luista voi olla maksul­lisia. Ammat­ti­lai­semme kertoo sinulle etukäteen, jos hän ohjaa sinut palveluun, joka on maksul­lista. Tutustu palve­lu­jemme asiakas­mak­suihin.

Täyden­nämme jatku­vasti digitaa­listen palve­lu­jemme valikoimaa ja kehitämme palve­luamme jatku­vasti.

Kuulemme mielel­lämme, mitä mieltä olet asioin­nistasi digitaa­li­sissa palve­luis­samme ja järjes­telmän tekni­sestä toimin­nasta. Voit antaa palautteen nimet­tömänä. Jos haluat, että otamme sinuun yhteyttä, jätä yhteys­tietosi palau­te­lo­mak­keelle.

Anna palau­tetta digitaa­li­sista palve­luista tai järjes­telmän toimin­nasta.

Voit myös antaa nimet­tömänä arvion asioin­nista suoraan digiasioinnin yhtey­dessä, kun asioin­ti­kes­kus­telusi on suljettu.

Palvelut, joissa voit asioida digitaa­li­sesti

  • Äitiys­neuvola

    Neuvo­la­pal­velut ‑chatissa neuvolan tervey­den­hoitaja neuvoo raskauteen, vanhem­muuteen ja lapsen hyvin­vointiin liitty­vissä asioissa.
  • Diabe­teksen hoito

    Voit lähettää kiireet­tömän viestin diabe­tes­hoi­ta­jalle, kun olet diabe­tes­osaa­mis­kes­kuksen asiakas. Diabe­tes­hoitaja ohjaa sinua diabe­teksesi hoidossa. Voit myös varata tai siirtää diabe­tes­osaa­mis­kes­kuksen vastaan­ot­toaikaa.
    Voit lähettää viestin milloin tahansa. Vastaamme viestiisi kahden arkipäivän kuluessa.
  • Ehkäi­sy­neuvola

    Raskauden ehkäisyn digipo­lulla voit aloittaa ehkäisyn suunnit­telun itsenäi­sesti. Ehkäisyn aloit­ta­mista varten saat digipo­lulta ohjeet, kuinka varaat ajan ammat­ti­lai­selle.
  • Fysio­te­rapia

    Saat apua ja neuvontaa taval­li­simpiin tuki- ja liikun­tae­linten oireisiin kokeneelta fysio­te­ra­peu­tilta.
  • Geron­to­lo­ginen sosiaa­lityö

    Aoua arjen asioihin ‑chatissa saat muun muassa neuvoja ja ohjausta ikään­ty­neiden palve­luihin sekä apua hakemusten täyttä­miseen.
  • Hoito­tar­vikkeet

    Hoito­tar­vik­keiden tilaus­lomake on Siun soten digitaa­li­sissa palve­luissa. Tilaus­lo­makkeen löydät selain­ver­siossa Lomakkeet-valikosta. Mobii­li­so­vel­luk­sessa Lomakkeet-valikko on profii­lissasi.
    Näet täältä myös aiemmat tilauksesi.
  • Kansal­lisen rokotus­oh­jelman mukaiset rokotukset

    Palve­lu­neu­vonta ‑chatissa voit kysyä neuvoja rokotus­asioissa.
  • Koulu­ter­vey­den­huolto

    Nuoren mieli ‑chatissa voit keskus­tella pienistä ja suurista huolista.
  • Lääkärin tai hoitajan vastaa­notot terveys­a­se­milla

    Sairas­tu­minen ja terveys­huoli ‑chatissa saat apua flunssa‑, allergia‑, vatsa‑, silmä‑, korva‑, kynsi- ja iho-oireiden sekä päänsäryn hoitoon ja reseptin uusintaan tervey­den­huollon ammat­ti­lai­selta. Lisäksi voit pyytää hoitajan todis­tusta sairaus­pois­saoloa varten ja sairaan lapsen hoito­va­paa­to­dis­tusta. Päivys­ty­savun chatissa saat viikon­lop­puisin ja arkipyhinä apua tervey­s­asioissa, jotka eivät voi odottaa seuraavaan arkipäivään ja terveys­a­seman aukea­miseen.
  • Lapsi­per­heiden sosiaa­lityö

    Nuoren mieli ‑chatissä voit keskus­tella pienistä ja suurista huolista Siun soten ammat­ti­laisten kanssa. Chat on tarkoi­tettu alle 18-vuotiaille nuorille ja heidän huolta­jilleen.
  • Lasten fysio- ja toimin­ta­te­rapia

    Saat apua ja neuvontaa taval­li­simpiin tuki- ja liikun­tae­linten oireisiin kokeneelta fysio­te­ra­peu­tilta.
  • Lasten­neuvola

    Neuvo­la­pal­velut ‑chatissa neuvolan tervey­den­hoitaja neuvoo raskauteen, vanhem­muuteen ja lapsen hyvin­vointiin liitty­vissä asioissa.
  • Mielen­terveys- ja päihde­kun­toutus

    Neuvoja mielen­hy­vin­vointiin, riippu­vuuksiin tai päihteisiin liitty­vissä huolissa saat myös Mielen­hy­vin­vointi-chatissa. Ohjausta ja neuvontaa voit saada myös nimet­tömänä.
  • Mielen­terveys- ja päihde­pal­ve­lujen vastaa­notot

    Mielen hyvin­vointi ‑chatissa saat hoito­koor­di­naat­to­rilta ohjausta, neuvontaa ja hoitoa omaan tai läheisesi tilan­teeseen.
  • Munuais­sai­raudet eli nefro­logia

    Digitaa­li­sista palve­luis­tamme saat ohjausta jo todettuun munuais­sai­rau­teesi, kun olet munuais­po­likli­nikan asiakas.
    Munuais­po­likli­nikan ammat­ti­lainen ohjaa sinua jo todetun munuais­sai­rautesi seurannan ja hoidon kiireet­tö­missä asioissa.
    Viestin voit kirjoittaa milloin tahansa, vastaamme sinulle viimeistään seuraavana arkipäivänä.
  • Opiske­lu­huollon psyko­login palvelut

    Nuoren mieli ‑chatissa voit puhua kanssamme pienistä ja suurista huolista.
  • Opiske­lu­ter­vey­den­huolto

    Nuoren mieli ‑chatissa voit keskus­tella pienistä ja suurista huolista.
  • Reseptien uusiminen

    Reseptin uusimista voit pyytää Sairas­tu­minen ja terveys­huoli ‑chatissa. Digitaa­li­sissa palve­luissa emme pääsään­töi­sesti uusi keskus­her­mostoon vaikut­tavien (nk. PKV-lääkkeet, kolmio­lääkkeet) lääkkeiden reseptejä.
  • Reuma­sai­raudet

    Voit lähettää viestin reuma­sai­raan­hoi­ta­jalle, jos tarvitset ohjausta ja neuvontaa jo todetun reuma­sai­rauden hoidossa. Viestin voit kirjoittaa milloin tahansa, vastaamme sinulle kahden arkipäivän kuluessa.
  • Seksi­tautien tutkimus ja hoito

    Digiasioinnin Seksi­taudit-chatissa voit ottaa yhteyttä, jos haluat käydä seksi­tau­ti­tes­teissä tai epäilet itselläsi seksi­tautia.
  • Suun tervey­den­huolto ja hammas­hoi­tolat

    Suun terveys­neu­vonnan chat-palve­lussa saat neuvoja muun muassa vihlonnan, ientu­leh­duksen, limakalvo-oireiden ja muiden oireiden hoidossa. Neuvomme myös suun terveys­tuot­teiden käytössä sekä apua esimer­kiksi hammas­lää­kä­ri­pelkoon.
  • Työikäisten sosiaa­li­pal­velut

    Apua arjen asioihin ‑chatissa saat sosiaa­lioh­jaa­jalta neuvoja elämän­ti­lan­tee­seesi, arkeesi tai huoleesi liittyen.
  • Uniapnea

    Uniap­nea­keskus-palve­lussa saat apua jo todettuun uniap­neaan ja CPAP-laite­hoitoon. Vastaamme sinulle kolmen arkipäivän kuluessa.
  • Yhteis­asiak­kaiden ohjaus

    Voit täyttää terveyden ja hyvin­voinnin kokonais­ti­lanteen kartoi­tus­lo­makkeen. Jos käytät digitaa­lisia palveluja selaimen kautta, lomakkeet ovat oikean­puo­lei­sessa valikossa. Mobii­li­so­vel­luk­sesta löydät lomakkeet profii­listasi.
  • Yhteis­päi­vystys

    Päivys­ty­savun chatissa saat apua tervey­s­asioissa, jotka eivät voi odottaa seuraavaan arkipäivään ja terveys­a­seman aukea­miseen.